Professor Puntje schreef: ↑zo 29 mar 2026, 22:03
Ik betwijfel of de door het relationisme voorgestelde vertaling wel uitvoerbaar is. Hoe zou je zoiets als een elektromagnetisch veld vertalen naar de relaties tussen objecten. En als dat al lukt verdwijnt dat veld dan zodra de bij die vertaling gebruikte objecten afwezig zijn? Dit lijkt mij nog steeds te veel op het verhaal van de omvallende boom, waarbij nu weliswaar geen bewuste waarnemer wordt verondersteld maar wel extra aanwezige objecten die voor het bestaan van het veld helemaal ter zake doen. Het je er een voorbeeld van hoe de aanhangers van het relationisme concreet te werk gaan?
Volgens mij is in het relationisme nog wel plaats voor het veld. het veld drukt juist de relaties , de structuur uit van de configuratie of met andere woorden : Er is een dynamisch geheel van relaties dat zich zo gedraagt dat het mathematisch wordt beschreven als een veld.
Relationisme vereist geen " vertalingen" Het zegt gewoon dat velden geen fysische objecten zijn maar louter structuur. vergelijk het met filegolven. Deze beschrijven ook maar de relaties tussen de auto voor en achter jou. Neem de auto's weg en er is geen filegolf meer.
Het vallende boom argument gaat hier niet op. Ook als er geen waarnemer is is er nog de relatie tussen vallende boom en luchtmoleculen , die zich volgens een bepaald patroon gedragen (golven). Bij relationisten zijn deze golven geen fysische objecten, maar een beschrijving van hoe fysische objecten, de luchtmoleculen, zich tot elkaar verhouden. Neem de lucht weg en er bestaan geen golven meer. neem de waarnemer weg en de golven blijven "bestaan" als structuur.
"bestaan" is hier niet fysisch bestaan maar structureel.