Puzzel Puzzels
vijv
Artikelen: 0

Re: Vloertegels badkamer plaatsen

wnvl1 schreef: do 12 mar 2026, 18:00 Een optie zou ook kunnen zijn om voorgemaakte chape te kopen in zakken. Is duurder, maar het is geen heel grote oppervlakte. Is dat zinvol?

https://www.brico.be/nl/bouwmaterialen/ ... s/10117883
Ik zou voor deze hoeveelheid ook voorgemaakte chappe kopen. Per zakje in een kuip, wat water en een menger op een boormachine.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

curious_CF

Ik heb hier vele gebouwen en we renoveren continu , als het mijn badkamer was .
alle zand eruit , xps panelen op de bodem met alvast de flexible leiding voor vloerverwarming (water) leggen.
daarboven op egalisatie mortel , nivelleert tot op een 1 mm kan niets fout gaan.
en dan tegelen.
(beton storten geeft teveel problemen )
ps als we praten over een laag van 3-8 cm
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

@CF,

Wie had het over "beton storten"
Ik zou U zeker geen opdracht geven ter renovatie !
Veel te omslagtig en xps als isolatie hoeft niet op een verdieping.
curious_CF

wnvl1 schreef: do 12 mar 2026, 16:36 Het gaat om een hele kleine badkamer. Te klein om een betonmolen te huren, dat ga ik dus zelf doen in een emmer. Zelfs als ik alle bruin zand weghaal dan heb ik nog maar 4cm chape die ik kan leggen, denk ik. Ik moet nog tegels kopen. Het zullen dunne tegels (1 cm dikte?) moeten zijn om te vermijden dat de deur afgeschaafd moet worden.
Ter verduidelijking bij 4 cm , zou ik gewoon xps plaat (cement gecoat ) nemen en de tegels erop lijmen.
Heel misschien een paar mm egaline erop.,
wnvl1

Ik heb uiteindelijk het bruin zand allemaal weggehaald. En 9 zakjes van 25kg chape gemaakt. Ik vrees dat ik wel iets te veel water heb gebruikt. Het is iets te vochtig. Helemaal waterpas gaat het ook niet zijn, maar met niet al te grote tegels gaat het wel meevallen denk ik.
vloer
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
wnvl1

curious_CF schreef: vr 13 mar 2026, 15:55
wnvl1 schreef: do 12 mar 2026, 16:36 Het gaat om een hele kleine badkamer. Te klein om een betonmolen te huren, dat ga ik dus zelf doen in een emmer. Zelfs als ik alle bruin zand weghaal dan heb ik nog maar 4cm chape die ik kan leggen, denk ik. Ik moet nog tegels kopen. Het zullen dunne tegels (1 cm dikte?) moeten zijn om te vermijden dat de deur afgeschaafd moet worden.
Ter verduidelijking bij 4 cm , zou ik gewoon xps plaat (cement gecoat ) nemen en de tegels erop lijmen.
Heel misschien een paar mm egaline erop.,
Die xps plaat leg je dan direct op de beton? Mijn beton was helemaal niet vlak, dus daar een plaat op leggen zou niet gaan, denk ik.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

@wnvl1,

Ik had het na een keer of 4 nog meer moeten benadrukken dat de chappe veel droger moest gemaakt worden .... maar ja, 8-)
Regor

Goed gemaakte Chappe blinkt niet en heeft een poreus oppervlak !
wnvl1

Hopelijk droogt het water nog op. Ik zal begin volgende week eens gaan kijken.
HansH

Regor schreef: vr 13 mar 2026, 23:19
Ik had het na een keer of 4 nog meer moeten benadrukken dat de chappe veel droger moest gemaakt worden .... maar ja, 8-)
Het is in heel veel topics zo dat de input van mensen nauwelijks geanalyseerd en meegenomen wordt. Dus 4 of 5 x zal dan ook niet veel verschil maken.
verder weet ik uit ervaring dat je bij tegelen een goede vlakke ondergrond moet hebben. Dat wordt vaak gedaan door eerst 2 latjes waterpas te stellen zodat je het cement ertussen dan heel mooi vlak kunt maken met een afrijlat.
misschien helpt nu dit nog?:
Regor

@HansH,

Juist, maar waar ik mij al 50 jaar aan erger is dat men over "cement" spreekt als men mortel of beton bedoeld !!!
Men weet zelfs soms het verschil tussen mortel en beton niet.
Cement zit in zakken om mortel of beton te maken. 8-)
..............................

@wnvl1,

Ja, u heeft mortel gemaakt in plaats van chappe (U heeft het ongewild verbrod, had U nochtans voldoende op gewezen)) en niet voldoende nagedacht hoe U het vlak en waterpas kon afrijten.
Geen erg, als de onvlakheid en onwaterpas niet te erg is zou ik NIET nog eens egaliseren erop.
Als U dat wel zou doen (als U nog hoogte genoeg heeft) kan U de tegeltjes wel "dun" verlijmen.

Maar dat hoeft niet, koop bij brico plan it , of bij een ander TEGEL - FLEX mortel mengsel ... mag men zelfs meer dan 1 cm dik leggen.
Waterpas en rechte lat en handigheid doen de rest.
"chappe" en onderkant tegeltjes met ribbelspatel (niet vlak insmeren om hoogte correcties te kunnen doen door duwen op de tegel.)
Paar weken wachten tot de chappe / mortel droog is is wel noodzakelijk ....... topdroog is niet voldoende.
Succes
wnvl1

We gaan afwachten. Als de vloer hoger wordt ga ik de deur moeten afslijpen, dat wil ik vermijden. Ik zal een foto plaatsen als het wat gedroogd is.
Regor

@wnvl1,

Hoezo, heeft U dan geen rekening gehouden met de tegeldikte en de nodige flex mortel dikte ?
wnvl1

Jawel, het zou ongeveer moeten kloppen. Een klein beetje van de deur slijpen is geen ramp. Er was van de andere kant ook geen marge om de chape dunner te maken dan hij nu is. De onderliggende beton was zeer ongelijk. Om overal voldoende chapt te hebben kon ik echt niet dunner gaan.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Regor

@wnvl1,

Hoeveel cm heeft U tussen bovenkant chappe !!! en onderkant deur ... zou moeten tegel dikte plus flex mortel zijn .

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!