HansH schreef: ↑di 14 apr 2026, 22:06
Professor Puntje schreef: ↑di 14 apr 2026, 17:46
@HH Zucht! Denk je nu echt dat het voor leden met afdoende kennis van zaken nog leuk is om hier (dan vooral) AI-gegenereerde antwoorden na te kijken en zo nodig te corrigeren terwijl genoemde leden er met hun eigen bijdragen zelf nauwelijks meer tussen komen omdat AI inderdaad steeds vaker gewoonweg gelijk heeft; het beter weet; en bovendien ook nog veel sneller dan een menselijk lid met een antwoord komt? Ja - om dan na een paar jaar als hulpje van AI te hebben gefunctioneerd alsnog te horen te krijgen van: "Bedankt - u kunt nu wel gaan!" Zijn we hier gekke henkie?
als je naar het topic over energie kijkt als voorbeeld dan heeft alle ai input mij nog niets verder gebracht omdat die input niet is afgestemd op het nivo van de lezer (mij in dit geval) en daarom volslagen de plank misgeslagen. De waarde zou dus vooral moeten komen van mensen die in staat zijn die input te vertalen naar het juiste nivo en kunnen meedenken met de vragenstellers. En precies dat ontbreekt dan weer.
Waarom redeneer je voortdurend vanuit jezelf en je eigen behoeften, en trek je daar grote conclusies uit die voor iedereen zouden moeten gelden? Dat voor jou in die topic ai niet of niet geheel bruikbaar was wil niet zeggen dat alle anderen dezelfde criteria als jij hanteren wanneer ze ai gebruiken en op zoek zijn naar antwoorden op vragen.
Ai is bovendien niet statisch. Je kunt er lange conversaties mee voeren, doorvragen etc. Dat jij denkt dat ai geen invloed heeft of zou moeten hebben is echt verbazingwekkend nauw gedacht en gewoon niet synchroon met de realiteit en met het online gedrag van mensen.
Je negeert daarbij gewoon keiharde cijfers zoals een daling van zo'n 60% van de bezoekersaantallen sinds ai overviews in google (van 45k per maand naar 17k). Je negeert dat alle wetenschappelijke fora verdwenen zijn in Nederland.
Kijk, ik ben niet op zoek naar excuses ofzo voor de daling, het zijn feitelijke constateringen. Maar als iemand compleet blind is voor feiten en empirische gegevens, dan praat je tegen iemand die in z'n eigen echochamber zit, of gewoon koste wat kost z'n eigen gebiaste theorie bevestigd wil zien - of weet ik veel wat het is.
Je bent op een wetenschappelijk forum, en het eerste waar je dan naar zou moeten kijken, of naar zou moeten vragen, als je een wetenschappelijke mindset hebt, zijn de data en feitelijke gegevens, want die zeggen meer dan jouw onderbuik.