Moderator: R_Bena
Met 'we' bedoel je dan waarschijnlijk de grote jongens met geld die de productie door robots en AI beheren.
Wie mag blijven: Daar is al over nagedacht, (wel even off topic, maar wel leuk):
Ha, ik denk dat ik daar wel wat over kan zeggen! Het is lang geleden dat ik hier nog gepost heb, maar ik was hier redelijk actief rond 2009-2012 op het wetenschapsforum. Ik zag net toevallig je post. Ondertussen werk ik al bijna 10 jaar bij DeepMind, een van de bedrijven die AI maakt en meer bepaalt Gemini. Momenteel werk ik in het team dat AlphaProof bouwt, dat je misschien kent omdat het 2 jaar geleden op de International Math Olympiad een zilveren medaille haalde.Professor Puntje schreef: ↑zo 19 apr 2026, 22:23 @ukster Dat voelt toch een beetje als fopperij, want ik zou aan AI ook gelijk het hele antwoord kunnen vragen. Dus ben ik dan bezig met het overwinnen van nodeloze barrières die ik aan mijzelf heb opgelegd. Verder zullen anderen wel AI raadplegen, dus kom je zo nooit meer met iets nieuws. Zo heb ik ook geen lol in het maken van kruiswoordpuzzels. Maar openstaande wiskundeproblemen trekken mij dan weer wel, ook al besef ik dat de kans dat ik ze op kan lossen nihil is.
Dat lijkt mij eerlijk gezegd ook geen veilige uitweg. AI-gegenereerde muziek klinkt vandaag al verrassend goed, zeker wanneer systemen getraind zijn op componisten zoals Johann Sebastian Bach. Dat roept inderdaad de vraag op waarom je nog jaren zou investeren in het zelf leren spelen of componeren. Eenzelfde evolutie zie je in fotografie en tekenen, waar algoritmes steeds vaker overtuigende resultaten produceren.Professor Puntje schreef: ↑do 23 apr 2026, 22:47 Ik denk er dan ook hard over om de wis- en natuurkunde gedag te zeggen en helemaal naar mijn andere hobby (synthesizers e.d.) over te schakelen. Of is die tak van sport ook ten dode opgeschreven...?
Ah - de laatste strohalm!317070 schreef: ↑do 23 apr 2026, 23:15 Ik ben ook al even aan het nadenken over de union closed sets conjecture. Eigenlijk kijk er wel naar uit naar de oplossing van AI, om die AI dan ook te gebruiken zodat ik het probleem zelf kan doorgronden. Maar voorlopig is die nog te moeilijk voor onze beste modellen.
Er is geen eeuwige roem. Ooit gehoord van "Johann Zacharias Dase"? Wel, hij was ooit wereldberoemd omdat hij zo goed kon rekenen. Men dacht dat het generaties zou duren voor zo een talent ging terugkeren.Professor Puntje schreef: ↑vr 24 apr 2026, 10:30 Naar wie gaat eigenlijk "de eeuwige roem" van een bewijs gevonden te hebben als AI het bewijs levert?
Er staan al diverse ai nummers in lijsten van meest gedownloade tracks. Sommige nummers klinken zeer goed. Uiteindelijk is alles een algoritme. Dat kun je gewoon repliceren.HansH schreef: ↑vr 24 apr 2026, 10:36 De mens heeft met AI blijkbaar de neiging om zichzelf overbodig te maken of er in ieder geval alles aan te dioen om dat zo te laten lijken.
Of dat echt gaat lukken is natuurlijk de vraag. AI kan bv wel een leuk deuntje in elkaar knutselen en heel veel data analyseren en combineren, maar of het de echte top nummers en revolutionaire uitvindingen en wetenschappelijke doorbraken kan benaderen heb ik wel twijfels over, immers goede muziek zit veel meer in dan alleen een leuk deuntje en doorbraken is vnl out of the box denken. Blijkbaar komt het dus daar weer neer op inventiviteit en out of the box denken. En daar is AI nog niet zo sterk in lijkt het op dit moment.