Iemand die precies weet wat er in het hoofd van een depressieve patiënt zoal KAN omgaan, heeft meer middelen in handen om het gedrag van deze patiënt te doorbreken. Middels een psychologisch "spel" bijvoorbeeld, inplaats van middels anti-depressiva (die toch maar éven werken en daarbij nog allerlei vervelende bijwerkingen hebben, die eerder depressiebevorderend werken dan anti-depressief ).
Dat is fout. Compleet fout. Om mijn bijbel boven te halen is de volgende redeneerfout gemaakt.
1) Ik introspecteer en aanschouw mijn unieke gedachten, de noodzakelijke voorwaarde is dat ik depressief ben geweest om deze gedachten te generaliseren over individuen. "Ik weet wat er dan kan omgaan in het hoofd van anderen.
2) Je houdt dus geen rekening mee met de intra-individuele component
bij elke patiënt maar je zoekt verwoedt naar raakvlakken met je eigen depressie. Aaight?
Om de volgende redeneerfout aan te tonen met een kinderlijk ridicuul voorbeeld. Uit eigen introspectie beweer ik dat er een groen mannetje is in mijn hoofd. Dat groen mannetje praat tegen mij.
Uit introspectie kan ik geloven dat ik schizofreen ben.
Na de wonderlijke medicatie kan ik dit stabiel houden en weet ik wat er in anderen omgaat; het groene mannetje.
Wat doet wetenschap: het gaat eerst zien of er algemeen aanvaarde componenten in het psychiatrisch syndroom aanwezig zijn. Vervolgens kijkt me naar het intra-individuele.
Ik merk toch een opmerkelijke vooruitgang in de wetenschap.
En om het dan ironisch te zeggen, (waarschijnlijk was je bijbel niet denigrerend bedoeld), bevat de bijbel meer waarheid omdat we meer aansluiten bij het individu dan jouw methode.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können