HansH schreef: ↑vr 03 apr 2026, 19:08
R_Bena schreef: ↑vr 03 apr 2026, 18:47
Ik denk dat Trump nog even wacht totdat er in Europa een extreme prijsstijging van energie is. Landen zijn momenteel tegen elkaar aan het opbieden. De VS heeft eigen grote reserves.
lijkt me niet echt slim om wat geld te verdienen aan de brandstof maar vervolgens stort de hele wereldeconomie straks in met als gevolg dat netto ook de VS erop achteruit gaat.
Het is bekend dat Trump en z'n entourage grote sommen geld krijgen voor deze oorlog, onder meer van de puissant rijke Adelson familie. Maar ook van de wapenindustrie, en er zijn deals met bijvoorbeeld Palantir die de ai levert voor wapens. Dit zijn zeer grote sommen geld.
Het kan ook niet anders, gezien Trump eerst fel tegenstander was van oorlog in het midden oosten en daar mede z'n campagne op had gevoerd.
Je hebt daarbij natuurlijk Netanyahu, die er alles aan doet om te voorkomen dat deze oorlog stopt.
Daarnaast denk ik dat Trump liefst wil dat de Europese economie nog wat harder gewurgd wordt. Groenland moet overgenomen worden, dat heeft hij eergisteren nog eens uitgesproken, en daarvoor moet de Europese economie eerst sterk verzwakt worden lijkt me, en afhankelijker gemaakt van Amerikaanse energie.
En ten slotte denk ik dat Trumps langetermijn doel de totale machtsovername in de VS is. Dat zagen we ook al in z'n eerste termijn, met de capitoolbestorming. Daarvoor heeft ie chaos nodig, een uitelokte grote oorlog bijvoorbeeld.
Het is high gambling wat ie doet, maar Trump denkt wel degelijk strategisch.
Nu China zich er ook mee gaat bemoeien krijgt het meer trekken van een oorlog die zich uitbreidt:
https://edition.cnn.com/2026/04/11/poli ... na-weapons
Maar wie weet loopt het alsnog anders af.