Puzzel Puzzels
sensor
Artikelen: 0

Wat ga je doen met quantum advantage?

IBM heeft nu 10 jaar een quantumcomputer online. In het begin was het interessant om die als een quantumlab te gebruiken, bijvoorbeeld om een Bellstate te maken. Dat is nu simpele kost maar 40 jaar geleden had je daar een groot duur quantumlab voor nodig.

Nooit kon de quantumcomputer iets doen wat je ook niet met je laptop of telefoon kon doen. Maar nu gaat de ontwikkeling in de versnelling. Q CTRL heeft een digitale quantum simulatie van sterk gecorreleerde fermionen uitgevoerd, hiermee kan je real-time many-body dynamica van elektronen te simuleren. Zij halen een snelheidswinst van een factor 3000 op de quantumcomputer in vergelijking met een snelle klassieke computer. Ik haal in een poor mans versie van het zelfde probleem een winst van slechts 100x. Dat wil zeggen de quantumcomputer doet het in 2 x 2 qs en de tensorberekening op de laptap rond 580s. Ik heb mijn experimenten op github gezet: https://github.com/BramDo/fermi-hubbard-60q-tdvp.

Helaas zijn de hoeveelheid bekende algoritmen beperkt, er is dus meer onderzoek nog. Meer toepassings gericht onderzoek ipv het ontwikkelen van de quantum computer. Wat zou jij doen met de quantumcompter die 100 to 3000 x sneller is?

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

wnvl1

Re: Wat ga je doen met quantum advantage?

Sabine Hossenfelder heeft een kritisch filmpje gemaakt over de huidige stand van de toepassingen, terwijl anderen net enorme doorbraken verwachten. Ik weet eerlijk gezegd nog niet goed wat ik daarvan moet denken. Het ontbinden in priemfactoren en toepassingen voor kwantummechanische simulaties lijken mij vrij plausibel. Voor het overige weet ik nog niet goed welke claims geloofwaardig zijn.

https://backreaction.blogspot.com/2026/ ... lling.html
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

physicalattraction
Moderator

Re: Wat ga je doen met quantum advantage?

Het is natuurlijk ook niet goed in te schatten wat deze bekende algoritmes teweeg gaan brengen. Met betere kwantummechanische simulaties raakt medicijn ontwikkeling wel in een stroomversnelling, of moleculaire elektronica. Zaken zijn lastig te voorspellen, en vooral de toekomst.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!