Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.069
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: wie kan mij helpen met een formule

@PP,

Ik denk dat ik U begrijp.
Maar, "vluchten kan niet meer" ook niet als U ST verlaat, tenzij U verhuist als Robinson Crusoe naar een onbewoond eiland zonder wifi, zonder zendmast en zonder uw gsm of smartphone .

"Vluchten ka niet meer" ... is een song !

ads

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Gebruikersavatar
wnvl1
Artikelen: 0
Berichten: 5.741
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 21:43

Re: wie kan mij helpen met een formule

Professor Puntje schreef: ma 06 apr 2026, 22:57 En de finale stap die nu met AI gemaakt wordt is dat het ook niet langer nodig geacht wordt om dingen te begrijpen, als je maar weet hoe je de antwoorden aan AI kunt vragen. En dat heet dan vooruitgang...
AI-antwoorden plaatsen die je zelf niet begrijpt, zou ik ook vervelend vinden. Tegelijk zit er nog een ander probleem: als iemand hier een goed onderbouwd antwoord post, hoe kan je dan nog weten of dat echt van die persoon komt, of van een AI? Heel moeilijk.

Daardoor verandert er iets fundamenteels in hoe ik bijdragen inschatt. Een inhoudelijk sterk antwoord ga ik niet meer zomaar toeschrijven aan iemands inzicht of kennis. Het kan evengoed gegenereerd zijn door een AI. Maar als ik een sterk antwoord lees op dit forum dat nieuwe inzichten geeft, dan maakt dat mij blij ook als het van AI is. In heel wat topics zoals die van vijv en regor vind ik dat AI heel sterke bijdragen kan leveren.

Als antwoorden van mij integraal van AI zijn, dan duid ik het aan. Als het een mengeling is, vind ik dat ik dat niet hoef te doen. Mijn eerst antwoord in deze post was AI en dat heb ik aangegeven. In de toekomst zal ik op vragen zoals de openingsvraag van dit topic niet meer antwoorden. Ik denk dat het beter is dat anderen zelf kunnen zoeken.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
R_Bena
Beheer
Artikelen: 0
Berichten: 2.268
Lid geworden op: wo 05 jul 2023, 10:23

Re: wie kan mij helpen met een formule

Maar wat is precies de toegevoegde waarde van een zuiver ai antwoord? Omdat iedereen zelf met ai kan praten en de vraag aan ai kan voorleggen.

Dit is een oprechte vraag.

Het kan ook gewoon zo zijn dat geen enkel menselijk antwoord op geen enkel platform nog toegevoegde waarde heeft ten opzichte van ai. I don't know. Misschien gaan we daar heen.

Waar ik mij overigens de laatste tijd aan erger bij ai - maar dit komt waarschijnlijk ook doordat de verwachtingen toenemen - is dat ai met allerlei beweringen komt zonder dat deze empirisch gestaafd worden. Ik vraag me af in hoeverre sommige antwoorden met voldoende data ondersteund worden, of dat ai vaak gewoon met een zeer logisch geformuleerd en plausibel antwoord komt, dat echter op geen of veel te weinig data steunt om met zoveel overtuiging te proclameren.

Het is sowieso het geval dat verreweg de meeste antwoorden op internet gebaseerd zijn op menselijke intuïtie, persoonlijke ervaringen, of een bepaalde logische redenering, maar ook vaak gewoon op een hardnekkig geloof in een onwaarheid - en niet op empirisch getoetste data. Die beperkingen worden allemaal overgenomen door ai.

Toch vind ik ai betrouwbaarder dan de gemiddelde mens, die veelal bezijden de waarheid leeft.
Gebruikersavatar
wnvl1
Artikelen: 0
Berichten: 5.741
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 21:43

Re: wie kan mij helpen met een formule

R_Bena schreef: di 07 apr 2026, 00:13 Maar wat is precies de toegevoegde waarde van een zuiver ai antwoord? Omdat iedereen zelf met ai kan praten en de vraag aan ai kan voorleggen.
De toegevoegde waarde van een forum zit voor mij niet alleen in de antwoorden, maar vooral in de vragen die gesteld worden. Je botst hier op invalshoeken waar je zelf niet meteen aan gedacht zou hebben. En vaak krijg je er meteen ook een (aanzet tot een) antwoord bij.

Als je zelf met AI praat, vertrek je bijna altijd vanuit je eigen denkspoor. Dat maakt het efficiënt, maar ook een beetje beperkt: je vraagt wat je al min of meer in gedachten hebt. Op een forum word je net uit dat spoor gehaald door andere mensen, met andere interesses en andere manieren van denken.

Ik heb dat bijvoorbeeld ook bij podcasts: daar kom ik regelmatig onderwerpen tegen waar ik zelf nooit spontaan bij zou hebben stilgestaan. Net dat onverwachte maakt het waardevol.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Gebruikersavatar
wnvl1
Artikelen: 0
Berichten: 5.741
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 21:43

Re: wie kan mij helpen met een formule

R_Bena schreef: di 07 apr 2026, 00:13 Waar ik mij overigens de laatste tijd aan erger bij ai - maar dit komt waarschijnlijk ook doordat de verwachtingen toenemen - is dat ai met allerlei beweringen komt zonder dat deze empirisch gestaafd worden. Ik vraag me af in hoeverre sommige antwoorden met voldoende data ondersteund worden, of dat ai vaak gewoon met een zeer logisch geformuleerd en plausibel antwoord komt, dat echter op geen of veel te weinig data steunt om met zoveel overtuiging te proclameren.
Een topic over fouten van AI kan misschien interessant zijn. Ik kom er ook wel tegen, maar zoals je zelf stelt, het maakt minder fouten dan mensen.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

vijv
Artikelen: 0
Berichten: 872
Lid geworden op: wo 09 sep 2020, 14:39

Re: wie kan mij helpen met een formule

wnvl1 schreef: di 07 apr 2026, 09:28
De toegevoegde waarde van een forum zit voor mij niet alleen in de antwoorden, maar vooral in de vragen die gesteld worden. Je botst hier op invalshoeken waar je zelf niet meteen aan gedacht zou hebben. En vaak krijg je er meteen ook een (aanzet tot een) antwoord bij.
Dat is dan ook de kracht van dit forum. En AI is dan een goede tool om die andere invalshoeken te onderzoeken.
Ook om kennis die op de achtergrond in mijn brein gesukkeld is terug op te rakelen vind ik AI super.
Het gevaar is natuurlijk als je tools ( AI, computer, rekenmachine, tabellen) gaat gebruiken zonder eigen kennis.
Ik ben er van overtuigd dat je in het algemeen middelbaar aan kennisverwerving moet doen en dat PC's daar eerder een hinderpaal dan een hulp zijn. Ondanks ik in mijn hele studieperiode geen pc gezien heb, vind ik meer en beter informatie terug op het internet dan mijn kinderen die in school geleerd hebben hoe internet te gebruiken.
wnvl1 schreef: di 07 apr 2026, 09:28 Als je zelf met AI praat, vertrek je bijna altijd vanuit je eigen denkspoor. Dat maakt het efficiënt, maar ook een beetje beperkt: je vraagt wat je al min of meer in gedachten hebt. Op een forum word je net uit dat spoor gehaald door andere mensen, met andere interesses en andere manieren van denken.
Klopt, je moet inderdaad opletten met het chatten met AI, want het werkt dikwijls als een fuik.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Praktijkproblemen”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!