Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Cycloon
Artikelen: 0

Re: verliefdheids-stofje

Idd, je lichaam maakt nog steeds die hormonen aan, maar op een bepaald moment geraken de zenuwpuntjes in je hersenen aan dat gevoel gewend en gaat het effect altijd maar verminderen ...

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Napoleon Dynamite

Dat is een homeostasetheorie van liefde.

Het is natuurlijk wéér relatief.

Ik vind dat jullie teveel in absolute termen spreken.

Je kan trouwens het voorbeeld aanhalen: "waarom zijn mensen mensen langer dan 2 jaar verliefd en waarom zijn sommige maar twee maanden echt verliefd?"

Heeft het dan te maken met de activatiedimensie (de hoeveelheid) of heeft het dan te maken dat sommigen een minder actieve homeostaseregulatie hebben?

T-t-t, herhalend: er is hier geen absoluut antwoord op te geven. Maar ik laat jullie verder speculeren :roll:

P.S.: een theoretische interessante vraag is of verliefdheid en liefdesverdriet een bipolair unidimensioneel fenomeen vormen of een unipolair bidimensioneel kader heeft. Met andere woorden: zijn het twee afhankelijke toestanden of twee onafhankelijke?
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

tijgertje90

Ik heb een heel eind geleden een documentaire gezien, waarin ze meenden dat het verliefdheidsgevoel veroorzaakt is door een hormoon die uitscheiden wordt door de hypofyse. Alleen hebben ze bijna geen bewijs of dat waar is en welk hormoon het precies is. Ze gokten op Oxitine.

Wat er ook verteld werd was dat de productie van dat hormoon niet gelijk bleef, maar na 2-3 maanden verminderde. Dus niet dat het lichaam zich aanpastte aan die vrijgekomen hormonen. Die vermindering van hormonen moest ervoor zorgen dat de 'sterkste relaties' bleven bestaan.

Eén van de domste documentaires die ik ooit gezien heb feitelijk
tomazzz

het is toch best al redelijk onderzocht allemaal, er zijn verschillende hormonen die belangrijke rollen spelen als je het over liefde en verliefdheid hebt.

liefde is als een verslaving, niet poetisch bedoeld :roll: ,

bij een verslaving speelt dopamine een rol; bij allerlei plezierige en zelfs euforische gevoelens, mede omdat het een stimulerende werking heeft op het ‘beloningscentrum’ van de hersenen – dit centrum speelt een belangrijke rol bij verslavingen.

ook zouden oxitocine en vasopressine rollen spelen, dan gaat het vooral om de binding tussen mensen

groetn

edit: bekijk eens de docu/ film "what the bleep do we know" daar hebben ze het er ook over, erg interessant!
Marianne13

Ik geloof ook dat serotonine bij verliefdheid wordt geproduceerd, dit gebeurt ook wanneer je chocolade eet.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

sonnetje

Ik heb een vraagje: Ik ga met een groepje op school bierbrouwen. Nu wilde wij liefdesbier maken en hebben besloten om er fenylethylamine in te doen. Nu weten we alleen niet hoe we dit stofje moeten maken of hoe we het uit kaas, wijn of chocolade kunnen isoleren. Ik vroeg me nu af of iemand misschien wel weet hoe dit moet. Het moet alleen wel op een middelbare school uit te voeren zijn dus niet met allerlei dure apparaten.

groetjes Anne

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!