Persoonlijk zie ik niet veel in een chatbox voor dit forum, althans niet om er vragen te stellen en te laten beantwoorden. Ik kan van te voren ook niet altijd inschatten of een vraag waar ik mee zit een onbenullige is, die met een kort antwoord beantwoord is. Bovendien is dan nog maar zeer de vraag of er op zo'n chatbox op enig moment iemand "aanwezig" is die mijn onbenullige antwoord heeft voordat mijn vraag verzuipt in ander geklets. Ik denk dat het forum met een chatbox die voor dat doel wordt gebruikt niet overzichtelijker wordt. Ook zie ik regelmatig dat er op een voorheen onbenullige vraag wordt aangehaakt en dat het uitgroeit tot een volwassen discussie.
Voor het overige heb ik geen bezwaren tegen een kletshoek, tenzij de snelheid van het forum in het gedrang komt. Ik lees hier en daar dat dat niet het geval zou hoeven zijn, maar toch gebeurt het nu al wel eens dat ik een bericht kwijtraak tijdens het posten omdat de server niet beschikbaar is (althans volgens mijn foutmelding). Meestal draait alles vijf minuten later weer vlot, maar intussen kan ik wel mijn moeizaam opgestelde bericht opnieuw gaan typen...
Wat ik wel eens zinvol zou vinden is een "chatbox" gereserveerd voor de "harde kern" die je in een hoekje van het scherm zou kunnen laten meelopen. Hier zouden dan oproepen voor hulp bij een bepaald (huiswerk)topic geplaatst kunnen worden, of alarmberichten voor spam-aanvallen en zo. De mensen die daar toegang toe krijgen zullen zoiets niet misbruiken voor slap ge.... , en ik stel me voor dat
- dat enerzijds tijdbesparend werkt voor de harde kern
- dat het minder vaak zal voorkomen dat verwarring zaaiende antwoorden in topics terechtkomen, omdat je als je zelf nog wat twijfelt je twijfel eerst in de chatbox kan zetten voor commentaar
- dat interessante topics minder lang blijven "hangen" omdat iedereen aan het juiste antwoord twijfelt en er daarom maar helemaal niet aan begint...(je ziet nu maar al te vaak dat een topic pas op gang komt als er iemand een foutief antwoord geeft, waarna de harde kern over hem heenvalt (in positieve zin weliswaar, maar de verwarring is inmiddels geschapen))
-dat om het even welke on-line moderator direct kan ingrijpen bij misdragingen. In die chatbox zou kunnen worden aangegeven of er een moderator on-line is, zodat je niet perse heel de club hoeft wakker te maken, en die mod kan dan ook gelijk in de chatbox noteren dat "hij onderweg is".....