wnvl1 schreef: ↑di 07 apr 2026, 09:28
De toegevoegde waarde van een forum zit voor mij niet alleen in de antwoorden, maar vooral in de vragen die gesteld worden. Je botst hier op invalshoeken waar je zelf niet meteen aan gedacht zou hebben. En vaak krijg je er meteen ook een (aanzet tot een) antwoord bij.
Dat is dan ook de kracht van dit forum. En AI is dan een goede tool om die andere invalshoeken te onderzoeken.
Ook om kennis die op de achtergrond in mijn brein gesukkeld is terug op te rakelen vind ik AI super.
Het gevaar is natuurlijk als je tools ( AI, computer, rekenmachine, tabellen) gaat gebruiken zonder eigen kennis.
Ik ben er van overtuigd dat je in het algemeen middelbaar aan kennisverwerving moet doen en dat PC's daar eerder een hinderpaal dan een hulp zijn. Ondanks ik in mijn hele studieperiode geen pc gezien heb, vind ik meer en beter informatie terug op het internet dan mijn kinderen die in school geleerd hebben hoe internet te gebruiken.
wnvl1 schreef: ↑di 07 apr 2026, 09:28
Als je zelf met AI praat, vertrek je bijna altijd vanuit je eigen denkspoor. Dat maakt het efficiënt, maar ook een beetje beperkt: je vraagt wat je al min of meer in gedachten hebt. Op een forum word je net uit dat spoor gehaald door andere mensen, met andere interesses en andere manieren van denken.
Klopt, je moet inderdaad opletten met het chatten met AI, want het werkt dikwijls als een fuik.