De twee blokken worden vanuit stilstand (t=0) losgelaten.
De spankracht tussen m2 en de kleinste katrol is 168N
Op tijdstip t=1,6s heeft m2 een afstand van +0,2m afgelegd
Gevr: m1 , θ en grootte en richting van de snelheid van m1 op tijdstip t
ik kan mij natuurlijk vergissen maar volgens mij geven al die AI-bots foute antwoorden
wnvl1 schreef: ↑ma 08 jun 2026, 14:38
Voor zo een oefening zou ik niet direct een juist antwoord verwachten van AI. Ik zal het zelf eens proberen op te lossen.
hoe bepaalt AI zoiets uberhaupt? de enige manier is toch gewoon uitrekenen? of kan AI niet rekenen? dus waar gaat het dan fout met AI?
AI kan heel goed rekenen, daar loopt het niet mis. Maar de figuur interpreteren en op basis daarvan de vergelijkingen opstellen daarvan verwacht ik niet dat AI dat kan. Zelfs bij eenvoudigere meetkundige problemen of mechanische/elektrische problemen met tekening loopt het dikwijls al mis.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Ukster: Komt dit overeen met wat jij gevraagd hebt ??
De twee blokken worden vanuit stilstand (t=0) losgelaten.
De spankracht tussen m2 en de kleinste katrol is 168N
Op tijdstip t=1,6s heeft m2 een afstand van +0,2m afgelegd
Gevr: m1 , θ en grootte en richting van de snelheid van m1 op tijdstip t
Antwoord van AI:
Hier zijn de berekeningen en de gezochte waarden voor het mechanische systeem:
Directe antwoorden
Massa \(m_{1}\): \(32,25\text{ kg}\)
Hellingshoek \(\theta \): \(26,36^\circ\)
Snelheid van \(m_{1}\) (op \(t = 1,6\text{ s}\)): \(0,125\text{ m/s}\) schuin omhoog langs de helling
1. Kinematica van het systeem
Blok \(m_{2}\) start vanuit stilstand (\(v_0 = 0\)) en legt in \(t = 1,6\text{ s}\) een afstand van \(s_2 = 0,2\text{ m}\) af:\(s_{2}=\frac{1}{2}a_{2}t^{2}\implies 0,2=\frac{1}{2}a_{2}(1,6)^{2}\implies a_{2}=0,15625\text{\ m/s}^{2}\text{\ (naar\ beneden)}\)
De snelheid van \(m_{2}\) op dit tijdstip is:\(v_{2}=a_{2}\cdot t=0,15625\cdot 1,6=0,25\text{\ m/s}\)Koppeling tussen \(m_{1}\) and \(m_{2}\):
Uit de touwconstante volgt dat de verplaatsing en snelheid van de grote katrol (waaraan \(m_{1}\) vastzit) precies de helft is van die van \(m_{2}\), in tegengestelde richting:Versnelling \(a_{1}\): \(0,078125\text{ m/s}^2\) (omhoog langs de helling)Snelheid \(v_{1}\): \(0,125\text{ m/s}\) (omhoog langs de helling)
2. Bepaling van de hellingshoek \(\theta \)
De spankracht in het tussenstuk naar de kleinste katrol bedraagt \(168\text{ N}\). Omdat hier twee touwstrengen aan trekken, is de spankracht \(T\) in de kabel:\(2T=168\text{\ N}\implies T=84\text{\ N}\)
We passen de bewegingsvergelijking toe op \(m_{2}\) (langs de helling naar beneden):\(\Sigma F_{2}=m_{2}\cdot a_{2}\implies m_{2}g\sin \theta -T=m_{2}a_{2}\)\(20\cdot 9,81\cdot \sin \theta -84=20\cdot 0,15625\)\(196,2\sin \theta =87,125\implies \sin \theta \approx 0,44406\implies \theta \approx 26,36^{\circ }\)
3. Bepaling van de massa
\(m_{1}\)We passen de bewegingsvergelijking toe op \(m_{1}\) (langs de helling omhoog, in de richting van de beweging):\(\Sigma F_{1}=m_{1}\cdot a_{1}\implies 2T-F-m_{1}g\sin \theta =m_{1}a_{1}\)
Vul de bekende waarden in:
\(168-25-m_{1}\cdot 9,81\cdot 0,44406=m_{1}\cdot 0,078125\)
\(143-4,35625m_{1}=0,078125m_{1}\)
\(143=4,434375m_{1}\implies m_{1}\approx 32,25\text{\ kg}\)
Dat antwoord en de bijbehorende uitleg van AI lijkt mij wel OK.
In elk geval knap gedaan, want dat is toch niet zo evident om zo een figuur goed te interpreteren.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
WillemB schreef: ↑ma 08 jun 2026, 17:50
2. Bepaling van de hellingshoek \(\theta \)
De spankracht in het tussenstuk naar de kleinste katrol bedraagt \(168\text{ N}\). Omdat hier twee touwstrengen aan trekken, is de spankracht \(T\) in de kabel:\(2T=168\text{\ N}\implies T=84\text{\ N}\)
We passen de bewegingsvergelijking toe op \(m_{2}\) (langs de helling naar beneden):\(\Sigma F_{2}=m_{2}\cdot a_{2}\implies m_{2}g\sin \theta -T=m_{2}a_{2}\)\(20\cdot 9,81\cdot \sin \theta -84=20\cdot 0,15625\)\(196,2\sin \theta =87,125\implies \sin \theta \approx 0,44406\implies \theta \approx 26,36^{\circ }\)
Als ik de opgave als een screenshot plak in gemini, maakt hij in deze stap een fout. Hij gaat voor T een dubbel zo grote waarde gebruiken als in de volgens mij juiste oplossing van WillemB.
Wat mij echt niet verwondert. Mijn ervaring is dat AI dit soort van oefeningen meestal niet juist oplost.
Deepseek en chatgpt lossen de oefening fout op. Grok heeft op dit moment geen tijd.
Grok lost de oefening ook fout op. Het zou ook kunnen dat de AI van google de oefening letterlijk kent van ergens opgepikt te hebben en dat het daarom een juist antwoord kan geven.
wnvl1 schreef: ↑di 09 jun 2026, 09:29
Grok lost de oefening ook fout op. Het zou ook kunnen dat de AI van google de oefening letterlijk kent van ergens opgepikt te hebben en dat het daarom een juist antwoord kan geven.
wnvl1 schreef: ↑di 09 jun 2026, 09:29
Dat heet spieken en daar krijg je straf voor.
We hebben zulke claims eerder gezien. In onderstaand artikel wordt verwezen naar een eerdere aankondiging van OpenAI dat een Erdős-probleem zou zijn opgelost. Later bleek dat het model niet zelf een nieuwe oplossing had ontdekt, maar een bestaande oplossing uit de literatuur had teruggevonden.
wnvl1:Mijn aanvoelen is dat dit soort oefening momenteel nog te hoog gegrepen is voor AI.
Maar het zal vermoedelijk niet lang meer duren.
ook hier geeft slechts 1 chatbot het volledige juiste resultaat!