Wat is god voor mij?
De laatste werkelijkheid
Moderator: Rhiannon
Wat is god voor mij?
Ik laat jou in je waarde en wat doe jij? Mij proberen te overtuigen van jouw geloof...De laatste werkelijkheidPNCO schreef:Wat is god voor mij?
Ieder mens is op zoek naar de grond der dingen. Ik heb het over het allerhoogste abstractieniveau. Ik heb het niet over geloof, en zeker niet over mijn waarheid die de jouwe moet worden. Ik heb het niet over openbaringen. Niet over bijbel/veda's of wat dan ook.Ik laat jou in je waarde en wat doe jij? Mij proberen te overtuigen van jouw geloof...DeoDorant schreef:De laatste werkelijkheidPNCO schreef:Wat is god voor mij?.
dus met andere woorden... iets dat niet te vatten is...iets waar je niet exact wetenschappelijk over kan discussiëren... ?Anonymous schreef:** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **
Tijd is misschien wel gemaakt door God. En het kan zijn dat er geen tijd bestaat bij Hem. Geen dagen, uren die voorbijgaan. Een "wereld"/hemel zonder tijd dus.
Je kunt er wel over filosoferen, maar het lijkt me inderdaad onmogelijk daarover exact wetenschappelijk over te discussieren. Ons brein begrijpt lang niet alles en wij zullen nooit alles weten dus een God kan je niet uitsluiten, tenzij jijzelf een God bent. Dan weet je werkelijk alles en dus ook of er een plek bestaat waar geen tijd is.Anonymous schreef:dus met andere woorden... iets dat niet te vatten is...iets waar je niet exact wetenschappelijk over kan discussiëren... ?Anonymous schreef:** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **
Tijd is misschien wel gemaakt door God. En het kan zijn dat er geen tijd bestaat bij Hem. Geen dagen, uren die voorbijgaan. Een "wereld"/hemel zonder tijd dus.
of misschien zou God beter wat tijd maken voor ons?
We hebben al moeite met het juist omschrijven van hetgeen we wél kunnen waarnemen.Anonymous schreef:Je kunt er wel over filosoferen, maar het lijkt me inderdaad onmogelijk daarover exact wetenschappelijk over te discussieren. Ons brein begrijpt lang niet alles en wij zullen nooit alles weten dus een God kan je niet uitsluiten, tenzij jijzelf een God bent. Dan weet je werkelijk alles en dus ook of er een plek bestaat waar geen tijd is.Anonymous schreef:dus met andere woorden... iets dat niet te vatten is...iets waar je niet exact wetenschappelijk over kan discussiëren... ?Anonymous schreef:** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **
of misschien zou God beter wat tijd maken voor ons?
Oke!! Dan is het tenminste duidelijk 8) Ik dacht even dat je mij "terecht" wilde wijzen met je zinnetje, maar in dit geval is het idd de laatste werkelijkheid.. Maar denk jij niet dat wij ooit achter dat gordijn een kijkje kunnen nemen? Ik ben het met je vriend eens dat dit (vrijwel) onmogelijk is, maar het lijkt me juist zo gaaf achter dit gordijn te kijken!Ieder mens is op zoek naar de grond der dingen. Ik heb het over het allerhoogste abstractieniveau. Ik heb het niet over geloof, en zeker niet over mijn waarheid die de jouwe moet worden. Ik heb het niet over openbaringen. Niet over bijbel/veda's of wat dan ook.PNCO schreef:Ik laat jou in je waarde en wat doe jij? Mij proberen te overtuigen van jouw geloof...DeoDorant schreef:
De laatste werkelijkheid.
Ik heb het over de per definitie onkenbare laatste werkelijkheid
Een vriend gebruikte deze vergelijking: er is een gordijn met een vraagteken erop. Dankzij de wetenschap kunnen we het gordijn naderen en naderen, maar we kunnen nooit achter het gordijn kijken.
Dit is wat ik bedoelde met God. Als ik het uitleg is het allemaal veel dogmatischer dan dat ene zinnetje. Daarom wilde ik het aanvankelijk bij dat ene zinnetje laten.
Ik denk dat het per definitie niet kan. Individuele mensen hebben wel door alle culturen en tijden heen getuigenis afgelegd van een blik op wat achter het gordijn is:Maar denk jij niet dat wij ooit achter dat gordijn een kijkje kunnen nemen? Ik ben het met je vriend eens dat dit (vrijwel) onmogelijk is, maar het lijkt me juist zo gaaf achter dit gordijn te kijken!
Hehehe das idd diep. Maar wat hij zegt in zijn gedicht is dat God gewoon je innerlijke ik is, wat waarschijnlijk aangeeft dat deze goede man een Boeddhist oid was. Boeddhisme is zowieso wel de enige geloofsrichting die mij aanspreekt, juist omdat je Buddha niet als god hoeft te zien. Buddha was een gewone man die later (zoals m.i. met JC is gebeurd) tot god is verklaard. Maar zijn levenswijze laat genoeg ruimte om zonder het idee van die god goed te kunnen leven. M.a.w. je moet het gewoon zelf weten. Daar hou ik wel van, vrijheid binnen je overtuiging/geloof.Anonymous schreef:"I am lost in God, and God is found in me.
Why look in all directions? Look inside.
I am the Lord, and I do you wrong to say
That anyone is Lord or God to me."
-Jalal ad-Din Muhammad Balkhi
Hij is diep...
Die vrijheid heb je nu ook. Je kunt kiezen: voor, tegen of zonder God. Je kunt niet zelf voor God gaan spelen.Anonymous schreef:Hehehe das idd diep. Maar wat hij zegt in zijn gedicht is dat God gewoon je innerlijke ik is, wat waarschijnlijk aangeeft dat deze goede man een Boeddhist oid was. Boeddhisme is zowieso wel de enige geloofsrichting die mij aanspreekt, juist omdat je Buddha niet als god hoeft te zien. Buddha was een gewone man die later (zoals m.i. met JC is gebeurd) tot god is verklaard. Maar zijn levenswijze laat genoeg ruimte om zonder het idee van die god goed te kunnen leven. M.a.w. je moet het gewoon zelf weten. Daar hou ik wel van, vrijheid binnen je overtuiging/geloof.Anonymous schreef:"I am lost in God, and God is found in me.
Why look in all directions? Look inside.
I am the Lord, and I do you wrong to say
That anyone is Lord or God to me."
-Jalal ad-Din Muhammad Balkhi
Hij is diep...