Ja, ik kan er ook niets aan doen dat al 80 jaar de verkeerde opvattingen de ronde doen.Wel een afbraak van alle reguliere opvattingen tot op heden.
Je hebt eerder gezegd je niets aan te trekken van onderzoeken. Zijn niet mijn woorden.Hoe weet U als ik al dan niet wetenschappelijke rapporten lees ? .......... of verondersteld U dat zoals gewoonlijk ?
Je bent een boomer die opgegroeid is met het individualisme - een aantoonbaar onjuiste ideologie, die ontstond als gevolg van en als tegenwicht op het nazistische collectivisme.76 jaar geindoctirineerd geweest ........ valse verlichtingstheorien ...... nog een veronderstelling !
Beide ideologieën kloppen niet met de feiten.
Het individualisme legt een extreme nadruk op het individu, diens keuzevrijheid en eigen verantwoordelijkheid. Het is een aantoonbaar onjuiste theorie.
De psychobiologie en gedragsgenetica tonen aan dat persoonlijkheid geen vrije creatie is, maar een product van factoren waar het individu geen regie over heeft.
Onderzoek naar eeneiige tweelingen laat zien dat persoonlijkheidstrekken zoals extraversie en IQ voor 50% tot 70% erfelijk zijn. De resterende procenten worden grotendeels ingevuld door de 'niet-gedeelde omgeving'. Nergens in de data vinden we een statistisch bewijs voor een 'vrije wil' die losstaat van biologie of externe input.
De neurowetenschap laat zien dat hersenactiviteit die een handeling voorbereidt, al plaatsvindt vóórdat het individu de bewuste intentie ervaart om te handelen.
Kijkend vanuit de sociologische lens, dan wordt bevestigd dat succes in de praktijk extreem gecorreleerd is aan het nest waarin je geboren wordt. De omgeving die het individu definieert, waar ik over schreef, is geen ideologie, maar gewoon een statistische realiteit.
Je aannemer die niet kan lezen maar wel succesvol is, beschikt waarschijnlijk over een hoog sociaal IQ of een specifieke genetische aanleg voor ruimtelijk inzicht en risico-acceptatie. Dat is geen keuze, dat is een biologisch privilege.
Mensen zijn fantasten die achteraf een logisch verhaal verzinnen bij acties die allang door hun brein zijn besloten op basis van neurale paden en hormoonspiegels. Ze dichten zichzelf allerlei successen toe terwijl ze die prestaties zowat in de schoot geworpen kregen door eigenschappen die ze van geboorte meekregen en een omgeving die ze gunstig gezind was.
Het vasthouden aan de gedachte dat succes een volledige eigen verdienste is, is psychologisch begrijpelijk (het geeft een gevoel van controle), maar wetenschappelijk onhoudbaar.
We treden nu een tijdperk binnen waarin big data en AI patronen blootleggen die aantonen dat menselijk gedrag veel voorspelbaarder en gedetermineerder is dan de valse theorieën en ideologieën van de afgelopen 80 jaar.
AI gaat er korte metten mee maken, omdat het zich baseert op empirische feiten, gegevens en patronen, niet op de menselijke fantasie, en de neiging van de mens zichzelf voor de gek te houden en in zaken te geloven die hem een goed gevoel geven.
Dat jij nog in nonsens gelooft verwijt ik je niet. Je bent 80 jaar met onzin opgegroeid, dus dan krijg je dat.
Puzzels