Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Regor
Artikelen: 0

Re: Toepassing van evenwicht in de AR

@HandsH,

Mee eens, maar het zou helaas maar gaan over het ontrafelen van één element uit de ART.
En zoals zoveel gedachten experimenten ..... quasi niet uitvoerbaar!
Een geissoleerd systeem is zo wie zo quasi onmogelijk te verwezenlijken ...... om niet te zeggen ... niet te verwezenlijken ! 8-)
Bedtijd !

ads

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

HansH

Regor schreef: zo 14 jun 2026, 22:35
En zoals zoveel gedachten experimenten ..... quasi niet uitvoerbaar!
Een geissoleerd systeem is zo wie zo quasi onmogelijk te verwezenlijken ...... om niet te zeggen ... niet te verwezenlijken ! 8-)
je gaat een stap te snel denk ik.
volgorde is:
1) berekenen wat het effect is
2) kijken of hiermee een proef te realiseren is

we zitten nu bij 1.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wnvl1

Regor schreef: zo 14 jun 2026, 21:48 @wnvl1,

Ik schreef dat ze evenwijdig zijn (dezelfde richting ... maar tegengestelde zin ).
Trouwens als beide draairichtingen loodrecht staan op de verbindingslijn van de CG van de massa's .... zijn ze toch zo wie zo evenwijdig. ;)
Je antwoordt niet op de vraag. De assen van de 2 massa's zijn evenwijdig, maar antiparallel. Dat snap ik wel. Maar dan kunnen de assen nog evenwijdig zijn met de verbindingslijn tussen de massa's of er loodrecht op staan.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

@Moderator,

Is het mogelijk om in de titel van de topic een T bij te voegen bij AR , zodat ART staat, is duidelijker en correcter?
ukster

Elegantie in vergelijkingen is geen toeval
HansH

wnvl1 schreef: ma 15 jun 2026, 07:31

Je antwoordt niet op de vraag. De assen van de 2 massa's zijn evenwijdig, maar antiparallel. Dat snap ik wel. Maar dan kunnen de assen nog evenwijdig zijn met de verbindingslijn tussen de massa's of er loodrecht op staan.
Ik heb je zin 3x proberen te lezen maar snap nog niet wat je bedoelt. Een tekening helpt denk ik.
HansH

HansH schreef: ma 15 jun 2026, 10:41
wnvl1 schreef: ma 15 jun 2026, 07:31

Ik heb je zin 3x proberen te lezen maar snap nog niet wat je bedoelt. Een tekening helpt denk ik. De massa's liggen op 1 lijn begrijp ik en roteren in tegengestelde richting. dan is alles toch duidelijk?
Regor

@wnvl1,

Het probleem is dat ik niet begrijp wat U niet begrijpt.
U voert een nieuwe term is ....... "anti parallel" .. wat is me dat ?
Is er opnieuw verwarring omtrent "richting" van de assen en "(draai) zin " ..... ik weet het niet ?

Maar ok,
Als de draai assen van beide bollen in dezelfde richting zijn van de verbindingslijn van de zwaartepunten heeft men inderdaad een ander "geval" .......... maar heeft men dan ook een "afstotende" kracht component, van welke aard dan ook ?
Maar wel tegengestelde draaizin.
Regor

@HansH,

U schreef:
"je gaat een stap te snel denk ik."
volgorde is:
1) berekenen wat het effect is
2) kijken of hiermee een proef te realiseren is

we zitten nu bij 1.
................................................
Helemaal niet mee eens !!!
Men kan zonder dat men punt 1 berekend heeft (is maar een cijferwaarde) .... bedenken als een proef mogelijk / uitvoerbaar is.
De wetenschap zit vol van "onuitvoerbare proeven, al dan niet reeds berekend vermoedelijk resultaat

vb; Het is gewoon onmogelijk om het geschetste systeem als geisoleerd systeem in de ruimte na te bootsen.
Regor

@Ukster,

Dank U .... een juweeltje !
Maar bij mij is nu alom tegenwoordige verwarring ontstaan ! :(

Het document vermelde:

"Welke interpretatie bedoelde je — de orbitale baanhoeksnelheid, of echt de spin van de bollen als bron van een tegenkracht? Dat bepaalt welk pad we verder bewandelen."

Wat is me dat ?
Wat is het verschil tussen de orbitale baanhoeksnelheid ..... en de spin ?
(Of heeft men het over "spin" in de betekenis van de spin van elementaire deeltjes ..... neen toch !)
..................................
Verder .... wat heeft is Gravitomagnetisme ? er komt toch niets magnetisch aan te pas ?
Help mij / ons uit de nood ! 8-)
HansH

Regor schreef: ma 15 jun 2026, 10:50

vb; Het is gewoon onmogelijk om het geschetste systeem als geisoleerd systeem in de ruimte na te bootsen.
wat dacht je van:
1 bol op toeren brengen in een roterend magneetveld (lees inductiemotor)
2e bol idem op een afstand x van de andere bol op toeren brengen in tegengestelde draairichting.

Zo moeilijk is dat toch niet in een gewichtloze zituatie bv vanuit het ISS uitvoeren in het vacuum buiten de satelliet?
Regor

@HansH,

Veel succes, geef mij een seintje als ik kan helpen. ;)
wnvl1

Regor schreef: ma 15 jun 2026, 11:01 Wat is het verschil tussen de orbitale baanhoeksnelheid ..... en de spin ?
orbitale baansnelheid = rotatie aarde rond zon
spin = rotatie aarde om haar as

Regor schreef: ma 15 jun 2026, 11:01 Verder .... wat heeft is Gravitomagnetisme ? er komt toch niets magnetisch aan te pas ?
Nee, er is inderdaad geen sprake van een echt magnetisch veld. De term gravitomagnetisme is gekozen omdat de wiskundige beschrijving van bepaalde zwaartekrachteffecten in de ART een sterke analogie vertoont met de vergelijkingen van het elektromagnetisme. Daarom spreekt men van een "gravito-elektrisch" en "gravitomagnetisch" deel van het zwaartekrachtsveld.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
wnvl1

Regor schreef: ma 15 jun 2026, 10:43 @wnvl1,

Het probleem is dat ik niet begrijp wat U niet begrijpt.
U voert een nieuwe term is ....... "anti parallel" .. wat is me dat ?
Is er opnieuw verwarring omtrent "richting" van de assen en "(draai) zin " ..... ik weet het niet ?
Antiparallelle assen betekent dat de rotatieassen in tegengestelde richtingen wijzen.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Regor

@wnvl1,

Ziet U wel dat U weer "richting" en "zin" verwart ...... zelfs na bakken vol reactires op een vroegere post over de zin van het magnetisch veld.
No problem, hou het uit elkaar aub.
Gravitomagnetisme als woordkeuze is een "misbaksel" van de hoogste orde ! :evil:

Hierbij een vlugge schets uit de vrije hand.
Het ging mij over situatie 1
Is er een afstotende kracht in situatie 2 ook ?
Bijlagen
DSC08421

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!