Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0

Re: spacetime-interval gebruiken bij tweelingparadox?

@wnvl1,

Een eigen antwoord op mijn vraag aan U.?
Als de wereldlijn een lengte of een tijd is......
1. Na wat reflectie lijkt een wereldlijn noch een lengte, noch een tijd ..... maar een pad met een bepaalde scalaire waarde als grootte.
in de vier - dimensionale ruimte tijd ....... klopt dat ?
2. Bij de tweelingen paradox is diegene met de langste wereldlijn het minst verouderd ... klopt dat ?

ads

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

wnvl1

HansH schreef: za 14 mar 2026, 14:25
wnvl1 schreef: za 14 mar 2026, 12:17
Juist! Het principe is heel eenvoudig: als twee personen op dezelfde plaats starten en op dezelfde plaats weer samenkomen, bepaalt de lengte van hun wereldlijnen wie er ouder of jonger wordt. De persoon met de langste wereldlijn heeft de meeste eigentijd ervaren en is daarom ouder, terwijl degene met de kortere wereldlijn minder eigentijd ervaart en dus jonger is. Hierbij maakt het niet uit wie versnelt of vertraagt; dat kan ingewikkeld zijn om exact te berekenen, maar het resultaat volgt altijd uit de geometrie van de wereldlijnen.
De tweeling paradox was al een aantal berichten geleden goed uitgelegd en duidelijk. Het ging op dit punt alleen nog over versnellende waarnemers en hoe/of je een ruimtetijd diagram kunt tekenen voor een niet versnellende waarnemer gezien vanuit het frame van de versnellende waarnemer. of dat het misschien zelfs niet mogelijk is om te spreken over 'niet versnellende waarnemer gezien vanuit het frame van de versnellende waarnemer' En de opmerking van flappelap over het optreden van een horizon die voor een versnellende waarnemer ergens gaat optreden.
Stel regor staat op positie 0 op tijdstip 0 en blijft stil staan. hansh staat op positie 0 op tijdstip 0, hansh versnelt naar snelheid 0.8c in 10s met constante eigenversnelling.

In het frame van regor:
versnelling1
In het frame van hansh:
versnelling2
Je ziet hier mooi dat regor op een bepaald moment verdwijnt uit het frame van hansh.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

wnvl1 schreef: za 14 mar 2026, 21:50
Je ziet hier mooi dat regor op een bepaald moment verdwijnt uit het frame van hansh.
verdwijnt hij dan naar het oneindige? (hij hoeft van mij niet echt uit mijn wereld te verdwijnen hoor :D ) of ontstaat er een waarnemings horizon op een bepaalde afstand waar hij stil lijkt te staan op het laatste zichtbare moment? zo ja hoe groot is die afstand dan?
wnvl1

Die waarnemingshorizon is \(c^2/a\).
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
flappelap

wnvl1 schreef: zo 15 mar 2026, 11:51 Die waarnemingshorizon is \(c^2/a\).
En, grappig genoeg, voor de a=1g versnelling uit het andere topic nagenoeg 1 lichtjaar.
HansH

flappelap schreef: zo 15 mar 2026, 13:16
En, grappig genoeg, voor de a=1g versnelling uit het andere topic nagenoeg 1 lichtjaar.
Betekent dat dan dat je bij een versnelling van 1g ineens nog maar 1 lichtjaar ver kunt kijken 1 kant op? dus sterren die verder weg staan dan 1 lichtjaar ineens wel of niet meer kunt zien als we gaan versnellen?
wnvl1

Ja, maar als je stopt met versnellen (omdat de brandstof op is), dan gaat de horizon weer open en dan gaat regor terug in jouw wereld verschijnen in mijn verhaal.
HansH

HansH schreef: zo 15 mar 2026, 14:40
flappelap schreef: zo 15 mar 2026, 13:16
Betekent dat dan dat je bij een versnelling van 1g ineens nog maar 1 lichtjaar ver kunt kijken 1 kant op? dus sterren die verder weg staan dan 1 lichtjaar ineens wel of niet meer kunt zien als we gaan versnellen?
Toch maar eens in de achteruitkijkspiegel kijken dan naar de sterrenhemel als je met je auto optrekt. als het omgekeerd evenredig is met a dan zou je al snel zelfs de dichtstbijzijnde sterren niet meer zien zelfs met een versnellende lelijke eend. En je zou ook gelijk een hele nauwkeurige manier hebben om afstanden tot sterren te meten. komt op mij toch allemaal een beetje vreemd over.
wnvl1

Maar zoals je zelf eerder al aanhaalde, hoe lang kan je die versnelling van 1 g aanhouden met die eend? Oud licht dat al lang geleden uitgezonden is, kan je initieel nog inhalen als je nog maar net aan het accelereren bent.
HansH

dus die waarnemings horizon op afstand c²/a hoort nog een verhaal bij met beperkingen. het is dus ook nog een functie van het moment wanneer ik begon met versnellen. Er moet dus een oudste moment zijn waarvan ik het licht nog kan zien wat is uitgezonden van de niet versnellende bron.
Regor

@wnvl1
U schreef:
"Oud licht dat al lang geleden uitgezonden is, kan je initieel nog inhalen als je nog maar net aan het accelereren bent."

Snap ik niet hoor !!! .... licht inhalen ! ..... hoe komt U daarbij ?
HansH

Regor schreef: zo 15 mar 2026, 18:57 @wnvl1
U schreef:
"Oud licht dat al lang geleden uitgezonden is, kan je initieel nog inhalen als je nog maar net aan het accelereren bent."

waarschijnlijk bedoel je dan 'voorblijven' inhalen kan natuurlijk niet. Maar het blijft complexer dan alleen c²/a dus hoe zit het nu precies?
blijkbaar geldt c²/a voor het geval ik met versnelling a verwijder van de niet versnellende persoon ( Regor). maar als regor bv op 1 lichtjaar afstand stilzit tov mij als ik ga versnellen hoe groot wordt die afstand dan voor ik Regor niet meer kan zien?
wnvl1

U schreef:

Je is bedoeld als lijdend voorwerp in mijn zin, niet als onderwerp.
wnvl1

HansH schreef: zo 15 mar 2026, 19:08
U schreef:

waarschijnlijk bedoel je dan 'voorblijven' inhalen kan natuurlijk niet. Maar het blijft complexer dan alleen c²/a dus hoe zit het nu precies?
blijkbaar geldt c²/a voor het geval ik met versnelling a verwijder van de niet versnellende persoon ( Regor). maar als regor bv op 1 lichtjaar afstand stilzit tov mij als ik ga versnellen hoe groot wordt die afstand dan voor ik Regor niet meer kan zien?
Als regor al heel lang stil zit op zijn plaats, dan ga je in de toekomst altijd een oud beeld van regor blijven zien dat bevrozen is.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

HansH

wnvl1 schreef: zo 15 mar 2026, 20:36
Als regor al heel lang stil zit op zijn plaats, dan ga je in de toekomst altijd een oud beeld van regor blijven zien dat bevrozen is.
maar betekent dat ook als ik versnel- niet versnel-versnel dat ik dan Regor op een bepaald moment zie teruggaan in de tijd? immers dan zou de waarnemingshorizon van plaats moeten veranderen als functie van de versnelling.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!