Elkaar kunnen zien in real time, Rudeonline?
Dat is nu juist de kern van het probleem. Iedere waarneming gaat door de ruimtetijd, daar kun je niet even om heen is gebleken. Je idee van real time verwijst naar de gedachte in het Newtoniaanse heelal waarbij er een hypothetische tijdschaal is die voor iedereen hetzelfde is. Op ieder moment van die hypothetische tijdschaal kon je alle waarnemers een bepaalde positie geven. Tijd en ruimte waren hypothetisch gescheiden.
Tegen de tijd van het Michelson-Morley experiment in combinatie met alle andere overwegingen over elektromagnetisme en astronomie daarbij gevoegd liep dit denkbeeld tegen ernstige problemen op. De beste uitweg uit die problemen tot nu toe wordt geboden door de relativiteitstheorieen van Einstein en de quantum mechanica. Real time en real space zijn in de relativiteitstheorie vervangen door het begrip ruimtetijd.
Ik weet dat het een probleem is als de Newtoniaanse theorie zo diep verankerd is geraakt in je hele denken om nog aan een ander idee te kunnen wennen, maar geloof me uiteindelijk is dat alleen makkelijker en niet moeilijker zoals jij denkt. Voor ons maak je het alleen even niet makkelijk omdat je ons probeert terug te dwingen naar de Newtoniaanse theorie. Ik denk daar persoonlijk helemaal niet zo met blijdschap naar terug.
In een situatie met constante snelheden loopt in de relativiteitstheorie geen enkele klok die goed werkt langzamer of sneller dan een andere klok. Zoals ik al heb gezegd, is dilatatie een ezelsbruggetje, niet meer en niet minder. Voordat je het goed kunt toepassen moet je eerst de theorie zelf leren (en dan nog is het maar al te makkelijk om er mee in de fout te gaan

).
Je hebt waarschijnlijk een ander referentiekader dan deze schrijver: onfeilbare feilbaarheid