HansH schreef: ↑do 11 jun 2026, 00:17
Het stukje intelligentie die de mens uniek maakt versta ik onder: in staat zijn om uit bestaande dingen iets nieuws te bedenken wat nog niet bestaat.
Dat is out of the box denken. Een kunstenaar die een wc pot tentoonstelde tijdens de kunststroming van het dadaïsme van de jaren 10 van de vorige eeuw deed ook iets nieuws, omdat zoiets nog nooit gedaan was, maar daar hoef je geen hoog intelligentieniveau voor te hebben.
Uiteraard, om een technische uitvinding te doen heb je een minimum aan iq/intelligentie nodig, maar iq alleen is niet genoeg. Een bovengemiddelde dosis creativiteit is ook nodig.
Er was ooit een 'human brain project' waarbij men dacht dat je de menselijke hersenen na kon maken door er maar genoeg rekenkracht en neurale netwerk celletjes tegenaan te gooien. uiteindelijk resulteerde dat in een grote epileptische aanval en is dat project een stille dood gestorven, maar niet in een menselijk denkend iets geeindigd. dus al helemaal niet een intelligent mens.
We hebben het over het aspect intelligentie, niet over het gehele menselijke brein met alle menselijke functies daarin.
Als je ai nu bewustzijn zou geven, een (biologisch) menselijke lichaam, emoties, en een stuk creativiteit, dan kom je zeer dicht bij een echt mens. Obviously niet exact hetzelfde, maar ik zeg dit omdat je het aspect intelligentie van de mens moet isoleren en die met ai moet vergelijken om een faire vergelijking te maken. Dus alle overige menselijke aspecten zoals diegenen die ik heb benoemd moeten hypothetisch weggenomen worden.
Ai kan redeneren, vergelijkingen maken, logische argumenten aanvoeren, heeft een geheugen etc., en beschikt over het vermogen om al deze zaken te communiceren. Het zal niet op alle aspecten van de menselijke intelligentie precies hetzelfde zijn, maar het heeft een vorm van intelligentie. En in de toekomst zal dit verder verruimd en verfijnd worden, en mogelijk zullen er emoties aan toegevoegd worden, een vorm van intuïtie, bewustzijn, een lichaam, creativiteit, etc. - en zal het bijna geheel op een mens lijken, danwel de menselijke soort ver overschrijden over 500 jaar, 1000 jaar of nog later.