Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Regor
Artikelen: 0

Re: 4 Kleuren probleem

@PP,

Helemaal. niet mee eens!
Met grafen heeft men nog geen bewijs geleverd !
Met grafen komt men helemaal in de sh** ..... en moeten duizenden voorbeelden maken die de computer moet checken.
Als U dat een bewijs vind ...... U kan dat niet menen, tenzij U nog in een negatieve sfeer vertoeft.
Men is dan bezig met het aantal noodzakelijke voorbeelden te verminderen ....; en misschien kan het aantal nog vermindert worden.
Wat een kleuterschool wiskunde / meetkunde !
We moeten er dringend iets aan doen.
Hopelijk springen er straks nog een paar op de kar .... tenzij ST leden "einzelgangers zijn !

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Professor Puntje

Het is een bewijs, een lelijk bewijs weliswaar, maar wel een bewijs.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

@PP,

Als U zich er kan in vinden !!!.. mij goed, maar ik niet !
Er moet een bewijs zijn zonder computer - check van 1*** configuraties ....... kom op PP !
Ik vermoed dat U er tegen op ziet U in te leven in het probleem en energie in te steken. 8-)
(Kenmerkt zich door korte reacties) ! ;)
Geen probleem ..... wellicht nog de weerslag van Collatz !
Professor Puntje

Nou nou!!!!!!!! Wat een overkill aan uitroeptekens weer. Een mechanische controle van een groot aantal gevallen kun je gerust aan een computer overlaten. Het bewijs wordt er niet sterker van als je die controle door mensen zou laten uitvoeren. Ik gebruik zelf ook geregeld een rekenmachientje (of een programma) als het zelf uitrekenen me te veel werk wordt. Het wordt pas bedenkelijk als je ook het denkwerk aan een computer uitbesteedt (zoals bij AI gebeurt), want dan zet je je zelf buitenspel. Overigens zijn mijn hersenen al met het vierkleurenprobleem bezig, waarbij ik vooral op zoek ben naar een alternatief voor de omzetting in grafen. Dat zoeken is grotendeels een automatisch proces waar mijn "bewuste ik" verder weinig bemoeienis mee heeft. Op zeker moment zal mij dan een idee invallen, of niet...

Maar waar blijft je verse topic? Niemand gaat dit oude topic hier meer doorspitten om bij de nieuwe bijdragen te komen. Het topic verlangt een verse start.
Professor Puntje

Ook in dat nieuwe topic zal zo goed als zeker geen simpeler bewijs gevonden worden, want dat begrijpt een kind. Daar hoeven we ons verder ook geen illusies over te maken. Het is niet meer dan een wiskunde-hobby van amateurs (tenzij er nog wat deskundigen aanhaken), en het houdt ons van de straat. Ook zorgt het weer voor wat wiskundige activiteit op het forum. :ugeek:

Opmerking moderator

onvriendelijke opmerking over medegebruiker verwijderd
Regor

@PP,

Mooi,
Ik neem mij voor nieuw topic erover te starten...... vergt wat denktijd en geestelijke organisatie.
ST is maar een hobby, ik heb het nog behoorlijk druk.
.....................................................
Voor ik tot de nieuwe topic komt ........het vervolg van een vorige post.

10. Rondom elk punt met "even" aantal vertreklijnen hoeven maar 2 kleuren in de vlakken.
11. Rondom elk punt met een "oneven" aantal vertreklijnen hoeven 3 kleuren in de vlakken.
12. Elk vlak met een "even" aantal zijden en 1 vertreklijn per punt behoefd 3 kleuren voor de vlakken.
13. Elk vlak met een "oneven" aantal zijden en 1 vertreklijn per punt behoefd 4 kleuren voor de vlakken.

Er zijn geen andere mogelijkheden als men alle punten en vlakken beschouwd ...... startende bij één nvlzk of één punt .....; en uitbreidende naar het volledige netwerk.

PP, met die 13 punten zou U al heel ver kunnen komen (denk ik) .....om grafen te vergeten.
Ik maak schetsen in de komende nieuwe topic.
wnvl1

Ik ga ervan uit dat het weldegelijk bewezen is. Het zou maar gaan om 2000 gevalen die gecontroleerd moeten worden. Eerste stap is het begrijpen van het bestaande bewijs. Is de wikipedia pagina de beste link om het probleem te begrijpen?
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
HansH

HansH schreef: wo 15 apr 2026, 22:19
Professor Puntje schreef: wo 15 apr 2026, 22:07 @Regor Des te belangrijker om opnieuw te beginnen waarbij de stoorzender HH zich dan hopelijk enige tijd niet meer laat zien, want die is dan nog bezig dit topic hier te analyseren om ervan te leren. En zo te zien valt er voor hem nog héél veel te leren! ;-)
als je jouw mening belangrijker vind dan de mening van een ander en dan ook nog de ander met allerlei ontoelaatbare termen gaat beschieten dan valt er voor jou denk ik vooral veel te leren. (met nog een knipoogje om de boodschap van de ander nog onbelangrijker te laten lijken)
Professor Puntje

@wnvl1 Ik ga er ook vanuit dat het bewezen is, maar een simpeler bewijs zonder computer zou mooier zijn en vermoedelijk ook tot meer inzicht leiden. Het is weer eens iets om over na te denken. Waarschijnlijk vinden we niets, maar dat maakt mij niet uit.
Regor

@wnvl1,

Helemaal. niet mee eens !
1. Het gaat niet nom 2000 gevallen maar om 1*** en nadien vermindert tot 1*** ....... en straks tot ???
Spielerei als U het mij vraagt.
Er zit geen serieuze studie op ........ omdat het geen enkel nut heeft........ dus een kluifje voor een groepje wiskundigen.
Het bewijs proberen te begrijpen heb ik gedaan .......nog nooit zo een wiskundige poespas gelezen.
Eénmaal je de grafen in je hoofd toelaat ...... ben je verloren in het vinden van een wiskundig bewijs zonder computer.
Zo is het en helaas niet anders.
Professor Puntje

@Regor Acht je het gebruik van een rekenmachientje of een spreadsheet in een wiskundig bewijs ook ongeoorloofd?
wnvl1

Het vertalen van het vierkleurenprobleem naar een graaf verandert inhoudelijk toch niets aan het probleem. Het is geen truc die het probleem verandert, maar gewoon een manier om het strakker en wiskundiger te formuleren.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
HansH

wnvl1 schreef: wo 15 apr 2026, 22:11 Ik ga ervan uit dat het weldegelijk bewezen is. Het zou maar gaan om 2000 gevalen die gecontroleerd moeten worden. Eerste stap is het begrijpen van het bestaande bewijs. Is de wikipedia pagina de beste link om het probleem te begrijpen?
zeg je dan dat je gewoon alle mogelijkheden hebt bekeken? dan is het inderdaad ook een bewijs.
Regor

@PP,

Een reken machine of een spreadsheet kan de wiskundige helpen .. om tot zijn wiskundig bewijs te komen .......maar het item kan op zichzelf niet gebruikt worden als bewijs ..... denk ik ........ met een zekere overtuiging.
Als men het wel doet is men "niet goed bezig"

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Regor

@HansH,

Dan.moet men wel bewijzen dat er "geen andere mogelijkheden" bestaan ........ en dat deed de computer niet in het 4 kleuren probleem.
Het waren de onderzoekers die kwamen tot 1*** mogelijke configuraties , en later 1*** (ken de getallen. niet uit het hoofd), en straks 1???dus een waardeloos bewijs

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!