Puzzel Puzzels
rudeonline
Artikelen: 0

Re: Bewijs ik hiermee dat de RT niet klopt?

Dat wil voor de relativiteitstheorie niks zeggen want die paradox stelt zich daar niet. Alleen binnen jouw gedachtengang geeft dat een paradox. Die moet je maar zelf oplossen.

Hoe bedoel je? Een korter touw betekend toch ook minder afgelegde km voor het licht? Elke meter touw staat immers voor 1sec en elke seconde staat voor 300.000afgelegde km van het licht.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Kris Hauchecorne

Volgens de relativiteitstheorie is het ene touw niet korter dan het andere. Alleen volgens jouw theorie is dat zo.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Rogier

Ja... wat hebben de natuurkundige op dit forum te zeggen over mijn proef. Wat wil het zeggen als een waarnemer een kortere touwlengte heeft dan een ander terwijl ze die beide met 1m/sec afrolde?
Nog een keer, omdat je dit nog steeds niet hebt uitgelegd:

Als het aantal meters touw toch gelijk is aan het aantal seconden dat hun stopwatch aangeeft (op basis waarvan ze steeds iedere seconde een meter touw afrollen), wat is dan nog het voordeel van het touw?

Ik zou zeggen: waarnemer A kijkt op zijn eigen stopwatch en ziet 183 sec staan.

Jij zegt: waarnemer A kijkt naar zijn eigen touw en ziet dat hij 183 meter heeft uitgerold (dat heeft hij gedaan met behulp van een stopwatch, die op 183 sec staat). Welke extra informatie heb jij nu t.o.v. mij? :roll:

Probeer alsjeblieft, voordat je met een antwoord komt wat er niets mee te maken heeft of andere zaken erbij betrekt, even na te gaan of dat antwoord niet ook kan gelden met alleen een stopwatch.
Monnik

Rudeonline je beschouwt als ik het goed begrijp het uiteinde van het touw als gefixeerd in de ruimte, een ruimte die zich vanaf de waarnemer met lichtsnelheid uitbreidt. Net zoals de ether theoreten probeer je ruimte en tijd gescheiden te houden en via onverklaarde effecten op de meetinstrumenten de constantheid van de lichtsnelheid te verklaren.

In ieder geval is je redenering hier exact hetzelfde als ik in het topic Licht staat stil zie staan waar ik ook een uitgebreidere beschouwing van je idee heb geplaatst en waarom het in ieder geval in deze vorm niet gaat werken. Het is niet onmogelijk om via deze route uiteindelijk op iets te komen wat voor een beperkte set van verschijnselen ongeveer hetzelfde laat zien als de relativiteitstheorie maar die theorie zal net zoiets zijn als het zonnestelsel van Ptolemaeus. Vanaf de aarde gezien klopt het aardig voor een tijdje maar verder is het onbruikbaar.
rudeonline

Volgens de relativiteitstheorie is het ene touw niet korter dan het andere. Alleen volgens jouw theorie is dat zo.

En als ik dan kan bewijzen dat het ene touw korter is dan het andere? Heb ik dan gelijk?
Kris Hauchecorne

Natuurlijk.

Je zal dat wel theoretisch moeten doen wat je, en dat heb je al genoeg bewezen, niet kan. Het experiment uitvoeren zie ik namelijk zo vlug nog niet gebeuren.

Ik heb begrepen uit de voorgaande postings dat je nog niet eens begrijpt wat er gebeurd als je een touw afrolt.
rudeonline

Kris Hauchecorne schreef:Natuurlijk.

Je zal dat wel theoretisch moeten doen wat je, en dat heb je al genoeg bewezen, niet kan. Het experiment uitvoeren zie ik namelijk zo vlug nog niet gebeuren.

Ik heb begrepen uit de voorgaande postings dat je nog niet eens begrijpt wat er gebeurd als je een touw afrolt.
Lees even goed het volgende en zeg mij wat er niet zou kloppen...
Stel ik vertrek vanaf de aarde met een ruimteschip naar een sterrenstelsel op 10 lichtjaar afstand van de aarde. Ik doe dit met een gemiddelde snelheid van 80% van de lichtsnelheid.

Gezien vanuit de aarde doe ik daar  

t = s / v  

t = 10 / 0,8 = 12,5 jaar over

Volgens de formule van tijd dilatatie

t' = t * Sqrt(1-v2)  

is de verstreken tijd op het schip echter

12,5 * Sqrt(1-(0,8*0,8)) = 12,5 * 0,6 = 7,5 jaar

Omdat de persoon in het ruimteschip in zijn tijd er maar 7,5 jaar over gedaan heeft maar wel met een gemiddelde snelheid van 0,8c gereisd heeft, heeft deze een afstand afgelegd van 7,5 * 0,8c = 6 lichtjaren. De ruimte is voor de persoon in het ruimteschip gedurende de reis gekrompen geweest t.o.v. de aarde.

Wat nu als het geen ruimteschip is, maar een foton.

Gezien vanaf de aarde is de reistijd 10 jaar (de afstand is 10 lichtjaar).

Echter gezien vanaf de foton is de reistijd

10 * Sqrt(1-(1*1)) = 0 jaar

De afstand voor de foton is

0 jaar * 1c = 0 lichtjaar.

Gezien vanaf de foton staat licht stil.  

Met enige kennis van wiskunde valt hiermee aan te tonen dat elke snelheid die de lichtsnelheid nadert steeds minder kilometers aflegt, men gaat eigenlijk steeds trager.

Om mijn theorie ook te bewijzen kunnen we het volgende doen.

Bovengenoemde waarnemers kunnen nooit bepalen wie er nu werkelijk het snelst beweegt. Beide kunnen immers zeggen dat zij stilstaan en dat de ander beweegt. Iedere waarnemer staat immers stil t.o.v. zichzelf. Om het verschil in hun afgelegde weg te bepalen kunnen ze het volgende afspreken. Ze besluiten om iedere keer als er voor hen een seconde voorbij gaat dat ze 1 meter draad afrollen op een enorme katrol. Beide stellen dus voor dat ze 1m/sec bewegen t.o.v. de draadlengte.  

Een bewegende klok loopt langzamer terwijl de lichtsnelheid altijd gelijk blijft, iedere seconde 1 meter draad meten geeft hetzelfde effect.

1 persoon blijft achter op aarde terwijl een tweede een ruimtereis gaat maken.

Ik wil nu weten wie de meeste km af gaat leggen omdat je niet zomaar kunt stellen dat 1 van de 2 stilstaat en de ander beweegt. Alles beweegt, ook de aarde.  

Ze spreken het volgende af..

Iedere seconde rollen ze 1 meter touw af. Nu vertrekt er 1 met 80% van de lichtsnelheid naar een planeet 10 lichtjaar hier vandaan. Als hij terugkomt meten beide waarnemers de lengte van het touw op. Wie heeft het langste stuk touw in handen?

Inderdaad, de persoon die achterbleef op aarde. Deze persoon heeft dus meer kilometers afgelegd dan de persoon die een reis maakte. Ze hadden namelijk in plaats van dat touw ook de lichtsnelheid als constante kunnen gebruiken. Stel maar even  eenvoudig voor dat 1 meter touw staat voor 300.000km. Dat maakt geen verschil, minder tijd is minder kilometers.

Bij het bereiken van de lichtsnelheid staan we stil in ruimte en tijd. De lichtsnelheid is het absolute nulpunt van tijd en ruimte. Wij verplaatsen ons door de tijd waarbij licht achterblijft als spoor van verbruikte tijd en ruimte. De grens van het universum breidt zich uit met de lichtsnelheid, wij zijn de grens. Morgen bestaat nog niet. Daar is ook nog geen ruimte.
Ben benieuwt waar de fout zit..
mathy

ik heb ze gevonden: nl benieuwt ...

en in je theorie zit denk niet 1 fout, maar eerder een 10tal fouten. en ben te lui om ze op te sommen, vooral omdat je dan met dingen afkomt die totaal niet stroken met de werkelijkheid en de huidige wiskunde. beter zou zijn: kan iemand een juist gegeven in mijn theorie vinden?

soit, kunt er op blijven doorgaan, als ge het niet wilt (of misschien niet kunt) begrijpen, dan ist hopeloos.
Rogier

Als jij hier nou eens op antwoordt, wijs ik een zooi fouten aan in je verhaal.
w00tw00t

Wij verplaatsen ons door de tijd waarbij licht achterblijft als spoor van verbruikte tijd en ruimte.
Als licht een spoor is van mijn beweging. Hoe kan ik dan zowel voor als achter mij zien?

Want volgens jou zou ik dan zowel vooruit als achteruit moeten bewegen.
zpidermen

rudeonline schreef:Een bewegende klok loopt langzamer terwijl de lichtsnelheid altijd gelijk blijft
Een bewegende klok loopt langzamer? Dus als ik even met m'n armen zwaai, gaat m'n horloge dus langzamer lopen?
mathy

tgaat hier over grote snelheden dat er deftig verschil wordt vastgesteld, tenzij je bent uitgerust met een hyper-arm die tegen 200000km/s kan bewegen, dan zal in verschillende inertiaalstelsels de tijd inderdaad trager lopen van je horloge?
w00tw00t

Ja, maar die vetraging is zo klein dat je dat nooit zal kunnen waarnemen, hoelang je ook blijft zwaaien :roll:

Als je arm met een snelheid van 30.000km/s beweegt, zul je na een uur een verschil meten van ongeveer 20 seconden.

Als je arm met een snelheid van 3000km/s beweegt, zul je na een uur een verschil meten van ongeveer 19 miliseconden.

conclusie; blijven zwaaien die handel!
zpidermen

w00tw00t schreef:Ja, maar die vetraging is zo klein dat je dat nooit zal kunnen waarnemen, hoelang je ook blijft zwaaien :roll:

Als je arm met een snelheid van 30.000km/s beweegt, zul je na een uur een verschil meten van ongeveer 20 seconden.

Als je arm met een snelheid van 3000km/s beweegt, zul je na een uur een verschil meten van ongeveer 19 miliseconden.

conclusie; blijven zwaaien die handel!
En maakt het nog uit of ik met een analoog of digitaal horloge ga zwaaien?

ads

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Monnik

Theoretisch maakt het niet uit zpidermen. Praktisch gezien zijn zowel die horloges als die arm dan wel kapot natuurlijk. :wink:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”