Goedenavond!
Ik heb een kleine vraag. Statistiek bij de bachelor Psychologie is een algemeen bekend lastig vak. Nu kom ik op mijn tentamen 1 punt tekort voor een voldoende. Extra zuur: ik heb gelijk na het tentamen gemaild over 2 theorievragen die niet leken te kloppen, wat voor verwarring zorgde (meerkeuze 4 opties) en bij 1 van deze theorievragen zijn nu inderdaad 2 opties juist. Ik had ook gemaild over onderstaande vraag waar niks mee is gedaan maar eerlijk gezegd snap ik nog steeds echt niet waarom mijn antwoord fout is.
De vraag betrof in eigen woorden geformuleerd maar met dezelfde betekenis: ‘Wat moet gedaan worden als we de zekerheid willen vergroten dat het populatiegemiddelde tussen twee specifieke waarden ligt?’
Hierbij zijn deze opties naar mijn mening alledrie juist:
1. Het significantieniveau verkleinen
2. De steekproef vergroten
3. Het betrouwbaarheidsniveau (confidence level) groter maken (ik koos deze)
Er staat namelijk niet ‘twee specifieke, vaste waarden’ maar ‘twee specifieke waarden’ wat naar mijn idee dus zeker niet suggereert dat die waarden vast staan. Als ik dit in woordenboeken en op google opzoek blijkt ‘specifiek’ ook géén ‘vaststaand’ te betekenen. Maar de docent zegt dat dit statistisch wel synoniem is. Als er ‘vaststaand’ had gestaan had ik vanzelfsprekend gelijk steekproef vergroten gekozen. Bij twee (niet vaststaande) specifieke waarden zou het betrouwbaarheidsniveau groter maken ook een prima manier zou zijn om de zekerheid te vergroten, evenals het significantieniveau verkleinen wat natuurlijk hetzelfde inhoudt. Omdat bij die andere eerdergenoemde theorievraag ook 2 opties juist waren en de vraag niet klopte, ging ik ervan uit dat dit hier ook het geval zou zijn. Ik heb al zoveel research gedaan hiernaar en ben oprecht in de war waarom mijn onderbouwing niet zou kloppen. Ik hoop hier dus duidelijkheid te vinden, ofwel dat ‘specifiek’ in de statistiek dus echt ‘onveranderbaar’ betekent, ofwel dat ik er toch nog even achteraan mail.
Ik wil u alvast heel hartelijk bedanken voor de hulp!!!
Gr, een alvast dankbare student
Puzzels