Cycloon schreef:
volgens mij verliest de grond toch juist veel rapper zijn warmte waardoor de grond sneller de vriestemperatuur van de lucht haalt ?
's nachts, en vooral onder een open hemel, verliezen bomen, en de luchtmoleculen in de onderste luchtlagen, door straling heel snel warmte. Die warmte verdwijnt naar verder boven in de atmosfeer, en wordt onder een open hemel nauwelijks teruggekaatst naar beneden. Resultaat, de onderste luchtlagen koelen ver af, de onderste meters zelfs het meest. Dit is de befaamde nachtvorst of grondvorst, die in onze streken tijdens heldere nachten nog tot ver in mei kan optreden (en niet zelden de pas geplante afrikaantjes en petuniaatjes in de tuin de nek omdraait). Dit effect kun je alleen verminderen door een andere stralingsbron die plantendelen weer te laten opwarmen. "Zwarte" grond is een prima warmtestraler, en de warmte die aan de bodemoppervlakte verloren gaat wordt in een
vochtige grond (water is een goede warmtegeleider) vlot van iets diepere grondlagen weer aangevuld. Is de grond bedekt met plantengroei (gras) dan fungeert dit als een hindernis voor die straling om uit de bodem te komen, en tevens als isolatie, waardoor de grond de onderste decimeters atmosfeer ook niet via convectie kan opwarmen. Ligt er een laagje droge grond bovenop (en vooral zandgronden drogen in de bovenste centimeters zeer snel op) dan is dit een hindernis voor warmtetransport in de bodem van de onderste lagen naar de oppervlakte. Zodra de bovenste millimeter zand is afgekoeld (uitgestraald) kan die verloren warmte niet of nauwelijks van dieper uit aangevuld worden, en ben je dus weer even ver als met gras op je grond. Het droge zand fungeert als isolator. Weet je dat het op veel plaatsen in de bloedhete Sahara 's nachts vriest aan de grond (of in ieder geval zeer sterk afkoelt?) Droog zand. Snap? Dus als je gaat Sahara-trekken: neem een goede trui en deken mee.

... serieus. Kleigronden blijven aan de oppervlakte beter vochtig, en kunnen dus veel makkelijker warmte naar boven transporteren.
Dit is ook de reden waarom zandgronden in het voorjaar altijd vroeger in productie zijn dan kleigronden: De warmte van de zon overdag wordt 's nachts beter vastgehouden in de ondergrond.
Dus ja: kale grond straalt veel meer warmte uit dan bedekte grond. Maar om helemaal terug bij het topic te komen: ik vraag me af of dat voor de temperatuur van de atmosfeer netto zoveel uitmaakt: zolang die straling door wolken of door een broeikaslaag wordt opgevangen en/of teruggekaatst maak ik me geen illusies over rendement. Onder een heldere hemel: jazeker.