Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
R_Bena
Beheer
Artikelen: 0
Berichten: 2.268
Lid geworden op: wo 05 jul 2023, 10:23

Re: Beleven wij (nu) de zwanenzang van ST ?

wnvl1 schreef: di 14 apr 2026, 18:04 Er zijn nog altijd veel kinderen die hulp nodig hebben bij wiskunde. Misschien kun je hen beter op een directe, persoonlijke manier offline ondersteunen. Die rol ligt vandaag minder bij een forum.
Die kwamen hier vroeger soms om specifieke huiswerkvragen te stellen. Die rol is nu overgenomen door ai en wiskunde software. Bijles is dan weer een andere cup of tea. Het wiskunde forum is niet voor niets verdwenen. Daar kwam bijna niemand meer na ai.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.660
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Beleven wij (nu) de zwanenzang van ST ?

Professor Puntje schreef: di 14 apr 2026, 17:46 @HH Zucht! Denk je nu echt dat het voor leden met afdoende kennis van zaken nog leuk is om hier (dan vooral) AI-gegenereerde antwoorden na te kijken en zo nodig te corrigeren terwijl genoemde leden er met hun eigen bijdragen zelf nauwelijks meer tussen komen omdat AI inderdaad steeds vaker gewoonweg gelijk heeft; het beter weet; en bovendien ook nog veel sneller dan een menselijk lid met een antwoord komt? Ja - om dan na een paar jaar als hulpje van AI te hebben gefunctioneerd alsnog te horen te krijgen van: "Bedankt - u kunt nu wel gaan!" Zijn we hier gekke henkie?
als je naar het topic over energie kijkt als voorbeeld dan heeft alle ai input mij nog niets verder gebracht omdat die input niet is afgestemd op het nivo van de lezer (mij in dit geval) en daarom volslagen de plank misgeslagen. De waarde zou dus vooral moeten komen van mensen die in staat zijn die input te vertalen naar het juiste nivo en kunnen meedenken met de vragenstellers. En precies dat ontbreekt dan weer.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
wnvl1
Artikelen: 0
Berichten: 5.744
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 21:43

Re: Beleven wij (nu) de zwanenzang van ST ?

HansH schreef: di 14 apr 2026, 22:06 De waarde zou dus vooral moeten komen van mensen die in staat zijn die input te vertalen naar het juiste nivo en kunnen meedenken met de vragenstellers. En precies dat ontbreekt dan weer.
De vraagsteller van het energie topic is wel redelijk vertrouwd met ART. Dat valt dus nog wel mee. Als ik meelees op hysicsforums zijn er ook dikwijls topics waar ik niet alles begrijp, maar dat hoeft niet altijd een probleem te zijn.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.069
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: Beleven wij (nu) de zwanenzang van ST ?

@HansH,

Ik denk dat wij moeten beseffen hoe deskundigen zich soms / meestal ergeren aan leden die vragen stellen ... waarbij de deskundigen denken ....... probeer eerst uw basiskennis en gevorderde kennis wat bij te schaven ...... dan zal U misschien in staat zijn de deskundige reacties te begrijpen;
Vroeger was er een moderator die aanvoelde hoe deskundig de vraagsteller (maar) was ..... en verwees hem direct naar bijkomende eigenstudie.
Deze houding beschermde de deskundigen tegen het spenderen van veel tijd en energie om aan de vragen van de vraagstellers te voldoen.
Ik voel mij daaraan ook behoorlijk schuldig.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.660
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Beleven wij (nu) de zwanenzang van ST ?

Regor schreef: di 14 apr 2026, 22:36 @HansH,

Ik denk dat wij moeten beseffen hoe deskundigen zich soms / meestal ergeren aan leden die vragen stellen ... waarbij de deskundigen denken ....... probeer eerst uw basiskennis en gevorderde kennis wat bij te schaven ...... dan zal U misschien in staat zijn de deskundige reacties te begrijpen;
Als ik kijk naar mijn eigen vakgebied dan zie ik het juist als een uitdaging om mensen wat bij te brengen op een manier zodat ze het ook nog begrijpen. Mensen eerst kun basiskennis laten bijspijkeren die ik meer als een form van 'van het kastje naar de muur sturen' of 'ivoren torentjes mentaliteit'.
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.069
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: Beleven wij (nu) de zwanenzang van ST ?

@HansH,

Helemaal. niet mee eens ........ stelt U in hun plaats !!!
In uw functie wordt U op het werk wellicht betaald om anderen "bij te spijkeren" .
Deskundigen worden dat uiteindelijk beu op ST ........... ben ik zeker van hoor !
Gebruikersavatar
R_Bena
Beheer
Artikelen: 0
Berichten: 2.268
Lid geworden op: wo 05 jul 2023, 10:23

Re: Beleven wij (nu) de zwanenzang van ST ?

HansH schreef: di 14 apr 2026, 22:06
Professor Puntje schreef: di 14 apr 2026, 17:46 @HH Zucht! Denk je nu echt dat het voor leden met afdoende kennis van zaken nog leuk is om hier (dan vooral) AI-gegenereerde antwoorden na te kijken en zo nodig te corrigeren terwijl genoemde leden er met hun eigen bijdragen zelf nauwelijks meer tussen komen omdat AI inderdaad steeds vaker gewoonweg gelijk heeft; het beter weet; en bovendien ook nog veel sneller dan een menselijk lid met een antwoord komt? Ja - om dan na een paar jaar als hulpje van AI te hebben gefunctioneerd alsnog te horen te krijgen van: "Bedankt - u kunt nu wel gaan!" Zijn we hier gekke henkie?
als je naar het topic over energie kijkt als voorbeeld dan heeft alle ai input mij nog niets verder gebracht omdat die input niet is afgestemd op het nivo van de lezer (mij in dit geval) en daarom volslagen de plank misgeslagen. De waarde zou dus vooral moeten komen van mensen die in staat zijn die input te vertalen naar het juiste nivo en kunnen meedenken met de vragenstellers. En precies dat ontbreekt dan weer.
Waarom redeneer je voortdurend vanuit jezelf en je eigen behoeften, en trek je daar grote conclusies uit die voor iedereen zouden moeten gelden? Dat voor jou in die topic ai niet of niet geheel bruikbaar was wil niet zeggen dat alle anderen dezelfde criteria als jij hanteren wanneer ze ai gebruiken en op zoek zijn naar antwoorden op vragen.

Ai is bovendien niet statisch. Je kunt er lange conversaties mee voeren, doorvragen etc. Dat jij denkt dat ai geen invloed heeft of zou moeten hebben is echt verbazingwekkend nauw gedacht en gewoon niet synchroon met de realiteit en met het online gedrag van mensen.

Je negeert daarbij gewoon keiharde cijfers zoals een daling van zo'n 60% van de bezoekersaantallen sinds ai overviews in google (van 45k per maand naar 17k). Je negeert dat alle wetenschappelijke fora verdwenen zijn in Nederland.

Kijk, ik ben niet op zoek naar excuses ofzo voor de daling, het zijn feitelijke constateringen. Maar als iemand compleet blind is voor feiten en empirische gegevens, dan praat je tegen iemand die in z'n eigen echochamber zit, of gewoon koste wat kost z'n eigen gebiaste theorie bevestigd wil zien - of weet ik veel wat het is.

Je bent op een wetenschappelijk forum, en het eerste waar je dan naar zou moeten kijken, of naar zou moeten vragen, als je een wetenschappelijke mindset hebt, zijn de data en feitelijke gegevens, want die zeggen meer dan jouw onderbuik.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.660
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Beleven wij (nu) de zwanenzang van ST ?

Regor schreef: di 14 apr 2026, 22:47
Deskundigen worden dat uiteindelijk beu op ST ........... ben ik zeker van hoor !
Dat is precies de reden waarom mensen ST dan minder interessant gaan vinden en andere wegen gaan zoeken volgens mij. ST moet immers iets toe kunnen voegen wat elders niet te vinden is.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.660
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Beleven wij (nu) de zwanenzang van ST ?

R_Bena schreef: di 14 apr 2026, 23:34
Waarom redeneer je voortdurend vanuit jezelf en je eigen behoeften, en trek je daar grote conclusies uit die voor iedereen zouden moeten gelden? Dat voor jou in die topic ai niet of niet geheel bruikbaar was wil niet zeggen dat alle anderen dezelfde criteria als jij hanteren wanneer ze ai gebruiken en op zoek zijn naar antwoorden op vragen.
Ik kan alleen voor mijzelf spreken op basis van mijn eigen behoeften. Het idee is dat anderen dat dan aanvullen met hun eigen inzichten.
Dan kom je samen tot een waardevolle conclusie.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.660
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Beleven wij (nu) de zwanenzang van ST ?

R_Bena schreef: di 14 apr 2026, 23:34 Dat jij denkt dat ai geen invloed heeft of zou moeten hebben is echt verbazingwekkend nauw gedacht en gewoon niet synchroon met de realiteit en met het online gedrag van mensen.
Het is dan ook een foute conclusie van jou dat ik er zo tegenaan kijk. AI is prima, maar vooral als aanvulling op je gezonde verstand blijven gebruiken. Dat 2e is dus de aanvullende rol die het forum zou kunnen spelen, dus daarom zeker niet overbodig.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.660
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Beleven wij (nu) de zwanenzang van ST ?

R_Bena schreef: di 14 apr 2026, 23:34
Je negeert daarbij gewoon keiharde cijfers zoals een daling van zo'n 60% van de bezoekersaantallen sinds ai overviews in google (van 45k per maand naar 17k). Je negeert dat alle wetenschappelijke fora verdwenen zijn in Nederland.

Kijk, ik ben niet op zoek naar excuses ofzo voor de daling, het zijn feitelijke constateringen. Maar als iemand compleet blind is voor feiten en empirische gegevens, dan praat je tegen iemand die in z'n eigen echochamber zit, of gewoon koste wat kost z'n eigen gebiaste theorie bevestigd wil zien - of weet ik veel wat het is.
Ik heb een beetje moeite met een forum eigenaar die niet in de kracht van zijn eigen forum gelooft en er toch mee doorgaat en anderen daarmee steeds weer het idee geeft dat het forum weinig waarde heeft. Dus stop daarmee of draag het eigenaarschap over aan iemand die er wel iets van wil maken.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.660
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Beleven wij (nu) de zwanenzang van ST ?

R_Bena schreef: di 14 apr 2026, 23:34
Je negeert dat alle wetenschappelijke fora verdwenen zijn in Nederland.

Je bent op een wetenschappelijk forum, en het eerste waar je dan naar zou moeten kijken, of naar zou moeten vragen, als je een wetenschappelijke mindset hebt, zijn de data en feitelijke gegevens, want die zeggen meer dan jouw onderbuik.
Op welke feitelijke gegevens baseer je dat?
Welke wetenschappelijke fora waren er 10 jaar geleden en nu niet meer in Nederland?
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.069
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: Beleven wij (nu) de zwanenzang van ST ?

@HansH,

Mooie gedachte en ingesteldheid.
Maar schrijf nu eens waarom de deskundigen / bollebozen nog tijd en energie zouden steken in het slimmer / wijzer .maken van een ander !!!
Om hun mooie ogen ? Altruisme ?
Vroeger gaf men zeer uitvoerige antwoorden omdat die in Google opgenomen werden.
Niemand zoekt nog op Google naar een antwoord ..... AI in al zijn gedaanten.
Dus hebben de experts geen enkele behoefte meer om hun kennis te exposeren .... laat staan op een wijze die voor mindere goden begrijpbaar is !
Veel vroeger waren er meer reacties .... omdat ze aan onderlinge kruisbestuiving deden.
(Ik maakte er zelfs een topic van ...... als ST er was om hen "nog deskundigen nog deskundiger " te maken".

Waarom wnvl1 daar een uitzondering op is / blijft is mij onbekend / onduidelijk.

Het enige leuke aan ST zou kunnen zijn om gezamelijk wiskundige problemen op te lossen ..... althans proberen.
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.069
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: Beleven wij (nu) de zwanenzang van ST ?

@HansH,

Bena slaagt er wel in om ietsje winst te maken van een forum met sterk dalende activiteit.
Denkt U dat er een rechtstreeks verband is tussen de activiteit en de winst !

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Gebruikersavatar
R_Bena
Beheer
Artikelen: 0
Berichten: 2.268
Lid geworden op: wo 05 jul 2023, 10:23

Re: Beleven wij (nu) de zwanenzang van ST ?

HansH schreef: wo 15 apr 2026, 09:54
R_Bena schreef: di 14 apr 2026, 23:34
Je negeert dat alle wetenschappelijke fora verdwenen zijn in Nederland.

Je bent op een wetenschappelijk forum, en het eerste waar je dan naar zou moeten kijken, of naar zou moeten vragen, als je een wetenschappelijke mindset hebt, zijn de data en feitelijke gegevens, want die zeggen meer dan jouw onderbuik.
Op welke feitelijke gegevens baseer je dat?
Welke wetenschappelijke fora waren er 10 jaar geleden en nu niet meer in Nederland?
Het wiskundeforum, scheikundeforum, biologieforum, scholierenforum (gerelateerd), het subforum wetenschap van fok (geen activiteit meer), het subforum wetenschap van tweakers (geen activiteit meer).

Er is nergens meer een wetenschappelijk forum. Dat heeft niets te maken met beleid of dat er geen experts meer waren. Er werd gewoon op een gegeven moment niet tot nauwelijks meer gepost/geen vragen meer gesteld.

Zijn allemaal verdwenen.

Ook is hier enkele maanden terug een grafiek geplaatst van een user en zijn er berekeningen op losgelaten gebaseerd op aantal geregistreerden, aantal geregistreerden die een bericht plaatsen etc. Daar zag je heel mooi de trendlijn.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “ℹ️ Over dit forum”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!