Puzzel Puzzels
OOOVincentOOO
Artikelen: 0

Re: Kan er iets ontstaan in lege ruimte?

Regor schreef: vr 03 apr 2026, 09:26 Vele wetenschappers zijn het niet eens over de oorzaak van het fenomeen van het "Casimir effect?
Trouwens kan men ruimte "leeg" noemen als er materie zo dicht bij elkaar staat.
(Volgens het artikel kan de kracht zelfs afstotend zijn ..... voor elk wat wils !)
Kun je wat specifieker zijn? Je praat vanuit gevoel/emotie. Wie is het er niet mee eens? Geef een link of referentie. Anders blijft het koffiehoek babbel.

Indien je echt dieper wil duiken kijk op de Engelstalige wiki: dat is echte spierballen natuurkunde. Gaat te diep erop in dan ik weet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Casimir_effect

Voor jouw wils:
Repulsive forces
There are a few instances where the Casimir effect can give rise to repulsive forces between uncharged objects. Evgeny Lifshitz showed (theoretically) that in certain circumstances (most commonly involving liquids), repulsive forces can arise.[51] This has sparked interest in applications of the Casimir effect toward the development of levitating devices. An experimental demonstration of the Casimir-based repulsion predicted by Lifshitz was carried out by Munday et al.[52] who described it as "quantum levitation". Other scientists have also suggested the use of gain media to achieve a similar levitation effect,[53][54] though this is controversial because these materials seem to violate fundamental causality constraints and the requirement of thermodynamic equilibrium (Kramers–Kronig relations). Casimir and Casimir–Polder repulsion can in fact occur for sufficiently anisotropic electrical bodies; for a review of the issues involved with repulsion see Milton et al.[55] A notable recent development on repulsive Casimir forces relies on using chiral materials. Q.-D. Jiang at Stockholm University and Nobel Laureate Frank Wilczek at MIT show that chiral "lubricant" can generate repulsive, enhanced, and tunable Casimir interactions.[56]

Timothy Boyer showed in his work published in 1968[57] that a conductor with spherical symmetry will also show this repulsive force, and the result is independent of radius. Further work shows that the repulsive force can be generated with materials of carefully chosen dielectrics.[58]

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

wnvl1

Jaffe geeft een alternatieve verklaring voor het Casimir effect. Geen idee dewelke juist is of het op hetzelfde neer komt.
----------
https://arxiv.org/pdf/hep-th/0503158

De paper van R. L. Jaffe over het Casimir-effect heeft als centrale boodschap dat dit effect niet noodzakelijk geïnterpreteerd moet worden als bewijs voor het fysisch bestaan van vacuümenergie. Hoewel het Casimir-effect experimenteel goed bevestigd is, stelt Jaffe dat de gebruikelijke uitleg in termen van nulpuntsenergie van het vacuüm misleidend kan zijn als fundamentele verklaring.

In de standaardbenadering, zoals vaak gebruikt binnen de kwantumveldentheorie, wordt het effect verklaard door te stellen dat het vacuüm gevuld is met fluctuaties. Twee geleidende platen veranderen de toegestane modi van deze fluctuaties, wat leidt tot een verschil in vacuümenergie en dus tot een meetbare kracht. Jaffe betoogt echter dat deze redenering steunt op formele berekeningen met oneindige grootheden en dat de absolute waarde van de vacuümenergie in feite niet observeerbaar is.

Hij laat zien dat het Casimir-effect ook volledig kan worden afgeleid zonder een beroep te doen op vacuümenergie, namelijk als een gevolg van elektromagnetische interacties tussen de geladen deeltjes in de platen zelf. In deze benadering fluctueren de ladingsverdelingen in de platen en wisselen zij via het elektromagnetisch veld krachten uit. Het effect kan dan begrepen worden als een macroscopische manifestatie van kwantummechanische interacties tussen materiële systemen, vergelijkbaar met veralgemeende van der Waals-krachten.

Een belangrijk argument dat Jaffe aanhaalt, is dat de sterkte van de Casimir-kracht afhankelijk is van de fijnstructuurconstante. Wanneer deze naar nul gaat, verdwijnt ook de kracht. Dit suggereert dat het effect zijn oorsprong vindt in elektromagnetische interacties van materie, en niet in een universele eigenschap van het vacuüm zelf. De gebruikelijke formule voor de Casimir-kracht lijkt onafhankelijk van deze constante, maar dat komt doordat ze wordt afgeleid in een ideale limiet van perfect geleidende platen.

Verder benadrukt Jaffe dat verschillende beschrijvingen van hetzelfde fenomeen mogelijk zijn, maar dat niet alle interpretaties dezelfde fysieke status hebben. De vacuümenergie kan volgens hem worden gezien als een boekhoudkundige grootheid die handig is in berekeningen, maar niet noodzakelijk een direct fysisch object vertegenwoordigt. Wat wel fysisch betekenisvol is, zijn interacties en energieverschillen tussen concrete systemen.

Een belangrijk gevolg van deze visie is dat het Casimir-effect geen sterk argument vormt voor het fysisch bestaan van vacuümenergie op kosmologische schaal. Het wordt namelijk vaak aangehaald in discussies over de kosmologische constante en donkere energie, maar volgens Jaffe is die koppeling niet gerechtvaardigd. Het feit dat men het Casimir-effect kan verklaren zonder vacuümenergie ondermijnt het idee dat dit effect direct bewijs levert voor een energiedichtheid van het lege heelal.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

@Vincent,

Beste Vincent, ik wil U zeker niet tegen de borst stoten, maar als men veel gelezen heeft (over natuurkunde) en kritisch over nagedacht heeft vormt men intuitief een oordeel over veel fenomenen in de natuurkunde.
Het heeft met gevoel en emotie niets, maar dan ook niets te maken, wel met een heel sterk afwegende logische benadering.
Vandaar dat men tot ( vermoedelijk) bepaalde juiste inzichten kan komen zonder hoogdravende wetenschappelijke verklaringen.
Eenmaal men bepaalde inzichten heeft kan men dat steeds opnieuw toetsen aan recentere wetenschappelijke artikelen.
Men krijgt dan een voortschrijdend inzicht ...... daar is niets mis mee ....denk ik.
( Ik maakte maanden geleden een topic over "inzicht" )

vb: De SRT kan men heel goed aanvoelen en inzien (met een eerlijke neutrale logische geest) zonder formules)

@Wnvl1,

Dank U,
Prachtig !

@Alllen,

Als men vacuum energie aanneemt en beschouwd als reeel ...... beschouw ik dat niet als een "vacuum" ... een vacuum is "niets"
OOOVincentOOO

wnvl1 schreef: vr 03 apr 2026, 11:32 Jaffe geeft een alternatieve verklaring voor het Casimir effect. Geen idee dewelke juist is of het op hetzelfde neer komt.
Knap geschreven stuk van jouw. En ook nog de paper in detail door te nemen! Toch?
OOOVincentOOO

Regor schreef: vr 03 apr 2026, 12:13 maar als men veel gelezen heeft (over natuurkunde) en kritisch over nagedacht heeft vormt men intuitief een oordeel over veel fenomenen in de natuurkunde.
Het heeft met gevoel en emotie niets, maar dan ook niets te maken, wel met een heel sterk afwegende logische benadering.
Vandaar dat men tot ( vermoedelijk) bepaalde juiste inzichten kan komen zonder hoogdravende wetenschappelijke verklaringen.
Eenmaal men bepaalde inzichten heeft kan men dat steeds opnieuw toetsen aan recentere wetenschappelijke artikelen.
Men krijgt dan een voortschrijdend inzicht ...... daar is niets mis mee ....denk ik.
( Ik maakte maanden geleden een topic over "inzicht" )

vb: De SRT kan men heel goed aanvoelen en inzien (met een eerlijke neutrale logische geest) zonder formules)
Jij je hebt gelijk, dus je bestigd dat je veel uit intuïtie en gevoel denkt. Maar dat is juist heel verraderlijk. Echt bezig iets te berekenen en toetsen (meten) is anders dan op gevoel te werken. Vaak is intuïtief en gevoel een slechte raadgever als het om wetenschap/techniek gaat. Dat is hetzelfde als ik AI dingen vraag en een mooi antwoord krijgen en dan zeggen ik snap het, omdat ik het gevraagd heb!
OOOVincentOOO

ach laat maar! Geen zin in zotte discussies
vijv

OOOVincentOOO schreef: vr 03 apr 2026, 12:49 ach laat maar! Geen zin in zotte discussies
Het is geen zotte discussie, integendeel een fundamentele.
De vraag is of mensen die op intuïtie afgaan hier wel oren naar hebben.
En ik begrijp dat je niet wil vechten tegen de bierkaai.
wnvl1

OOOVincentOOO schreef: vr 03 apr 2026, 12:38
wnvl1 schreef: vr 03 apr 2026, 11:32 Jaffe geeft een alternatieve verklaring voor het Casimir effect. Geen idee dewelke juist is of het op hetzelfde neer komt.
Knap geschreven stuk van jouw. En ook nog de paper in detail door te nemen! Toch?
Het is een AI samenvatting. Dat duiden de streepjes aan. Uiteraard komt die tekst niet van mij. Het artikel was mij wel gekend en heb ik niet daarnet gelezen.

Neemt niet weg dat het een veelgeciteerd artikel is. Op dit forum zijn er ook al topics geweest rond alternatieve verklaringen van het Casimir effect.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
OOOVincentOOO

Dankjewel voor de toelichting. Dat de streepjes een quote zijn was niet duidelijk. Zal wel aan mij liggen. Het is wel grappig dat sommige reacties lijken alsof een professor met jaren ervaring ze geschreven heeft!

Dat jij veel kennis en kunde hebt weet ik van jaren terug. Maar sommige reacties van jouw de laatste tijd zijn erg verwonderlijk. Als dat parate kennis is ongelofelijk knap. Want zo lijkt het in mijn ogen En geeft denk ik een vertekend beeld.

Daarbij wel respect voor jouw mooie berichten. En de tijd wat je neemt. Maar soms is get mooi ook de bron van inspiratie te vermelden.
Regor

t wetenschappers

@Vincent,

Een "zotte discussie" is een persoonlijke perceptie van U.... voor wie het schoentje past vermoed ik ! ;)
U laat het wel steeds snel afweten ..... als het een beetje niet volgens uw inzichten / goesting is !.
Waarschijnlijk omdat U de ander dan te min vindt .... foei !

@vijv,

Wie is "de bierkaai" ?
Heb jij soms de wijsheid in pacht ?
Ik dacht dat wetenschappers bescheidener en integeren waren !.... Weer een illusie minder ! 8-)
HansH

ik dacht gisteren een bericht gepost te hebben wat ging over de vraag of er energie uit het niets kan ontstaan want zo lijkt het als er een deeltjes-antideeltjes paar ontstaat. beide hebben immers positieve energie.
misschien zou het kunnen als er ook een complementair unicersum is waar dan diezelfde deeltjes ontstaan maar dan met negatieve energie. dus dan is het eigenlijk 'tijdelijk lenen van de buren wearbij de som van alles 0 blijft' dat zou dan weer wel kunnen.

lijkt er dus op dat mijn berichten soms hetzelfde gedrag hebben; ze verschijnen heel kort maar blijven niet.
Regor

@HansH,

Er is helaas maar één universum.
De eventuele andere bevind zich in "kinder - speelparken" en in de geesten van wetenschappers die het tijdens hun loopbaan niet hebben kunnen waarmaken om in de picture te komen.
HansH

Regor schreef: vr 03 apr 2026, 18:32 @HansH,

Er is helaas maar één universum.
De eventuele andere bevind zich in "kinder - speelparken" en in de geesten van wetenschappers die het tijdens hun loopbaan niet hebben kunnen waarmaken om in de picture te komen.
zou kunnen, maar energie uit het niets zien ontstaan heb ik ook wat moeite mee. dus hoe verklaart de natuurkunde dat dat toch kan? Verder: iets wat je niet kunt waarnemen betekent nog niet dat het er niet is. bv omdat het geen interactie heeft met de normale materie kun je het niet detecteren.
wnvl1

In QFT bestaat er geen absoluut “niets”. Wat men vacuüm noemt, is niet een lege ruimte zonder eigenschappen, maar de laagste energietoestand van alle kwantumvelden die overal in ruimte-tijd aanwezig zijn.

Zelfs in deze vacuümtoestand blijven de velden bestaan en vertonen ze intrinsieke fluctuaties. Elk veld kan worden opgevat als een verzameling kwantumoscillatoren, waarvan de grondtoestand nog steeds een niet-nul energie bevat, de zogenaamde nulpuntsenergie. Daardoor heeft het vacuüm een structurele en dynamische inhoud, ook wanneer er geen “deeltjes” aanwezig zijn in de klassieke zin.

Quantum Vacuum Fluctuations zijn tijdelijke excitaties van velden die toegestaan zijn binnen de kwantummechanische onzekerheidsrelaties. Deze fluctuaties kunnen geen netto energie uit het niets creëren, maar beschrijven eerder tijdelijke verschuivingen binnen bestaande veldenergie.

Wanneer men spreekt over “energie uit niets” is dat dus fysisch gezien misleidend. In QFT is er altijd een onderliggende veldstructuur aanwezig, en wat lijkt op spontane creatie van energie is in werkelijkheid een dynamisch gedrag van die velden. Energie wordt niet uit niets gecreëerd, maar herverdeeld binnen het kwantumsysteem van velden en hun toestanden.

Ook in de kosmologische context blijft dit principe overeind, al wordt de globale energiebewaring daar subtieler door de dynamiek van uitdijende ruimte-tijd. Toch verandert dat niets aan het fundamentele QFT-beeld dat er geen toestand bestaat zonder fysieke velden en zonder onderliggende structuur.

ads

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Skycenter

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kosmologi ... prov=sfla1

Men werkt steeds met het principe van deeltjes en/of energieën. Het zou kunnen dat er nog een derde factor is. Dus iets dat geen energie heeft en geen deeltje is. Maar wel in al zijn proporties dezelfde eigenschap of een eigenschap heeft.
Als dit zo is dan is vacuüm een paradox.
Tolerance and Respect

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!