lees eens goed wat ik gedaan heb. dan kun je concluderen dat de gekozen synchronisatie geen incloed heeft op het eindresultaat. ik heb ook zoals je voorstelde de RMS waarde berekend op de x coordinaten en daaruit blijkt gewoon dat die niet afhankelijk is van de gekozen kappa waarde voor de synchronisatie.Professor Puntje schreef: ↑wo 25 feb 2026, 10:19
Mede daarom denk ik dat het proefje nog te veel loopholes heeft om de kwestie te kunnen beslissen.
volgens mij is het heel scherp hier. viewtopic.php?p=1274789#p1274789 waarschijnlijk heb je dat bericht over het hoofd gerzien?wnvl1 schreef: ↑wo 25 feb 2026, 18:17 Maar het is spijtig dat we niet scherp kunnen duiden wat er mis is met het proefje. In verschillende papers geven ze expliciet aan dat het niet evident is om aan te geven waarom verschillende metingen van de eenrichtingssnelheid niet kloppen. Dat is ook de reden waarom er zoveel topics over zijn op physicsforums. Hopelijk komt er iemand op dit forum die het probleem scherper kan duiden.
voor zover ik het goed interpreteer is de conclusie van het artikel dat je alleen meet wat we normaal meten als de synchronisatie zo is gekozen dat beide snelheden c zijn. maar ik had in de mathcad berekening laten zien dat het voor alle synchronisatie geldt. dus dan zou het artikel dus fout zijn.Professor Puntje schreef: ↑ma 23 feb 2026, 21:06 Net nog even AI ten hulp geroepen, dat verwees naar: https://arxiv.org/pdf/2111.12285
Moet het nog lezen, maar als dat artikel er goed uit ziet kun je wellicht elders navragen of dat artikel deugt. Zo blijf je zelf buiten schot.
Ik ben de hele post aan het doorlezen (wat wel wat werk vraagt), en reageer op bovenstaande zonder te weten dat hier al op gereageerd is.HansH schreef: ↑di 24 feb 2026, 22:14ik gebruik maar 1 coordinatenstelsel (x,t) maar wel verschillende voortplantingssnelheid van het licht in beide richtingen. meer is er niet gebruikt. daarmee laat ik zien dat de fysische realiteit er anders uit zou zien als de voortplantingssnelheid inderdaad richtingsafhankelijk zou zijn. de gemeten fysische realiteit ziet er precies zo uit zoals je verwacht op basis van c en -c dus kan dat alleen maar de enige waarheid zijn.
ik zou dan even beginnen met de bijlage in dit bericht te bekijken en evt aan te geven welke aannames daar niet kloppen.vijv schreef: ↑do 26 feb 2026, 08:08
Ik ben de hele post aan het doorlezen (wat wel wat werk vraagt), en reageer op bovenstaande zonder te weten dat hier al op gereageerd is.
Stellen dat je maar 1 referentiestelsel gebruikt lijkt simpeler dan het is. Om een referentiestelsel te creëren moet je bij wijze van spreken in elk punt van de ruimte een klok plaatsen en die klokken allemaal synchroniseren. Om te kunnen synchroniseren moeten er heen en weer signalen verzonden worden waarvan we niet weten of ze anisotropisch zijn of niet want dat willen we juist aantonen.
ik neem even aan dat vanwege de wet ven behoud van impuls de impuls van het licht op heen en terugweg gelijk is (even aannemen dat er niets wegdempt van het licht)Professor Puntje schreef: ↑wo 25 feb 2026, 21:10 Volgende idee:
slinger-voor-lichtmeting.png
Neem een slinger als hierboven die links en rechts duwtjes krijgt, en laat de momenten waarop die duwtjes gegeven worden bepaald zijn door een horizontaal heen en weer gestuurde lichtpuls (die daarbij ook nog een omweg maakt om te voorkomen dat het te snel gaat). Als het licht heen en terug even snel beweegt worden de duwtjes links (als afgebeeld) en rechts (zoals in de schets weggelaten) met gelijke tussenpozen uitgedeeld maar anders niet. Of de heen- en terug-snelheid van het licht gelijk zijn openbaart zich dus in het al dan niet gelijkmatig bewegen van de slinger.