pietertje
Artikelen: 0

Re: Oneindigheid van het heelal

Hoi Micheal,

Kom eens kijken bij het subforum: theorie ontwikkeling.

Daar spreek ik ook over oneindigheid (en over meerdere oerknallen), en je kunt er je mening geven en ook nog stemmen.

Pieter
Ge_

Oneindigheid is niet te vatten door mensen, het heelal ook niet.

Maar ik weet niet of we daaruit kunnen concluderen dat het heelal oneindig is.

Als het heelal is ontstaan, een begin gehad heeft, zou het ,volgens mijn beperkte verstand, eindig moeten zijn.

Of hoe kan je van eindig naar oneindig gaan.

Of de stap van niks naar oneindig is misschien kleiner dan de stap van iets naar oneindig :roll:

Ik heb eindig gestemd
Roel

Misschien is het onstaan van het heelal een begin van een cyclus die zichzelf oneindig herhaalt.
Afbeelding
Sjorssnors

Ik heb voor oneindig gekozen, vanwege dat het einde niet binnen 'onze' perken zal vallen. Wel denk ik dat het op den duur zal eindigen vanwege het verdwijnen van de bewegende materie, wat de ingrediënten voor tijd zijn. Geen tijd meer, geen oneindigheid meer.
Rov

Ik koos voor oneindig, omdat "achter" die 13.7 miljard lichtjaar (het "einde" van het heelal dus) volgens mij niets zit, ga je je "niets" voorstellen dat stel je je "iets" voor, dus dat klopt niet, daar eindigt alles gewoon en daar begint niet iets nieuws.
Animus

ik wou op geen van beide stemmen maar die keuze stond er niet bij.

ik denk dat hoe het heelal in elkaar zit ons hele begrip van tijd op den duur

door elkaar gaat gooien.dat is tot nu toe altijd gebeurd in de ontwikkeling van de mens.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”
eXorikos

Hangt er allemaal vanaf met wat je het vergelijkt... Met onze normen vergeleken, is het oneindig.
robindr

Ik weet het eerlijk gezegd niet, ik heb te weinig theoretische kennis om er een mening over te vormen. Ik denk wel dat sommige wetenschappers beweren dat er mss meerdere heelallen naast mekaar zouden kunnen bestaan.

Indien dit waar zou zijn denk ik(met mijn menselijk voorstellingsvermogen) dat dit zou betekenen dat het heelal eindig is, aangezien het me technisch onmogelijk lijkt om meerdere oneindige heelallen naast elkaar te hebben.

Er was (ik weet niet wat exact de algemeen aanvaardbare theorie) de theorie dat het heelal na een periode van uitdijen onder invloed van zijn eigen zwaartekracht terug zou inkrimpen. Hiervoor zou een er een kritische hoeveelheid materie in het heelal moeten zijn.
Rogier

robindr schreef:Ik weet het eerlijk gezegd niet, ik heb te weinig theoretische kennis om er een mening over te vormen. Ik denk wel dat sommige wetenschappers beweren dat er mss meerdere heelallen naast mekaar zouden kunnen bestaan.

Indien dit waar zou zijn denk ik(met mijn menselijk voorstellingsvermogen) dat dit zou betekenen dat het heelal eindig is, aangezien het me technisch onmogelijk lijkt om meerdere oneindige heelallen naast elkaar te hebben.
Dat "naast" moet je niet te letterlijk opvatten. Dat is een andere richting dan onze 3 ruimtelijke dimensies. Zo'n ander heelal kan dan verderop liggen in een richting die je niet kunt aanwijzen, waarbij dat verderop zelfs vlakbij kan zijn, 3 millimeter bijvoorbeeld.

Vergelijk: er kunnen ook best meerdere oneindig lange lijnen naast elkaar liggen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
robindr

Ja mss wel, maar het heelal is minstens 3dimensionaal. Als het oneindig zou zijn, zou het dan niet alle dimensies overlappen? En door het feit dat een oneindig heelal alle mogelijke dimensies overlapt kan er toch geen plaats zijn voor het andere.

Of heelallen zouden in elkaar kunnen overlappen zonder interactie met elkaar aan te gaan.

:roll:

Mss zie ik het volledig verkeerd hoor, ik ken te weinig af van dimensies.
Rogier

Een oneindig heelal overlapt alleen de dimensies waarin het zichzelf uitstrekt (die in hemzelf voorkomen). Als er daarnaast nog meer dimensies zijn, wat prima kan, overlapt het heelal die niet.

Nogmaals, denk aan een lijn, die kan ook oneindig zijn en toch kunnen er meer naast elkaar liggen. Of een oneindig vlak, wat zich in 2 dimensies uitstrekt, daarvan kan je er ook meerdere boven elkaar hebben.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Gray

Volgens mij is het heelal oneindig, omdat het altijd uitdeint.

Maar dan wel de soort oneindigheid die je ervaart wanneer je op een cirkel loopt die steeds groter wordt.

Dus zou je uiteindelijk ongveer op hetzelfde punt moeten uitkomen.
konijn

Oneindigheid is niet te vatten door mensen, het heelal ook niet.  

Maar ik weet niet of we daaruit kunnen concluderen dat het heelal oneindig is.  

Als het heelal is ontstaan, een begin gehad heeft, zou het ,volgens mijn beperkte verstand, eindig moeten zijn.  

Of hoe kan je van eindig naar oneindig gaan.  

Of de stap van niks naar oneindig is misschien kleiner dan de stap van iets naar oneindig  
Als het heelal is ontstaan, wat is er dan vóór het heelal geweest? Er is altijd iets geweest maar dat wil niet zeggen dat er altijd sprake van leven is geweest. Als er niet altijd sprake van leven is geweest moet dáár idd een begin in zijn geweest en kan dat ook eindigen. Ik denk alleen dat het heelal en deze dimensie oneindig zijn. Ook denk ik dat het begrip oneindig ons denkvermogen ver te boven gaat.
Rogier

Gray schreef:Volgens mij is het heelal oneindig, omdat het altijd uitdeint.

Maar dan wel de soort oneindigheid die je ervaart wanneer je op een cirkel loopt die steeds groter wordt.

Dus zou je uiteindelijk ongveer op hetzelfde punt moeten uitkomen.
Als het heelal is ontstaan, wat is er dan vóór het heelal geweest? Er is altijd iets geweest maar dat wil niet zeggen dat er altijd sprake van leven is geweest. Als er niet altijd sprake van leven is geweest moet dáár idd een begin in zijn geweest en kan dat ook eindigen. Ik denk alleen dat het heelal en deze dimensie oneindig zijn. Ook denk ik dat het begrip oneindig ons denkvermogen ver te boven gaat.
Ik probeer niet om telkens mijn verhaal te "promoten", dus sorry als ik er al eens eerder naar heb verwezen, maar ik merk dat ik op dit soort vragen toch vaak hetzelfde antwoord zou willen geven:

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=18090
robindr

Als het heelal is ontstaan, wat is er dan vóór het heelal geweest

Een singulariteit

Terug naar “Ruimtefysica”