Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
HansH
Artikelen: 0

Re: (B) Hoe bepaald men de inverse van een rolkromme ?

Ik zal eens kijken of ik nog iets meer analytisch kan laten zien of 1 rolkromme ook maar uit een originele vorm kan ontstaan.
maar het principe is niet zo moeilijk volgens mij. een stukje rolkromme is bepaald door de kromtecirkel in het raakpunt met de horizontale lijn waarover het rolt samen met het daaraan verbonden punt op de originele vorm, dat punt is gedefinieerd door een afstand en hoek tot het raakpunt van de kromtecirkel.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Regor

@HansH,

U schreef:
"Ik zal eens kijken of ik nog iets meer analytisch kan laten zien of 1 rolkromme ook maar uit een originele vorm kan ontstaan."
Mooi, maar vind ik echt verloren moeite hoor.
Sommige dingen kan men echt aanvoelen (hoe zoiets komt is mij een raadsel, ingebouwd expert systeem ?)
.....................................................
Ja hoor, zo ver was ik ook al, maar dat omzetten in een wiskunde formule van de kromme als meetkundige plaats uitgaande van dezelfde voorwaarden, is niet aan mij besteed en is volgens mij een wiskundige heksentoer.
Bij de Cycloide afkomstig van een cirkel kan ik mij dat nog voorstellen, maar voor een ellips waarvan de gedeeltelijke lengte ook een elliptische integraal is, en de kromte - straal in elk punt al even moeilijk ........ waw !
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

Regor schreef: ma 09 mar 2026, 15:11 maar dat omzetten in een wiskunde formule van de kromme als meetkundige plaats uitgaande van dezelfde voorwaarden, is niet aan mij besteed en is volgens mij een wiskundige heksentoer.
je kunt beginnen door te kijken of je het numeriek kunt oplossen. Dan weet je al of de ideen werken. formules is dan nog een extra stap en mischien erg lastig. De reizen naar de maan deden ze ook niet in een keer.
Regor

@HansH,

Begin ik niet aan, ik heb op mijn ouderdom andere katten te geselen.
Ik voel mij geen Wernher Von Braun hoor.
HansH

Regor schreef: ma 09 mar 2026, 18:51 @HansH,

Begin ik niet aan, ik heb op mijn ouderdom andere katten te geselen.
Ik voel mij geen Wernher Von Braun hoor.
als je in een keer naar de maan wilt zonder voorbereidende vluchten kan het nog wel eens verkeerd aflopen. zo ook hier dan vrees ik.
Regor

@HansH,

Juist, maar er is blijkbaar nog niemand in staat geweest de genererende kromme voor een halve ellips te bepalen.
Hij moet zeer dicht bij de Lemniscaat van Bernoulli liggen.
Metaforen zijn leuk, maar niet steeds opnieuw.
Ik begreep / begrijp heel goed wat U bedoelt, wees gerust, oud maar niet debiel hoor.
De oplossing kan maar uit handen komen van analytische wiskundigen.
Toch dank hoor, maar U waagt er zich blijkbaar ook niet aan, verstandig ! no problem.
HansH

ik ben er wel fundamenteel over aan het nadenken, dus kan wel iets van een idee delen;
Afbeelding1
de rol curve opsplitsen in 2 bijdragen;
1) het roteren van de verbindingslijn van punt van de curve naar raakpunt aan het horizontale vlak
2) het rollen van de vorm over de horizontale as wat het onderste zwarte raakpunt feitelijk een stukje vertikaal optilt.
dat optillen wordt dan weer doorgegeven aan het andere punt wat ook zover opgetild wordt.
beide effecten samen geven dus het pad van het punt boven wat de rolcurve volgt.
dus nu is de truuk om omgekeerd uit het pad van de rolcurve beide effecten weer te reconstrueren.
en dan blijft dus de vraag of je die 2 effecten eenduidig kunt scheiden. vandaar mijn eerdere opmerking of er maar 1 unieke vorm is die een rolcurve kan geven of meerdere vormen.
Regor

@HansH,

Mooi, mooi, mooi
Laat ons de genererende kromme A noemen en de gegenereerde kromme B .. voor de eenvoud.
Bij de Cycloide is "A" de cirkel, en "B" de Cycloide.
Wiskundig van "A" naar "B "is bij eender welke wiskundige kromme nog te doen, maar reverse, van "B" naar "A" is met zekerheid een stuk moeilijker.......en soms denk ik zelfs onmogelijk.
En in het specifieke geval als "B" een halve Ellips is enorm moeilijk .....gezien de vreselijke formules voor de omtrek en de deel-omtrek van de ellips die nodig zijn om de reverse formule opbouw te maken.
...................
Maar ok, het eenvoudigste voorbeeld dan.
Stel de formule van de Cycloide "B" gekend ( internet) .......... pas uw redenering toe ...... om tot de vergelijking van de Cirkel "A" te komen.
Ik vrees dat dat op zichzelf al een heksentoer is.
Regor

@RedCat en anderen

Via mijn broer, de vraag gesteld aan AI welke vorm er bij het rollen een halve ellips vormt:
Bijlagen
RE_ AI vraag
(1.79 KiB) 26 keer gedownload
HansH

Ik heb je bijlage gelezen, maar voor mij vaag. hoe komt AI tot die conclusie?
en het kan niet en soms toch weer wel? of ik snap de text van AI niet.
Regor

@HansH,

Eerst beetje verdiepen in rolkrommen.......... vb welke kromme maakt een punt op een cirkel die rolt over een rechte lijn.... een cycloide.
Dan beetje verdiepen in inverse rolkrommen ... vb welke kromme moet rollen over een rechte lijn zodat een punt op de kromme een cycloide vormt ..... een cirkel
............................................
Naar naar AI:
De vraag was ....... welk punt op welke kromme vort een halve ellips.
Antwoord: geen . de wiskundige vorm is niet bekend en nog nooit berekend ...... omdat het revers engineren gebruik moet maken met bereken van deellengte ven de omtrek van de ellips, wat quasi onmogelijk is.
De kromme die ze het best benaderen staan in een hogere reactie .. lemniscaten van Bernoulli
HansH

Regor schreef: di 21 apr 2026, 22:52 @HansH,

Eerst beetje verdiepen in rolkrommen.......... vb welke kromme maakt een punt op een cirkel die rolt over een rechte lijn.... een cycloide.
Dan beetje verdiepen in inverse rolkrommen ... vb welke kromme moet rollen over een rechte lijn zodat een punt op de kromme een cycloide vormt ..... een cirkel
............................................
Naar naar AI:
De vraag was ....... welk punt op welke kromme vort een halve ellips.
Antwoord: geen . de wiskundige vorm is niet bekend en nog nooit berekend ...... omdat het revers engineren gebruik moet maken met bereken van deellengte ven de omtrek van de ellips, wat quasi onmogelijk is.
De kromme die ze het best benaderen staan in een hogere reactie .. lemniscaten van Bernoulli
Ik had me er al redelijk in verdiept een tijd terug.
'Antwoord: geen . de wiskundige vorm is niet bekend en nog nooit berekend'
ja dan vindt AI het natuurlijk niet. dus dan moet de mens het eerst zelf analyseren en bedenken en dan kan AI dat napraten. of bedoel je wat anders?
Regor

@HansH,

De wiskundige mens is nog niet in staat de vorm te vinden ..omdat hij dan een functie moet hebben / vinden voor de deellengtes van de omtrek van de ellips , en die bestaat niet .. tenzij men mij tegenspreekt.
HansH

Het punt is dat iets niet vinden nog weinig zegt of het al of niet mogelijk is. Het zou sterker zijn om een bewijs te leveren dat het niet mogelijk is. misschien is er geen expliciete functie te vinden, maar zou het wel numeriek op te lossen zijn?

ads

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Regor

@HansH,

Men kan wellicht wel numeriek deellengtes van een halve ellips berekenen ....... maar dan heb je helemaal nog niet de kromme die de halve ellips genereert........ want die kromme zou best ook een parameter vergelijking moeten hebben.
Niet aan wagen .... verloren tijd en energie.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!