Het lijkt me dat in het Tarnoc verhaal iets wezenlijks ontbreekt. Het is een open systeem, feitelijk een perslucht turbine. Vergelijkbaar met een gasturbine, waarbij een deel van de compressie-energie wordt gebruikt om via een warmtewisselaar warm CV water te maken. De overige energie wordt gebruikt om de turbine (in combinatie met een elektromotor) mede aan te drijven. De claim is dat dit systeem een COP van 2 haalt. Tevens wordt gezegd dat de uittredende lucht een lagere temp. heeft dan de intredende lucht.
Dat laatste kan eventueel kloppen, wanneer de lucht via een venturi op de turbine wordt geblazen. Echter, dat levert GEEN energiewinst op, die een COP = 2 kan verklaren. Dat kan ook niet, omdat dat strijdig zou zijn met de Wet van behoud van Energie en ook met de Wet van Bernoulli.
Ik kan me enigszins voorstellen dat de makers denken dat door de lage uittrede temp. er een "warmtepomp" effect optreedt, maar dat kan, gezien dit ontwerp, dus helemaal niet. Wellicht tijd voor een grondige heroverweging van die al te mooie verhalen?
Puzzels