Moderator: physicalattraction
Dat kan natuurlijk wel, maar ik begreep dat je de snelheid van de ene lichtstraal t.o.v. de andere wou definiëren. Daarvoor moet je naar het ruststelsel van die andere lichtstraal transformeren. En dat kan niet.HansH schreef: ↑di 07 jul 2026, 08:54waarom kun je dan niet zeggen dat de snelheid altijd c is en dus hetzelfde voor alle lichtstralen en dus het verschil altijd 0 ?flappelap schreef: ↑di 07 jul 2026, 07:53Dat snelheidsverschil is niet gedefinieerd.HansH schreef: ↑ma 06 jul 2026, 13:12 Dus je kunt niet spreken over licht wat tov licht met een snelheid c voortplant zoals voor licht tov welk referentieframe dan ook wel geldt.
Er is dus geen snelheidsverschil tussen licht aan de linkerkant van een bundel en licht aan de rechterkant van een bundel.
ook omdat je de voortplanting van het lucht aan beide kanten van de bundel gewoon kunt meten vanuit stilstaand referentieframe. Dus kan er dan toch geen verschil zijn tussen die 2 kanten van een lichtbundel?
Ja, ik zou daar wel es wat dieper in willen duiken. Ik zie dat ze in haar review zelfs een artikel met o.a. mijn naam erop citeertwnvl1 schreef: ↑di 07 jul 2026, 09:57
Claudia de Rham heeft wel een theorie met massieve gravitonen (deRham-Gabadadze-Tolley of dRGT-zwaartekracht). In grote lijnen lost ze de Veltman-Van Dam-discontinuïteit op door geschikte niet-lineariteiten aan de gravitatietheorie toe te voegen. Met haar theorie ontstaat de wiskundige mogelijkheid om de versnelde uitdijing van het heelal te beschrijven als een gevolg van een kleine gravitonmassa, zonder dat daarvoor een ad-hoc kosmologische constante of een afzonderlijke vorm van donkere energie hoeft te worden ingevoerd.