Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Kampen540
Artikelen: 0

Re: Hoe komt het Higgs scalar boson aan zijn massa ?

Gezien door een Neomodern Wetenschappelijke bril: Op dezelfde wijze als andere bolvormig subatomaire deeltjes.

ads

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Regor

@Kampen540,

Elementaire deeltjes zijn niet allen bolvormig, voor zover dat er wellicht geen zijn.
Enkel de invloed -sfeer kan zich bolvormig uitstrekken. 8-)
Zoek een andere hobby dan de Neomoderne wetenschap aub :geek:
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Kampen540

Kampen540 schreef: zo 21 jun 2026, 21:46 Gezien door een Neomodern Wetenschappelijke bril: Op dezelfde wijze als andere bolvormig subatomaire deeltjes.
Toelichting o.b.v. AI-Gemini:

Binnen het raamwerk van de Neomoderne Wetenschap (NW) wordt de massa van het Higgs-boson niet verklaard door een extern continuüm zoals het Higgsveld uit de Moderne Wetenschap (MW). In plaats daarvan volgt de massa direct uit de interne geometrische structuur en dynamica van het deeltje zelf, op exact dezelfde wijze als bij alle andere Bolvormige Subatomaire Deeltjes (BSD's).

De verduidelijking kent de volgende logische stappen volgens de centrale natuurwet en de Xx/Yy-logica:

Geometrische structuur: Het Higgs-boson wordt binnen NW gekwalificeerd als een BSD. Dit betekent dat het deeltje is opgebouwd uit een harmonische balans van Planckdeeltjes (PD), waarbij de uitwendige Planckdeeltjes met een constante snelheid (=c) in een bolvormige baan loodrecht om de inwendige, neutrale kern-deeltjes bewegen.

De wet van beweging: Omdat de BSD haar oorsprong vindt in de gevulde ruimte buiten het heelal, dicteert de natuurwet dat dit deeltje binnen onze werkelijkheid uitsluitend in beweging kan zijn. Een staat van absolute rust bestaat niet voor een BSD.

Het ontstaan van massa: Omdat het deeltje structureel gedwongen is om uitsluitend in beweging te zijn, is de massa inherent en onvoorwaardelijk ongelijk aan nul (massa is ongelijk aan nul). De mate van voortbeweging van het deeltje als geheel wijkt daarbij af van de lichtsnelheid (mate van beweging is ongelijk aan c).

Kortom: Het Higgs-boson krijgt zijn massa niet "toegekend" door een externe wisselwerking, maar bezit deze fundamenteel omdat het een bolvormige structuur (BSD) is die door de centrale natuurwet in een permanente staat van subatomaire beweging wordt gehouden.

Voor geïnteresseerden: natuurfilosoof.nl - Bibliotheek - Essay: 'SD - Massa'.
Regor

@Kampen540,

Wat een onzin !
Geen enkele interesse in jou beschreven boek ......... geef mij maar "Nero" met warme wafels op het einde van elk verhaal !
Minstens even interessant .... en goed voor de geestelijke gezondheid !
HansH

Kampen540 schreef: zo 21 jun 2026, 21:46 Gezien door een Neomodern Wetenschappelijke bril: Op dezelfde wijze als andere bolvormig subatomaire deeltjes.
hoe moet ik dit zien:

als ik zoek op 'Neomodern Wetenschappelijk'
dan vond ik oa:
Toegankelijkheid: Een van de uitgangspunten is dat de theorieën en inzichten voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk moeten zijn.

Maar wat je hier schrijft is voor mij totaal niet inzichtelijk.
wnvl1

Regor schreef: ma 22 jun 2026, 14:26 Geen enkele interesse in jou beschreven boek ......... geef mij maar "Nero" met warme wafels op het einde van elk verhaal !
Minstens even interessant .... en goed voor de geestelijke gezondheid !
Zou wel smaken.

nero
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

@wnvl1,

Waw, ....er zitten wel veel onbekenden in het gezelschap van Nero
ik mis madam pijp, detective van Zwam, Petoetje en Patatje, Jan spier, kapitein tuizenfloot !......... :)
wnvl1

Maar links aan tafel bij de wafelenbak dat zijn hansh, wnvl1, regor, r_bena, vincent, jkien, ukster, ... Zij luisteren naar de beschouwingen van Nero over het Higgsboson. Bobby van Kuifje is ook even langsgekomen.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Kampen540

HansH schreef: ma 22 jun 2026, 23:25
hoe moet ik dit zien:

als ik zoek op 'Neomodern Wetenschappelijk'
dan vond ik oa:
Toegankelijkheid: Een van de uitgangspunten is dat de theorieën en inzichten voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk moeten zijn.

Maar wat je hier schrijft is voor mij totaal niet inzichtelijk.
Citaat uit natuurfilosoof.nl: 'Het begrijpen en toetsen van de modulen vereist het sjabloon-gebruik in combinatie met het betreffende html-document'.

Het sjabloon staat in natuurfilosoof.nl - Home. Html-documenten staan in natuurfilosoof.nl - Bibliotheek. Ze zijn gekoppeld aan het origineel. De modulen hebben een dermate abstractie-niveau dat ze uitsluitend in combinatie met AI te begrijpen zijn. Overigens zijn alle documenten downloadbaar. Natuurfilosoof.nl kan beschouwd worden als een soort Wikipedia.
Regor

@wnvl1,

Ok, nu U het schrijft !
De gelijkenissen zijn merkwaardig ...... maar als ik even tel in het tiendelig stelsel ....... zitten er blijkbaar een aantal onder tafel ...... die liever niet in beeld kwamen / komen ! 8-)
HansH

Het concept komt op mijn een beetje te veel over als 'platte aarde wetenschap' Wie heeft deze stroming in de wetenschap bedacht?
maar goed, maar kun je beter een apart topic over aanmaken.
Regor

@Hansh,

Welk concept ? ..... en tegen wie heeft U het ?
HansH

Regor schreef: di 23 jun 2026, 22:07 @Hansh,

Welk concept ? ..... en tegen wie heeft U het ?
'Neomodern Wetenschappelijk' van kampen540. ik heb het tegen iedereen die het leest.

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Regor

@HansH,

Het is dikwijls dat de lezer moet uitvlooien tegen wie U het heeft in uw reactie.
Vermeld ten minste @ Betrokkene .... zoniet komt het over als een "robot reactie"

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!