IBM heeft nu 10 jaar een quantumcomputer online. In het begin was het interessant om die als een quantumlab te gebruiken, bijvoorbeeld om een Bellstate te maken. Dat is nu simpele kost maar 40 jaar geleden had je daar een groot duur quantumlab voor nodig.
Nooit kon de quantumcomputer iets doen wat je ook niet met je laptop of telefoon kon doen. Maar nu gaat de ontwikkeling in de versnelling. Q CTRL heeft een digitale quantum simulatie van sterk gecorreleerde fermionen uitgevoerd, hiermee kan je real-time many-body dynamica van elektronen te simuleren. Zij halen een snelheidswinst van een factor 3000 op de quantumcomputer in vergelijking met een snelle klassieke computer. Ik haal in een poor mans versie van het zelfde probleem een winst van slechts 100x. Dat wil zeggen de quantumcomputer doet het in 2 x 2 qs en de tensorberekening op de laptap rond 580s. Ik heb mijn experimenten op github gezet: https://github.com/BramDo/fermi-hubbard-60q-tdvp.
Helaas zijn de hoeveelheid bekende algoritmen beperkt, er is dus meer onderzoek nog. Meer toepassings gericht onderzoek ipv het ontwikkelen van de quantum computer. Wat zou jij doen met de quantumcompter die 100 to 3000 x sneller is?
Puzzels