Puzzel Puzzels
wnvl1
Artikelen: 0

Re: Vloertegels badkamer plaatsen

Ja, plaaster. Ik ga binnen een paar dagen terug kijken. Dan zullen we zien wat we doen.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Regor

Zoek ondertussen met zekerheid de oorzaak van de natte muur .... zou ik zeker doen.
Voor een wetenschapper een koud kunstje !
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wnvl1

Ik vermoed dat er iets mis is onder de douche. Maar daar kan ik niet komen zonder de douche of de wandtegels kapot te maken. Ik kan ook moeilijk de afvoer van de douche losmaken om een lek te simuleren. Dus zeker geen koud kunstje.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

@wnvl1,

Ok, een nat kunstje!
1. Is de natte plek aan / in de muur in de plaats waar de douche staat ?
Als dat zo is, en de fout ligtb aan de douche, zou het bruine zand toch nat geweest zijn!
Zo hoog kruipt het water niet in de muur hoor.
2. Liggen er leidingen in de muur in de nabijheid van de natte plaats ?
3. Wat is er achter de natte muur ?
wnvl1

De muur met de plekken is de andere kant van de muur links. Hij grenst dus aan de douche.
douche
De muur is onderaan over de volledige lijn min of meer vochtig. De wandtegels en voegen links zijn goed in orde. Dus door de tegels kan het water moeilijk geraken, denk ik. Ik denk dat de afvoer los is gemaakt. Ofwel is dat bruin zand nat geworden en heeft het zo de muur bevochtigd. Dat bruin zand is nu weg en is vervangen door mijn chape en vloertegels. Wat er zich onder de witte douche bevindt, kan ik niet zien. Daar kan ik niet aan. Er liggen geen leidingen in de muur. Dat bruin zand kan nat geweest zijn. Dat is moeilijk te zeggen achteraf.
HansH

die bak ziet er wel een beetje gedateerd uit, met dus een kans dat dat lekt via de afvoer. Dan blijf je een probleem houden, maar je weet niet of het zo is omdat je er niet bij kunt. ik zou zelf daar dan die bak weghalen en vervangen door een moderne douchebak en doucheruimte. Dan weer je ook 100% zeker of daar wat lekte.
Regor

@wnvl1

Eén vraag niet beantwoord.
Wat is er achter de natte muur ?. andere kamer? ...... gebuur ? ....... buiten ?

@HansH,

Toch al gesnapt hoop ik dat het budget beperkt is.
Regor

@wnvl1,

Rooster van douche afloop kan toch door losdraaien vijs gedemonteerd worden ..... en voorzichtig met lamp bovenste dichting en verbinding eerste bocht nazien.
HansH

Regor schreef: di 31 mar 2026, 19:09
Daar lijkt het wel op. Maar als straks je tegelvloer opnieuw moet omdat er water onder komt dan kost het nog veel meer.
dus dan zijn het foute bezuinigingen.
wnvl1

HansH schreef: di 31 mar 2026, 18:49 die bak ziet er wel een beetje gedateerd uit, met dus een kans dat dat lekt via de afvoer. Dan blijf je een probleem houden, maar je weet niet of het zo is omdat je er niet bij kunt. ik zou zelf daar dan die bak weghalen en vervangen door een moderne douchebak en doucheruimte. Dan weer je ook 100% zeker of daar wat lekte.
Dat is wel wat werk, dan ga je ook wandtegels moeten vervangen. Die douchebak is van steen. Op zich gaat die niet kapot zijn. Als ze hem zouden poetsen zou die er al heel wat beter uit zien.
De afvoer onder de douchebak is niet zo oud als het gebouw. Dat is een plastieken buis. Die afvoerbuis is een twaalftal jaar geleden vervangen. Die douche loopt niet zo goed af, omdat de afvoer niet zo schuin is. In het verleden (2 bewoners terug), is het gebeurd dat ze het rooster van de afvoer hebben open gemaakt met als gevolg water in het appartement eronder.
wnvl1

Regor schreef: di 31 mar 2026, 19:09 @wnvl1

Eén vraag niet beantwoord.
Wat is er achter de natte muur ?. andere kamer? ...... gebuur ? ....... buiten ?

@HansH,

Links van de douche is die natte muur. Dat is een kleine slaapkamer. Achter de douche (andere kant van de gieter) wonen buren (het geouw is een half open bebouwing). Aan de rechterkant van de douche is de woonkamer. De badkamer grenst niet aan een buitenmuur. De natte muur is tussen de kleine slaapkamer en de badkamer. De deur van de badkamer komt uit op een halletje.
wnvl1

Regor schreef: di 31 mar 2026, 19:18 @wnvl1,

Rooster van douche afloop kan toch door losdraaien vijs gedemonteerd worden ..... en voorzichtig met lamp bovenste dichting en verbinding eerste bocht nazien.
Ik ga dat nog eens proberen.
wnvl1

HansH schreef: di 31 mar 2026, 20:09
Regor schreef: di 31 mar 2026, 19:09
Daar lijkt het wel op. Maar als straks je tegelvloer opnieuw moet omdat er water onder komt dan kost het nog veel meer.
dus dan zijn het foute bezuinigingen.
De inkomsten van het gebouw zijn beperkt. Ik moet echt kijken naar het budget en sowieso alles zelf doen, anders leg ik er geld aan toe. Ik hoop wel dat mijn vloertegels tegen wat water kunnen. Ik reken er niet op dat die er terug uit moeten. Als de muur binnenkort snel terug nat wordt, moet ik wel kijken dat ik een gat maak ofzo zodat ik onder de douche kan. Dat zorgt voor beschadigingen, maar de vloertegels ga ik daarvoor er niet uit moeten halen.
Regor

@wnvl1,

Niet leuk om te schrijven, maar ... zware fout !
Altijd eerst de oorzaak van lekken opsporen en (laten) herstellen ..... dan pas beginnen renoveren. ;)

ads

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

wnvl1

De vloertegels staan volledig los van een eventuele lek.
De zak plaaster van 25kg kost 13€. Dat biedt direct een oplossing voor de bewoners voor weinig geld. Anders wordt het vervelend naar de bewoners toe. Ik heb al veel hinder veroorzaaakt met de tegels. Ik kan op dit moment niet zomaar nog meer hinder veroorzaken de eerste weken.
Het gaat sowieso niet om een gigantische lek. Mijn vermoeden blijft dat het ligt aan de afvoer die de mensen los hebben gemaakt.
We gaan kijken wat het geeft de volgende weken.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!