Moderator: physicalattraction
even voor mijn begrip;
je gaat ervan uit dat je snelheids componenten mag projecteren op een richting. maar hier heb je een andere eis, nl dat je geen verschil in tijd mag zien tussen licht wat het ene pad volgt of het andere
HansH schreef: ↑wo 04 mar 2026, 11:37In mijn plaatjes en redenatie kun je zien dat ik het heb over de eenrichtingssnelheid en dat ik uit die eenrichtings snelheid vereisten afleid om het te laten matchen met wat we aan 2 richtingssnelheid (of snelheid over een gesloten pad van punt naar zelfde punt) meten.
Die vereisten geven een verband tussen kappa als functie van richting en aangenomen kappa in 2 referentie richtingen.
De eenrichtingssnelheid wordt nul. Je geraakt niet meer buiten het zwart gat op de horizon. De twee richtingssnelheid wordt dan oneindig. Gevolg is dat je de ontsnappingssnelheid oneindig zou moeten zijn om toch te kunnen ontsnappen.
Dit is een stap te snel denk ik. Waarom wordt de heen en terugsnelheid bij een bepaalde kappa anders bij een zwart gat? c met kappa=0 wordt immers ook niet anders want dat is een natuurconstante.