Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
wnvl1
Artikelen: 0

Re: Welke factoren hebben invloed op ruimte - tijd .... kromming?

Een oplossing van de Einsteinvergelijking zit vol met bijdragen die achterlopen. Dat is ook zo als je de wetten van Maxwell oplost in het electromagnetisme. Maar uiteindelijk kom je toch de juiste oplossing uit als je de vergelijking oplost. Geen paniek, het klopt.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

vijv

Regor schreef: zo 17 mei 2026, 22:26 @wnvl1,

Het brein doet vragen opborrelen !

1. Houdt dat in, dat als in één punt alle nodige parameters (die U aanhaalde) gekend zijn ...... de kromming in dat punt kan berekend /
bepaald worden? ...... en dat dus in principe voor elk punt ?
2. Men stelt zich de ruimte - tijd kromming meestal voor (denk ik) als iets in de ruimte, buiten de materie.
Is wellicht verkeerd ?
Houdt dat in dat de ruimte -tijd kromming ook binnenin de materie aanwezig is ?
Lijkt voor mij fundamenteel ! :P
3. Als dat zo is (punt 2) ..... hoeveel is dan de ruimte - tijd kromming in het singulier punt van een zwart gat ?
Ik ga met wnvl1 akkoord behalve bij punt 3.
Een singulier punt behoort niet tot de ART. ART is opgebouwd vertrekkende van een gladde variteit (smooth manifold) Zo een manifold kan geen singulier punt bevatten. Er kan dan vanuit de ART geen uitspraak gedaan worden wat er in zo'n punt gebeurd. Het antwoord oneindig van Wnvl1 kan opgevat worden als " we kunnen hier geen uitspraak over doen" en ik denk dat dit zo bedoeld was door Wnvl1.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

vijv

wnvl1 schreef: zo 17 mei 2026, 20:56 OK, jullie willen een iets completer antwoord.

In de ART is de bron van ruimtetijdkromming niet enkel massa of “energie” in de gewone betekenis. De theorie gebruikt daarvoor de volledige stress-energietensor \(T^{\mu\nu}\). Dat object beschrijft hoe energie, impuls, druk en spanningen verdeeld zijn in ruimte en tijd.
Elk component \(T^{\mu\nu}\ is een flux van μ-momentum door een oppervlak met normale in de ν-richting.
Strikt genomen is \(T^{\0\0} bijvoorbeeld een flux van energie door tijd → = energie-inhoud = energie-densiteit
En zo ook de andere componenten. Maw energiedichtheid is niet specialer dan de andere componenten.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!