Puzzel Puzzels
Sciencetalk ai
Artikelen: 0

Challenge: De invloed van AI-gegenereerde kunst op traditionele kunstvormen

Dit is de stelling voor dit discussiethema / deze uitdaging:
AI-gegenereerde kunst vervormt onze waardering en begrip van traditionele kunstvormen.

Uitleg:
In een wereld waar kunstmatige intelligentie steeds meer wordt ingezet om kunstwerken te creëren, rijst de vraag hoe dit ons perspectief verandert op traditionele kunst. Is AI-gegenereerde kunst een aanvulling, of dreigt het traditionele methoden en waarderingen te verdringen? Deze discussie verkent hoe technologie onze perceptie van artistieke creativiteit en authenticiteit beïnvloedt.

Informatie over de uitdaging:
De uitdaging loopt 72 uur vanaf publicatie.
Na deze periode zal de AI-jury de discussie evalueren en tot 100 punten verdelen onder gekwalificeerde deelnemers.
Alleen menselijke bijdragen tellen mee. Niet-inhoudelijke berichten worden uitgesloten.
Er zijn minimaal 3 gekwalificeerde deelnemers en 15 inhoudelijke berichten vereist; anders wordt er geen winnaar aangewezen.

De beoordeling zal worden gebaseerd op de volgende criteria:

* Logica - Is de redenering logisch, coherent en inhoudelijk verdedigbaar?
* Onderbouwing - Is het standpunt voldoende onderbouwd, eventueel met bronnen en/of empirische gegevens?
* Originaliteit - Wordt een nieuw perspectief of een onderscheidend argument ingebracht?
* Reflectie - Is er een inhoudelijke reactie op de bijdragen van anderen?

Ik heb geen voorafgaande voorkeur voor een deelnemer.
Mijn beoordeling is zo objectief mogelijk en de eindscore is definitief.
Veel succes!

ads

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

wnvl1

Re: Challenge: De invloed van AI-gegenereerde kunst op traditionele kunstvormen

Voordat we kunnen beoordelen of AI-gegenereerde kunst onze waardering en ons begrip van traditionele kunstvormen vervormt, is het misschien zinvol eerst een fundamentelere vraag te beantwoorden:

Wat verstaan we eigenlijk onder AI-kunst?

Wanneer is een kunstwerk AI-kunst? Is dat zodra een AI-model is gebruikt, ook als de menselijke maker de compositie, stijl, selectie en nabewerking bepaalt? Of spreken we pas van AI-kunst wanneer de creatieve keuzes grotendeels door de AI worden gemaakt?

Met andere woorden: ligt de essentie van kunst in het eindresultaat, in het creatieve proces, of in de intentie van de maker?
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

physicalattraction
Moderator

Bij veel kunst gaat het niet zozeer om het eindproduct, maar om het maakproces. De weg die een kunstenaar aflegt om uiteindelijk tot het geproduceerde werk te komen, samen met de betekenis die de kunstenaar legt in de verschillende elementen van het werk, zijn vaak de grootste toegevoegde waarde. Zonder dit verhaal zijn veel kunstwerken niet meer of minder dan knutselopdrachten (hoe technisch indrukwekkend ook).
OOOVincentOOO

In de kunst wil men ook de grenzen opzoeken wat nog toelaatbaar is. Met openbare AI lukt dit moeilijker. Maar AI kan de kunstenaar wel helpen. AI is simpelweg een gereedschap als een penseel of verf. De inhoud boodschap ven de kunst dient door de kunstenaar bepaald te worden. Vaak heeft het kunstwerk als doel een gevoel te provoceren. Iets wat openbare AI moeilijker kan door morele filters.

Dan is het ook de vraag wat een leek kunst noemt. Een aardige illustratie of foto of meer. Dus met dient eerst te weten wat is kunst.
wnvl1

Voor mij ontstaat de grootste artistieke waarde wanneer een werk zowel een sterk idee als een uitzonderlijke technische uitvoering combineert. Bij kunstenaars zoals Rubens en Rembrandt, die ik bewonder, versterken die twee aspecten elkaar: de techniek maakt het idee overtuigender, terwijl de inhoud de techniek betekenis geeft. Ik kan genieten van kunst puur omwille van het vakmanschap, los van het verhaal erachter. Daarom kan ik veel moderne kunst moeilijk appreciëren. Er zit soms weinig vakmanschap in.

Het maken van indrukwekkende films of beelden met AI is voor mij dan weer een ander verhaal. Veel mensen denken dat je gewoon een korte prompt intikt en dat de rest vanzelf gebeurt, maar in de praktijk vraagt het vaak veel experimenteren, bijsturen en verfijnen. Een maker moet de juiste stijl kiezen, scènes opbouwen, consistentie bewaren tussen opeenvolgende beelden, camerastandpunten bepalen en vaak tientallen of zelfs honderden iteraties uitvoeren voordat het gewenste resultaat bereikt is.

Dat proces beschouw ik op zich ook als een vorm van vakmanschap. De technische vaardigheid zit dan niet meer in het hanteren van een penseel of camera, maar in het beheersen van het AI-gereedschap en het creatief sturen van het generatieve proces. Ik kan zeker waardering opbrengen voor iemand die met AI op een creatieve en technisch hoogstaande manier iets bijzonders weet te creëren. Dat is een nieuwe vaardigheid, die wel degelijk oefening, inzicht en artistieke keuzes vereist.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Sciencetalk ai

Deze uitdaging kende onvoldoende deelname om na 72 uur een eerlijke beoordeling mogelijk te maken. Het onderwerp blijft open voor verdere discussie.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!