Zou het niet zo zijn dat je bij een asymmetreiche lichtsnelheid een temperatuur van de achtergrondstraling zou moeten meten die dan een functie wordt van de richting waarin je kijkt? immers als c1=c/2 en c2=∝ dan zie je in een richting geen residue van de oerknal omdat je alls ziet in die richting zoals er het nu uitziet en in een andere richting zou je dan iets zien wat 2x zo lang geleden gebeurd is dan we nu denken.
ja daar zat ik ook al mee. Stel dat je ineens in een richting kunt versnellen tot oneindig en op de terugweg maar tot c/2 dan moet je toch op zijn minst een ander tijdsverschil hebben opgebouwd met je tweelingbroer dis op aarde is gebleven dan dat je dat met c heen en weer doet. maar ik begreep dat er een formule is die de gangbare formule voor gamma vervangt met als eigenschap dat de totale opgebouwde delay heen en weer toch weer hetzelfde is. (Anderson’s or Reichenbach’s)vijv schreef: ↑vr 20 feb 2026, 08:01 Blijkbaar zijn er toch experimenten mogelijk om one way speed (of de mogeleijke afwijking tov de two way speed) te bepalen.
https://journals.aps.org/prd/abstract/1 ... 101.032004
Ik heb het artikel zelf nog niet gelezen.
Wat ik me ook afvraag hoe we anisotrope maximumsnelheid (snelheid van licht, informatie , zwaartekrachtsgolven...) kunnen rijmen met causualiteit. Dit moet op zijn minst beperkingen opleggen aan de mogelijke variatie van snelheid in verschillende richtingen
Nee, het verschil van snelheid in de verschillende richtingen waar wij het over hebben is zuiver conventie en heeft geen enkel fysisch effect.HansH schreef: ↑vr 20 feb 2026, 09:10Zou het niet zo zijn dat je bij een asymmetreiche lichtsnelheid een temperatuur van de achtergrondstraling zou moeten meten die dan een functie wordt van de richting waarin je kijkt? immers als c1=c/2 en c2=∝ dan zie je in een richting geen residue van de oerknal omdat je alls ziet in die richting zoals er het nu uitziet en in een andere richting zou je dan iets zien wat 2x zo lang geleden gebeurd is dan we nu denken.
Alle experimenteel meetbare grootheden zijn gebaseerd op heen-en-terugmetingen van licht, en daarbij is de gemeten snelheid altijd gelijk aan c. Wanneer men een andere synchronisatieconventie kiest, veranderen alleen de tijdcoördinaten, maar blijven alle fysische voorspellingen identiek. Daarom kan een richtingsafhankelijke lichtsnelheid in de zin van dit topic geen waarneembare gevolgen hebben voor kosmologische observaties.
Die eenrichtingssnelheid blijkt vooral in populaire filmpjes gebruikt te worden om aandacht te trekken, maar verder heeft het weinig toegevoegde waarde. De discussie hier was vooral om te achterhalen waar het nu feitelijk om gaat: 'onbelangrijke vrijheidsgraden gebruiken om iets breder te beschrijven dan strikt noodzakelijk' alleen zonde van de energie dat daar dan 28 pagina's voor nodig was.Professor Puntje schreef: ↑za 21 feb 2026, 09:51 maar dat hetzelfde kennelijk niet geldt voor de eenrichtingssnelheid van het licht.
Ik herhaal hier alleen wat Dale op het physics forum mij heeft verteld.Professor Puntje schreef: ↑za 21 feb 2026, 11:01 @HH Weer een opmerking waaruit blijkt dat je je niet in de zaken wenst te verdiepen