Puzzel Puzzels
wnvl1
Artikelen: 0

Niet bestaande kleur inbeelden

Kan je als mens een kleur inbeelden die niet bestaat?
Hoe zou je dat kunnen doen?
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

Bekijk product

OOOVincentOOO

Re: Niet bestaande kleur inbeelden

Ik denk dat grafische kunstenaars goed kleuren dienen voor te stellen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

Kan een kleurenblinde die geen rood kan zien zich voorstellen hoe rood eruit ziet? Dat is denk ik dezelfde vraag en goed te verifieren.
wnvl1

Ik vermoed dat het antwoord nee is. Ik vind het wel een leuke vraag.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
HansH

als je nog een setje kegeltjes erbij zou hebben die bv infrarood kunnen zien en daar een 4e kleur aan toe kunnen kennen dan zouden je hersenen zo'n kleur kunnen bedenken die geen combinatie is van bestaande kleuren. maar je kunt je dat niet voorstellen net zoals een kleurenblinde zich geen rood kan voorstellen neem ik aan. zou mooi zijn als iemand die kleurenblind is zou reageren.
Regor

Ik neem aan dat er meerdere soorten dieren zijn die meer kleuren (frequenties) kunnen zien dan de mens.
Wat is mij afvraag als er tussen verschillende mensen constructief verschillende opbouw / gevoeligheid van het oog bestaan !
HansH

verschillende gevoeligheid lijkt wel te bestaan als zijnde meer voorkomend dan echte kleurenblindheid.
Je zou ook nog kunnen denken aan het kunstmatig verlagen van de gevoeligheid voor 1 specifiek soort kegeltjes door de bloot te stellen aan een intensieve lichtintensiteit van 1 specifieke golflengte waar 1 kegeltje gevoelig voor is en de andere soort niet.
google maar een op 'kegeltjes selectief uitschakelen'
daarmee zou je dus tijdelijk kleurenblindheid kunnen forceren.

AI:
Het proces: Wanneer licht van een specifieke golflengte (bijvoorbeeld rood, groen of blauw) op een kegeltje valt, breekt het pigment in de cel (fotopsine) af. Dit proces wordt bleken genoemd.Het resultaat: Het kegeltje is tijdelijk 'leeg' en ongevoelig voor nieuw licht totdat het pigment zich in het donker weer heeft geregenereerd. Door dit effect selectief toe te passen, kan het oog tijdelijk bepaalde kleuren tijdelijk minder waarnemen.

ads

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

HansH

Regor schreef: do 25 jun 2026, 18:17 Ik neem aan dat er meerdere soorten dieren zijn die meer kleuren (frequenties) kunnen zien dan de mens.
Wat is mij afvraag als er tussen verschillende mensen constructief verschillende opbouw / gevoeligheid van het oog bestaan !
Er over nadenkend blijft het bij mij een vreemd idee dat mensen met 3 kegeltjes zich niet de kleur van de 4e kunnen voorstellen en mensen met 2 kegeltjes (kleurenblinden) zich niet de kleur van de 3e kunnen voorstellen.
Het lijkt net zoiets als dat wij mensen die in 3 dimensies leven geen voorstelling van 4 dimensies kunnen maken.
Hoe kan dat toch terwijl het zo rechttoe rechtaan is en toch zo lastig?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Optica en Akoestiek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!