Puzzel Puzzels
wnvl1
Artikelen: 0

Re: Vloertegels badkamer plaatsen

Ik kan dat niet zeggen. Ik heb dezelfde hoogte genomen als tot waar het bruin zand kwam. Ik moet trouwens de tegels nog kopen. Dus ik heb nog wat speling. Ik denk dat de tegels er wel tussen zullen geraken.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Regor

@wnvl1,

Oei, een behoorlijk onwetenschappelijke methode om materiele problemen aan te pakken hoor ;) !
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wnvl1

Ik lig er niet echt van wakker om een klein stukje van de deur te halen. Dat gaat relatief gemakkelijk.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

Ja, relatief gemakkelijk .. zoals de chappe ! 8-)
Ook weer vlugger gezegd dan gedaan hoor !
En dan stoot men met zin schoen tegen de hoger liggende tegels, een halve cm is al storend !
curious_CF

wnvl1 schreef: vr 13 mar 2026, 21:47
curious_CF schreef: vr 13 mar 2026, 15:55
wnvl1 schreef: do 12 mar 2026, 16:36 Het gaat om een hele kleine badkamer. Te klein om een betonmolen te huren, dat ga ik dus zelf doen in een emmer. Zelfs als ik alle bruin zand weghaal dan heb ik nog maar 4cm chape die ik kan leggen, denk ik. Ik moet nog tegels kopen. Het zullen dunne tegels (1 cm dikte?) moeten zijn om te vermijden dat de deur afgeschaafd moet worden.
Ter verduidelijking bij 4 cm , zou ik gewoon xps plaat (cement gecoat ) nemen en de tegels erop lijmen.
Heel misschien een paar mm egaline erop.,
Die xps plaat leg je dan direct op de beton? Mijn beton was helemaal niet vlak, dus daar een plaat op leggen zou niet gaan, denk ik.
dan een heel klein beetje zand eronder om te egaliseren.
maar ik zag dat je al een oplossing had gevonden .
Regor

@wnvl1,

Als U niet tevreden bent met uw chappe resultaat, en hij is nog niet te hard dan kan U hem nog bijwerken (vlakker maken en ruw zetten) door afschrapen met een schraapmes. Nadien stofzuigen.
HansH

ik ken de term 'chappe' helemaal niet. blijkt ook wel logisch als je nederlander bent:

'Chape en chappe zijn Vlaamse termen die ongeveer met de zandcement dekvloer overeenkomt (ondervloer voor tegels, parket, pvc e.d.).

Chape is een zandcement voor een betonnen dekvloer, afdichtingslaag, afstrijkvloer, ondervloer en voor het nivelleren. Chape is de ondervloer voor vloerbedekking (laminaat, tegels enz.). Chape wordt aangebracht op een draagvloer (constructievloer).
Het oppervlak van chape zelf is niet slijtvast.
Chape wordt gemaakt door 1 volumedeel cement (bijvoorbeeld CEM II, 32,5) met 3 tot 5 volumedelen Rijnzand (korrelgroep 0/2) te mengen.
Isolerende chape heeft als voordeel dat het in één keer een isolerende laag is (maar isoleert niet zo heel erg goed).'
wnvl1

Gisteren eens gaan kijken. De grootste oneffenheden weggeslepen met een haakse slijper. Geen barsten. Wel hoogte verschil van 3mm.
vloer2
vloer1
Regor

@wnvl1,

3 mm is met flex mortel gemakkelijk te corrigeren op de laagste plaatsen.
Al gecontroleerd als het hoogste punt plus de tegeldikte onder de deur kan ( met absoluut minimum aan tegellijm.)
Zeer goed stofzuigen voor de verlijming.
wnvl1

Ik moet de tegels nog kopen. Zal voor eind deze week zijn.
wnvl1

Regor schreef: di 17 mar 2026, 12:13 3 mm is met flex mortel gemakkelijk te corrigeren op de laagste plaatsen.
Bedoel je met die flex mortel de tegel lijm of iets anders?
Regor

Flex mortel in zakjes..... Brico plan it.
Kan zeer dun toegepast worden, maar ook tot 2 cm, met mortel / lijm kam (met driehoekige of vierkante tanden) onderkant tegel en gestofzuigde chappe bestrijken.
Tegel leggen in de lijn en waterpas.
De flex mortel laat toe te verschuiven en te drukken.

Als U de flex mortel (grijs) met de boormachine mixt, net zoveel water toevoegen dat na mixen de mortel op een klein hoopje NIET inzakt!
Let daarvoor op, als de mortel te dun is ..... zal het vloertje nog ietsje inzakken, en des te meer naarmate er meer mortel onder ligt.
Regor

Flex mortel in zakjes..... Brico plan it.
Kan zeer dun toegepast worden, maar ook tot 2 cm, met mortel / lijm kam (met driehoekige of vierkante tanden) onderkant tegel en gestofzuigde chappe bestrijken.
Tegel leggen in de lijn en waterpas.
De flex mortel laat toe te verschuiven en te drukken.

Als U de flex mortel (grijs) met de boormachine mixt, net zoveel water toevoegen dat na mixen de mortel op een klein hoopje NIET inzakt!
Let daarvoor op, als de mortel te dun is ..... zal het vloertje nog ietsje inzakken, en des te meer naarmate er meer mortel onder ligt.
wnvl1

deur
Ze passen onder de deur. De volledige tegels heb ik verlijmd. Nu moet ik een tegelsnijder zoeken om tegels te snijden (de mijne is vastgeroest). Professionelen doen dat manueel, maar ik ga toch gaan voor een elektrische.

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Regor

Tegelsnijder ontroesten.
Als de Hardmetalen punt nog goed is .. is het een fluitje van een cent.
Voornamelijk het inzetten, de eerste cm en de uitloop, laatste cm goed druk zetten.
Juist leggen en vastberaden drukken om de tegel op de krasnaad door te laten breken...... vergt handigheid.

Met de haakse slijper met een diamanten schijfje (kost echt niet veel hoor) is het ook,een fluitje van neen cent, zeker voor binnenhoeken, die men met een tegelsnijder niet kan snijden.

Succes.

p.s. Hoe dik zijn de tegels ?
Keramisch ?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!