Ik heb:
-(x-3/5)
Mag ik dan dit doen?:
(-x/5)-(3/5)
Of hoe moet het dan wel?

Dus -(x-3/5) = -x +3/5.
De regel van Meneer Van Dale klopt niet en wordt normaalgezien (en hopelijk) ook niet meer onderwezen. De W erin staat dan nog zogenaamd voor worteltrekken (dat liet je zelf achterwege zag ik) en dan klopt het niet.Jan van de Velde schreef:Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord:
eerst Machtsverheffen, dan vermenigvuldigen, delen, optellen en aftrekken.
Wees gerust. Ik heb hem zelf geleerd in de zesde van de lagere school (tegenwoordig groep 8 genoemd), en woprteltrekken hoefde we daar nog niet...... Gezien de gebreken had ik deze oude ezelsbrug inderdaad misschien beter voor me gehouden.De regel van Meneer Van Dale klopt niet en wordt normaalgezien (en hopelijk) ook niet meer onderwezen. De W erin staat dan nog zogenaamd voor worteltrekken (dat liet je zelf achterwege zag ik) en dan klopt het niet.
Sorry, dat had ik niet zo begrepen.@Jan: Melancholy gaf al aan aan Friendly Ghost dat hij dit: (x+3)/4 bedoelde
Ik kan hierin niet lezen wat Friendly Ghost hierin leest ... , er staat toch duidelijk een 'min' voor de 3.Melancholy schreef:Ik heb:
-(x-3/5)
Mag ik dan dit doen?:
(-x/5)-(3/5)
Of hoe moet het dan wel?
En daarmee valt inderdaad alles van Friendly Ghost op zijn plaatsMisschien is het zo wat duidelijker. De negatieve breuk van X+3 op 5.
Om even wat duidelijkheid te scheppen, hier heb ik mijn antwoord op gebaseerd.Misschien is het zo wat duidelijker. De negatieve breuk van X+3 op 5.