Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
wnvl1
Artikelen: 0

Re: Toepassing van evenwicht in de ART

Nee, ik begreep dat wel. Het waren de leden uit Nederland die dat ondersheid niet kenden. Situatie 1 is antiparallel en de draairichting staat loodrecht op de rechte door de middelpunten van de bollen. Situatie 2 is antiparallel en de draairichting is evenwijdig met de rechte door de middelpunten van de bollen.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Regor

@wnvl1,

Oh ja, de Nederlanders !
Maar ok .... geeft de situatie 2 ook aanleiding tot een (weliswaar uiterst kleine) afstoting van de bollen ?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wnvl1

Re: Toepassing van evenwicht in de AR

Regor schreef: ma 15 jun 2026, 14:57 Is er een afstotende kracht in situatie 2 ook ?
In situatie 2 zou je een extra aantrekking krijgen. Als je de bollen in dezelfde richting zou laten draaien zou je een afstoting krijgen.

Waar antiparallelle spins op de verbindingslijn in het gewone magnetisme zorgen voor afstoting (omdat gelijke polen elkaar aankijken), zorgt de 'spin-spin-koppeling' in het gravitomagnetisme bij antiparallelle spins op de verbindingslijn juist voor een extra aantrekking.

De wiskunde is heel gelijklopend met magnetisme, maar er is een verschil in teken; daarmee dat aantrekking en afstoting omgekeerd zijn in vergelijking met magnetisme.

De naam gravitomagnetisme is echt heel goed gekozen omdat de fysica in eerste benadering heel gelijklopend is met magnetisme.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

@wnvl1,

Ok laat in situatie de bollen dan in dezelfde richting draaien ....... hoe groot moet de hoeksnelheid zijn in situatie 2 opdat de aantekkings kracht zou gecompenseerd zijn ?

Intuitief denk ik dat de hoeksnelheid voor evenwicht in geval 1 en 2 (met gelijke draaizin), niet gelijk zijn !
.............
Wat de naamgeving betreft, helemaal niet mee eens ........
Trouwens als er zoveel wiskundige gelijkenissen zijn met het electro- magnetisme ..... moeten beide krachten wiskundig toch vrij eenvoudig te verenigen zijn ....... stel je voor wat ik durf denken ! 8-)
wnvl1

Regor schreef: ma 15 jun 2026, 17:03 Wat de naamgeving betreft, helemaal niet mee eens ........
Trouwens als er zoveel wiskundige gelijkenissen zijn met het electro- magnetisme ..... moeten beide krachten wiskundig toch vrij eenvoudig te verenigen zijn ....... stel je voor wat ik durf denken ! 8-)
Gravitomagnetisme is slechts een onderdeel van de beschrijving van de zwaartekracht binnen de algemene relativiteitstheorie. Het beschrijft slechts een beperkt aspect van het gravitatieveld en verschijnt als een benadering in het zwakke-veld- en lage-snelheidsregime. In die benadering ontstaat, naast het gewone Newtoniaanse zwaartekrachtsveld (het gravito-elektrische deel), een bijkomend gravitomagnetisch veld dat veroorzaakt wordt door bewegende massa’s en massastromen. Je kan het echt niet gebruiken om de hele ART mee te beschrijven.
wnvl1

We beschouwen twee identieke homogene bollen met massa \(m\), straal \(r\) en een afstand tussen de zwaartepunten \(x\), waarbij \(x \gg r\). De rotatieassen liggen langs de verbindingslijn tussen beide zwaartepunten. De bollen draaien in tegengestelde zin zodat hun gravitomagnetische wisselwerking afstotend wordt en de Newtoniaanse gravitatie mogelijk kan compenseren.

De Newtoniaanse aantrekkingskracht bedraagt:

\[
F_N = G \frac{m^2}{x^2}
\]

Een roterende massa met impulsmoment \(J\) genereert een gravitomagnetisch dipoolmoment. Voor twee dipolen op hun gemeenschappelijke as is de grootte van de gravitomagnetische kracht:

\[
F_{GM} = \frac{6 G}{c^2}\frac{J^2}{x^4}
\]

Voor een homogene bol is het traagheidsmoment:

\[
I=\frac{2}{5}mr^2
\]

Het impulsmoment is bijgevolg:

\[
J=I\omega=\frac{2}{5}mr^2\omega
\]

Ingevuld in de gravitomagnetische kracht geeft dit:

\[
F_{GM}
=
\frac{6G}{c^2x^4}
\left(\frac{2}{5}mr^2\omega\right)^2
\]

of:

\[
F_{GM}
=
\frac{24}{25}
\frac{Gm^2r^4\omega^2}{c^2x^4}
\]

De gravitomagnetische afstoting compenseert de Newtoniaanse aantrekking wanneer:

\[
F_{GM}=F_N
\]

Dus:

\[
\frac{24}{25}
\frac{Gm^2r^4\omega^2}{c^2x^4}
=
\frac{Gm^2}{x^2}
\]

De factoren \(G\) en \(m^2\) vallen weg, zodat:

\[
\frac{24}{25}\frac{r^4\omega^2}{c^2x^4}
=
\frac{1}{x^2}
\]

Hieruit volgt:

\[
\omega^2=
\frac{25}{24}\frac{c^2x^2}{r^4}
\]

en dus:

\[
\boxed{
\omega=
\frac{5}{2\sqrt{6}}
\frac{cx}{r^2}
}
\]

Numeriek is:

\[
\frac{5}{2\sqrt{6}} \approx 1,02
\]

zodat:

\[
\omega \approx 1,02 \frac{cx}{r^2}
\]

De vereiste omtreksnelheid bedraagt:

\[
v=\omega r \approx 1,02 c \frac{x}{r}
\]

Aangezien \(x>r\) voor twee gescheiden bollen geldt:

\[
v>c
\]

Dit toont aan dat een volledige compensatie van de Newtoniaanse gravitatie door het gravitomagnetische dipool-effect niet fysisch realiseerbaar is.
Regor

@wnvl1,

Dank U opnieuw en opnieuw,

Verbazend dat de nodige hoeksnelheid in de situatie 1 .....zie post Ukster, waarvoor dank ........en in de situatie 2 .. volgens uw post
gelijk zijn. :cry:

Om de één af andere intuitieve reden kan ik dat niet aannemen. :cry:
In situatie 1 hebben de bollen een tegengestelde draaizin ( correct Ukster ?) ..... en in situatie 2 een gelijke draaizin !!!
Trouwens U vermeld ..... voor dipolen op dezelfde as .... maar in situatie 1 is dat. niet zo ! 8-)
Regor

@Ukster,

Dank U,
Uw nieuwe avatar is passend bij de topic. ;)
Wat denkt U ...... of uw kennis - bron van het feit dat de nodige hoeksnelheid in beide situaties 1 en 2 gelijk is :?:
Kan het moeilijk (eigenlijk niet) aannemen). 8-)
wnvl1

Dat lijkt mij niet logisch, dat moeten we nakijken. Het zou logisch zijn dat er een verschil is.

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

wnvl1

In situatie 1 (ukster) zou de krachtwerking een factor 2 kleiner moeten zijn dan in situatie 2 (wnvl1) die ik heb berekend. De rotatiesnelheid moet dan in sitatie 1 een factor \(\sqrt{2}\) groter zijn om dat te compenseren.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!