In de SRT wordt de verkorting veroorzaakt door de relativiteit van gelijktijdgheid.HansH schreef: ↑wo 13 mei 2026, 23:49
de lengte verkorting is er dus niet bij het object zelf maar wordt veroorzaakt doordat de voorkant en achterkant van het object voor de bewegende waarnemer niet meer dezelfde tijd hebben.
als LET voorspelt dat het object zelf krimpt door weerstand van de ether dan is dat dus fout en reden om LET in de prullenbak te gooien want het komt niet overeen met de waarnemingen.
In LET wordt de verkorting veroorzaakt voor de ether.
Maar in beide wordt dezelfde waarneming gedaan: het object wordt korter.
Maar als je met waarneming bedoelt: welke klokstanden zijn deel van de het kortere object, dan zijn er wel degelijk verschillen tussen verkorting door ether of door relativiteit v gelijktijdigheid.
De moeilijkheid begint pas echt wanneer je snelheid van het licht wil constant houden. Met een ether lukt het niet, want om constante lichtsnelheid te meten heb je relativiteit van gelijktijdigheid nodig, en dat bestaat niet in de ether context. De ether geeft jou spontaan geen constante lichtsnelheid, maar LET aanhangers gaan u vertellen dat zij eerst hun meetinstrument op een geniale wijze gaan callibreren -namelijk kloktijden synchroon laten lopen op basis van constante lichtsnelheid !-, Jawel, en dus met deze meetinstrumenten gaan ze uiteraard constante lichtsnelheid meten. Maar ze meten dus iets wat er niet is. Bedrog. Je kan desnoods ook gaan vertellen dat er een bijzonder referentieframe is met spoken en duiveltjes die u geen constante lichtsnelheid geven, maar als je uw eigenhandig gemaakt magisch meetinstrument uit de kast haalt, dan meet je daarmee wél constante lichtsnelheid. Is dit nog fysica?
Ik durf er mijn hand voor in het vuur steken dat mjjn vraag over wederkerig trager tikken in de SRT ook in LET kan worden "opgelost". PPuntje op dit forum wil er niet op antwoorden omdat het antwoord -veronderstel ik althans- ook voor hem dwaas en absurd lijkt (en dat is het ook): vermoedelijk is het antwoord dat de beweger in de ether met zijn geniaal meetinstument meet dat ten opzichte van hem de stilstaande klok in de ether trager tikt, maar in werkelijkheid tikt ze uiteraard sneller ten opzichte van een bewegende klok in de ether. Best wel verbluffend nietwaar?
Zover ben ik ondertussen om LET proberen te begrijpen.
Puzzels