Puzzel Puzzels
HansH
Artikelen: 0

Re: lichtsnelheid verschillend in tegenovergestelde richting ?

Professor Puntje schreef: za 21 feb 2026, 11:01 Ik adviseer je om topics die je niet interesseren gewoon links te laten liggen, dat is voor iedereen prettiger.
als je goed kijkt dan zie je dat ik dit topic zelf heb gestart.

ads

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Professor Puntje

@HH Dat bedoel ik. Je babbelt simpelweg na wat anderen je vertellen. Dale is weliswaar een deskundige (en zeker niet de minste!), maar de discussie onder deskundigen over de eenrichtingssnelheid van het licht is nog verre van afgesloten. Dus ook Dale's mening in dezen is niet het laatste woord. Effen snel kijken hoe het zit is er niet bij voor een topic als dit.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Professor Puntje

HansH schreef: za 21 feb 2026, 11:17
Professor Puntje schreef: za 21 feb 2026, 11:01 Ik adviseer je om topics die je niet interesseren gewoon links te laten liggen, dat is voor iedereen prettiger.
als je goed kijkt dan zie je dat ik dit topic zelf heb gestart.
Nog erger - een topic starten over iets waar je niet werkelijk in geïnteresseerd bent, en ook geen moeite voor wil doen om je er terdege in te verdiepen.
HansH

Professor Puntje schreef: za 21 feb 2026, 11:27 een topic starten over iets waar je niet werkelijk in geïnteresseerd bent, en ook geen moeite voor wil doen om je er terdege in te verdiepen.
Dat zijn jouw woorden. ik weet er nu volgens mij voldoende over.
tuander

Sorry, ik val een beetje ruw in dit onderwerp, en heb niet alle berichten gelezen. Maar, ik heb een tekening gemaakt op basis van het startbericht. Misschien heeft iemand er wat aan. Het idee is dat je lichtpulsen heen en weer laat gaan tussen de twee muren van een kamer, en dat je deze pulsen vanaf de zijkant (vanuit y-richting) waar gaat nemen. Als de lichtsnelheid variabel zou zijn, dan is de heengaande puls breder of smaller dan de teruggaande puls. er passen 'op een zeker moment' dus meer teruggaande pulsen in de breedte van de kamer, dan heengaande pulsen. Zou je hier bijvoorbeeld een video van kunnen maken? (variabele lichtsnelheid waarnemen vanaf de zijkant)
zijwaartse waarneming variabele lichtsnelheid b
in de hoop u hiermee van dienst te zijn
HansH

Je kunt zo'n puls zien als die ergens op reflecteert, dus bv als je de pulsen precies langs een vel papier schijnt. alleen de vraag: wat gebeurt er tussen het moment dat zo'n puls het papier raakt op een bepaalde positie en de weg die daarna volgt vanaf die positie naar je oog? of verwaarloos je dat deel nu?
tuander

oef, ik ben een beetje suf geloof ik. Het draait natuurlijk om 'gelijktijdigheid' in dit verhaal. Gelijktijdigheid verschilt voor beide waarnemers, voor de bewegende waarnemer geldt een 'schuinstaand' gelijktijdigheidsvlak, en geen 'horizontaal' gelijktijdigheidsvlak. In klassieke golftheorie ben je zo gewend aan dat 'horizontale' gelijktijdigheidsvlak, dat je even niet beseft dat in SRT die er niet is. En dus, vermoed ik, is er geen dopplergolf in het bewegende stelsel, maar een gewone concentrische golf. Ik ga het nog even uitzoeken om het zeker te weten, maar ik denk dat in het gelijktijdigheidsvlak de heengaande golf even lang is als de teruggaande golf.
HansH

tuander schreef: zo 01 mar 2026, 22:50 oef,
Jouw bericht triggerde mij wel om dit bericht te posten:
viewtopic.php?p=1275012#p1275012
Dus misschien brengt mijn bericht jou weer op ideen?
tuander

Dank, ik was eerst nog druk bezig met mijn eigen uitwerking, in het (x,t)-vlak. het is zoals ik dacht. 2 tekeningen: dopplergolf in het horizontale 'gelijktijdigheidsvlak' en concentrische golf in het schuine gelijktijdigheidsvlak
dopplergolf in het horizontale vlakpng
concentrische golf in het gelijktijdigheidsvlak
tuander

sorry, ik weet niet helemaal zeker of de twee bovenstaande tekeningen wel helemaal kloppen en/of overeenstemmen met SRT.

de dopplervormpjes in de ene tekeningen staan sowieso al verkeerdom. Ze zijn links-rechts-gespiegeld. maakt voor de golflengtes en pulslengtes niet zo veel uit, maar het is slordig.

De verhouding tussen de golflengtes/frequentie van de eerste tekening en die in de tweede tekening kan ik ook niet helemaal netjes herleiden tot de lorentz-factor. weet niet precies hoe dat nou zit.

de tekeningen zijn dus vrij schetsmatig

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

tuander

de afbeelding nog iets opgekuist
dopplergolf in het horizontale vlak B png

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!