Puzzel Puzzels
HansH
Artikelen: 0

Re: Experimenten voor het meten van de eenrichtingssnelheid van het licht.

En waarom zou die van belang zijn? ik mis denk ik wat gedachtestappen.

ads

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

HansH

wnvl1 schreef: di 03 mar 2026, 18:05 De cosinus van de hoek tussen de voortplantingsrichting en de synchronisatievector \(\vec{\kappa}\).
even voor mijn begrip;
Stel dat de lichtsnelheid horizontaal en vertikaal is zoals in mijn plaatje. Wat is dan volgens jou de lichtsnelheid in de richting A-C ?
Bijlagen
haaks1
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

ik heb het even doorgerekend met het idee van een paar berichten terug.
haaks
(95.24 KiB) 15 keer gedownload
dat levert in mijn voorbeeldje een snelheid in de richting A-C op van 3.414c
alleen dan zie je geen verschil in afstand tussen de 2 pulsen tov c in alle richtingen.
wnvl1

De snelheid langs de schuine richting is:

\[
v = \frac{\sqrt{l_1^2 + l_2^2}}{l_1 / c} = c \frac{\sqrt{l_1^2 + l_2^2}}{l_1}
\]
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
HansH

Dat is in mijn voorbeeldje dan c.wortel2. Ik kom op c.3.41 dus niet hetzelfde als jij hebt.
wnvl1

Dat zijn toch gewoon wetten uit klassieke mechanica die ik toepas. Wat is daar mis mee?
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
HansH

wnvl1 schreef: di 03 mar 2026, 20:59 Dat zijn toch gewoon wetten uit klassieke mechanica die ik toepas. Wat is daar mis mee?
je gaat ervan uit dat je snelheids componenten mag projecteren op een richting. maar hier heb je een andere eis, nl dat je geen verschil in tijd mag zien tussen licht wat het ene pad volgt of het andere
Ik heb het nog even verder uitgewerkt:
als ik alle mogelijke paden bereken dan kom ik op dit plaatje:
haaks2
als je hier het licht een willekeurig pad laat volgen van het ene punt naar het andere en je berekent de tijd wat het kost om een stukje traject af te leggen t=afstand/snelheid dan krijg je precies dezelfde tijden als wanneer alle snelheden c zouden zijn. dus als je een kappa kiest in 2 richtingen dan liggen daarmee de kappa's van alle andere richtingen vast als je uitgangspunt is dat je het verschil niet kunt detecteren.
vraag blijft alleen waarom in hemelsnaam er zo'n snelheid als functie van de richting zou moeten zijn. de andere oplossing is dus c in alle richtingen wat natuurlijk veel logischer lijkt.
HansH

Nog even een andere gedachte:
De event horizon van een zwart gat verraad feitelijk de lichtsnelheid. dus wat zou er gebeuren als de lichtsnelheid richting afhankelijk zou worden. Dat zou betekenen dat aan de kant waar de lichtsnelheid naar oneindig zou gaan er helemaal geen event horizon meer kan zijn. In andere gevallen zou ik dan denken dat de vorm van de event horizon niet meer een cirkel zou zijn. Dus zouden we het op die manier moeten kunnen waarnemen.
wnvl1

Dat klopt, maar je hebt het dan wel over de 2 richtingssnelheid. In richtingen waar die oneindig is heb je geen begrenzing van een zwart gat.
HansH

wnvl1 schreef: wo 04 mar 2026, 09:39 Dat klopt, maar je hebt het dan wel over de 2 richtingssnelheid. In richtingen waar die oneindig is heb je geen begrenzing van een zwart gat.
want?
HansH

HansH schreef: wo 04 mar 2026, 12:37
wnvl1 schreef: wo 04 mar 2026, 09:39 Dat klopt, maar je hebt het dan wel over de 2 richtingssnelheid.
In mijn plaatjes en redenatie kun je zien dat ik het heb over de eenrichtingssnelheid en dat ik uit die eenrichtings snelheid vereisten afleid om het te laten matchen met wat we aan 2 richtingssnelheid (of snelheid over een gesloten pad van punt naar zelfde punt) meten.

Die vereisten geven een verband tussen kappa als functie van richting en aangenomen kappa in 2 referentie richtingen.
wnvl1

HansH schreef: wo 04 mar 2026, 12:37
wnvl1 schreef: wo 04 mar 2026, 09:39 Dat klopt, maar je hebt het dan wel over de 2 richtingssnelheid. In richtingen waar die oneindig is heb je geen begrenzing van een zwart gat.
want?
De eenrichtingssnelheid wordt nul. Je geraakt niet meer buiten het zwart gat op de horizon. De twee richtingssnelheid wordt dan oneindig. Gevolg is dat je de ontsnappingssnelheid oneindig zou moeten zijn om toch te kunnen ontsnappen.
HansH

wnvl1 schreef: wo 04 mar 2026, 15:14
De eenrichtingssnelheid wordt nul. Je geraakt niet meer buiten het zwart gat op de horizon. De twee richtingssnelheid wordt dan oneindig. Gevolg is dat je de ontsnappingssnelheid oneindig zou moeten zijn om toch te kunnen ontsnappen.
Dit is een stap te snel denk ik. Waarom wordt de heen en terugsnelheid bij een bepaalde kappa anders bij een zwart gat? c met kappa=0 wordt immers ook niet anders want dat is een natuurconstante.
HansH

In de richting waar c =oneindig zou het licht altijd uit een zwart gat kunnen ontsnappen in die richting volgens mij en als c bv 5c is in een hoe vlak daaromheen dan zou op zijn minst de waarnemingshorizon in die richting kleiner moeten worden omdat pas bij een grotere kromming de ontsnappingssnelheid de lichtsnelheid overtreft.

ads

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

wnvl1

Het wordt mij allemaal te verwarrend. Het is mij niet meer duidelijk waar jullie nieuwe fysica willen verzinnen en wanneer je gewoon met Lorentz symmetrie wil werken. Er wordt in de posts ook niet altijd duidelijk aangegeven wanneer het gaat over heen-en-weer snelheid en wanneer om éénrichting snelheid.
Ik denk ook dat jullie aan het zoeken zijn naar iets dat niet nuttig is. De hele fysica is opgebouwd op Lorentz symmetrie en Einstein synchronisatie. Het is goed om eens te kijken wat er gebeurt als je afwijkt van de Einstein synchronisatie, maar ik denk niet dat daarachter een heel interessante soort van fysica verborgen licht.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!