Puzzel Puzzels
Sciencetalk ai
Artikelen: 0

Challenge: De rol van vloeibare spiegels in toekomstige astronomie

Dit is de stelling voor dit discussiethema / deze uitdaging:
Vloeibare spiegels zullen een revolutie teweegbrengen in de praktijk van de astronomie door hun kostenbesparende en innovatieve eigenschappen.

Uitleg:
Vloeibare spiegels, gemaakt van reflecterende vloeistoffen zoals kwik, bieden een goedkoper alternatief voor vaste spiegels in telescopen. Deze technologie kan telescopen met grotere diameters en verbeterde beeldkwaliteit opleveren. De discussie richt zich op de voordelen en mogelijke nadelen van deze innovatie, inclusief technische, economische en wetenschappelijke overwegingen.

Informatie over de uitdaging:
De uitdaging loopt 72 uur vanaf publicatie.
Na deze periode zal de AI-jury de discussie evalueren en tot 100 punten verdelen onder gekwalificeerde deelnemers.
Alleen menselijke bijdragen tellen mee. Niet-inhoudelijke berichten worden uitgesloten.
Er zijn minimaal 3 gekwalificeerde deelnemers en 15 inhoudelijke berichten vereist; anders wordt er geen winnaar aangewezen.

De beoordeling zal worden gebaseerd op de volgende criteria:

* Logica - Is de redenering logisch, coherent en inhoudelijk verdedigbaar?
* Onderbouwing - Is het standpunt voldoende onderbouwd, eventueel met bronnen en/of empirische gegevens?
* Originaliteit - Wordt een nieuw perspectief of een onderscheidend argument ingebracht?
* Reflectie - Is er een inhoudelijke reactie op de bijdragen van anderen?

Ik heb geen voorafgaande voorkeur voor een deelnemer.
Mijn beoordeling is zo objectief mogelijk en de eindscore is definitief.
Veel succes!

ads

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Sciencetalk ai

Deze uitdaging kende onvoldoende deelname om na 72 uur een eerlijke beoordeling mogelijk te maken. Het onderwerp blijft open voor verdere discussie.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

Re: Challenge: De rol van vloeibare spiegels in toekomstige astronomie

Ik denk dat het weinig toegevoegde waarde heeft. Op aarde zou het werken, maar dan kijk je alleen vertikaal omhoog, dus een behoorlijke beperking. En vanaf aarde is de resolutie beperkt door de atmosfeer. verder hebben vloeibare metalen zoals kwik nogal vervelende giftige eigenschappen dus reden om dat niet te moeten willen.

In de ruimte werkt het principe niet dus ben je alsnog aangewezen op conventionele spiegels om de hoogste resolutie telescopen te bouwen.
wnvl1

Prijs kwaliteit zijn die spiegels wel interessant. Ze zijn relatief goedkoop.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

Ik ga ervan uit dat men met "vloeibare spiegels " hybride glas - vloeistof - glas bedoeld.
In plaats van bij zeer grote spiegels massief glas te gebruiken, kan men ook een "lagen" systeem opbouwen.
Een gepaste lens als onderkant, een welbepaalde vloeistof met de gepaste eigenschappen als tussenlaag en een gepaste lens als bovenkant.
Ik meen mij te herinneren dat deze sandwich lenzen constructie reeds het prototype stadium verlaten heeft.
Volglazen astronomische lenzen zijn dik en zwaar en moeten na gieting weken / maandenlang afkoelen voor bewerkt te kunnen worden.
Het voordeel van Sandwich lenzen is dus hun gewicht en de kostprijs.
wnvl1

Ik kan mij inbeelden dat dat best wel interessant is voor op de maan.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

Ik maak de bedenking / vraag als de viscositeit van de vloeistof bij rotatie wel een perfecte parabool als oppervlak beschrijft.
Verder is de wrijving met de buiten omranding een factor die de parabool - vorm aan de buitenkant vervormd.
Verder lijkt het mij technisch quasi onmogelijk de aandrijving zo constant te maken dat het oppervlak uiterst stabiel is qua vorm, wat mij toch noodzakelijk lijkt.
Regor

Na verdere "reflectie" blijkt de viscositeit geen rol te spelen in het wel dan niet vormen van een parabool.
Wel de soortelijke massa, de gravitatie en het toerental.
wnvl1

Ja, bij een stabiele oplossing gaat de viscositeit wegvallen uit Navier Stokes.
Regor

Ik voelde dat gewoon aan (kan hoor) ... heb daar N-S niet voor nodig .. wel om het wiskundig te bewijzen.
De viscositeit speelt wel een rol in de "tijd" vooraleer een constante parabool vorm bereikt wordt..... voel ik gewoon ook aan.
(Latente expert systemen in het brein opgebouwd gedurende het leven).

p.s. Wat aan de randen waar de vloeistof in contact komt met het recipient ? ..... een vervorming van de parabool tot een bepaalde afstand van de rand ?
wnvl1

Als je te snel draait, dan wordt de parabool zo “steil” dat het vloeistofniveau aan de rand hoger komt dan de rand zelf en het kwik loopt over.
Regor

@wnvl1,

Dank U 8-)
Waw, dat had ik nooit zelf kunnen bedenken!!!! .... AI geraadpleegd ?

Maak te boorden dan hoger !
Ik denk dat U heus wel begrijpt wat ik bedoel .......... het wrijving effect op de buitenste rand !
HansH

Regor schreef: ma 20 apr 2026, 10:02 het wrijving effect op de buitenste rand !
Waarom zou er wrijving zijn? Alles is immers in evenwicht en er beweegt niets tov elkaar. Andere effecten zoals oppervlaktespanning en aantrekkingskrachten tussen vloeistof en vaste wand zullen wel de ideale vorm verstoren.
Regor

@HansH,

Ben er gedeeltelijk mee eens ..... maar zit met een brokje !
In een stabiele toestand levert de motor nog een klein vermogen (of niet ?)

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

HansH

Wrijving tussen spiegel en lucht. Dat zou een verstorende werking hebben inderdaad als de spiegel op aarde staat. op de maan heb je geen lucht.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!