Regor schreef: ↑wo 22 apr 2026, 08:52
@PP
Juist, ik heb het moeilijk met het feit dat ......als men bewijst dat er geen elementaire configuratie bestaat waarbij 5 kleuren kunnen
....... dat niet voldoende is als bewijs dat 4 kleuren voldoende zijn.
Die fout maakte ik zelf oorspronkelijk ook. Maar ik laat mij corrigeren als ik op mijn fouten gewezen word. En hier gebeurde dat vervelend genoeg door AI.
Schrijf mij kort de logische stap die ik te kort heb en (nog) niet begrijp.
Ik blijf niet aan de gang, want ik heb het al meerdere keren uitgelegd. Jouw probleem is dat je je eigen vooroordelen en overtuigingen zwaarder laat wegen dan logische argumenten of feiten. En dat niet alleen in dit topic maar overal. En dat zal er ook een rol in spelen dat er inmiddels weinig mensen meer op je topics reageren. Ze weten van tevoren al dat het zinloos is omdat je toch aan je eigen mening zal vasthouden, wat voor feiten en argumenten er ook worden aangedragen. Maar nog één keer dan (hoewel ook dat niets zal uithalen): dat het inkleuren van een kaart met maximaal vijf kleuren
alleen maar zou kunnen mislukken als er vijf landen zijn die elk een stukje grens met elkaar delen is niet meer dan een
aanname, en aannames moeten bewezen worden om een bewijs rond te krijgen. Of weerlegd worden in het geval van een bewijs uit het ongerijmde. Je maakt dus deze denkfout:
https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_incredulity Of in het Nederlands: wat ik mij mij niet kan voorstellen kan ook niet waar zijn.