Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Brinx
Lorentziaan
Artikelen: 0

Re: donker is niet donker

Gieter, dat weet ik. Ik reageerde op de post van de TS:
Ik heb eens gelezen dat radioactieve straling lichtflitsjes produceerd in de oogvloeistof??????
De link die ik gaf beschrijft wat hij, vermoed ik, bedoelde.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Bikkel

Lichtflitsen terwijl de ogen gesloten zijn is een fenomeen wat ondekt werd gedurende de eerst apollo vluchten bij astronouten. Deeltjes met een hoge energie penetreren in de ruimte het netvlies wat ervaren wordt als lichtflitsen.

Op aarde behoord men hier geen last van te hebben omdat de aarde een magnetisch veld heeft wat deze deeltjes afstoot.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Dalton

Ik lees hier allemaal leuke verklaringen waarom we na een tijdje beter in het donker kunnen zien, maar niemand heeft het over de pupil.

Als het oog weinig licht binnenkrijgt wordt de pupil groter.

Hierdoor valt er meer licht op het netvlies en zie je beter in het donker.

Als je vanuit het donker opeens een lichte kamer binnenloopt doet het pijn aan je ogen omdat je pupil nog te groot is en veel te veel licht op je netvlies laat vallen.
The Don

Bikkel schreef:Lichtflitsen terwijl de ogen gesloten zijn is een fenomeen wat ondekt werd gedurende de eerst apollo vluchten bij astronouten. Deeltjes met een hoge energie penetreren in de ruimte het netvlies wat ervaren wordt als lichtflitsen.

Op aarde behoord men hier geen last van te hebben omdat de aarde een magnetisch veld heeft wat deze deeltjes afstoot.

Als je het hebt over kosmische straling dan kan dat best worden opgemerkt op aarde, een deeltje afkomstig van kosmische straling vliegt overal doorheen en dus ook dwars door je hooft, toch denk ik niet dat deze straling een effect heeft op je lichtperceptie van het netvlies
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
goipie2

het enige wat ik weet is dat je snachts met je staafjes in je ogen kijkt. Daarmee kan je minder gericht kijken, maar de staafjes zijn wel veel gevoeliger voor licht dan je kegeltjes (waar je dus overdag mee kijkt, en kleur mee kan zien)

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

TIO

Het aantal staafjes en kegeltjes ligt vast, het zijn de lichtgevoelige eiwitten hierin die in concentratie kunnen varieren als gevolg van de lichtomstandigheden.
Het belangrijkste lichtgevoelige eiwit/pigment op de staafjes is R(h)odopsine.

Bij lichtinval verandert de kleur van dit pigment ( van rood naar doorzichtig). Hierdoor wordt er een prikkel doorgegeven aan de hersenen die dan een beeld gaan vormen. Bij fel licht wordt rodopsine heel snel afgebroken en duurt de opbouw ervan langer, hierdoor kunnen er even geen nieuwe prikkels verzonden worden. Dit verklaar de verblinding.

Als je een donkere kamer binnengaat wordt er meer rodopsine aangemaakt en wordt de pupilopening wijder waardoor je beter gaat zien.
"History is a necessity in our world, for those who are ignorant to it are doomed to repeat it..."

- Jon Schaffer -

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!