Moderator: Rhiannon
Een mens kan nadenken, zijn handelingen nagaan, overwegen, bewust kiezen, hoeft niet naar zijn driften of instincten te leven, heeft zelfbewustzijn, heeft cultuur, houdt geschiedenis bij, maakt kunst, maakt muziek, spreekt, dicht, lacht, schrijft, versiert zichzelf, kleedt zich (dieren kleden niet zichzelf maar worden door mensen aangekleed), sluit een huwelijk, richt verenigingen op, kent waarde toe aan dingen, maakt afspraken, produceert, drijft handel, heeft geld, verzamelt bezittingen, runt een bedrijf, gaat op vakantie, heeft gevoel van schoonheid, spreekt recht, heeft gevangenissen, heeft besef van goed en kwaad, is moreel, kan liefhebben, doet goed, is religieus.
Dan wordt het hoog tijd voor een paar wetenschappelijke experimenten om erachter te komen in hoeverre we precies verschillen van dieren.Maar kan het niet zijn dat dieren dat ook doen, maar dat wij het niet zien.
Doen ze dat omdat die andere dieren verkeerd hebben gehandeld, of omdat ze zelf de sterkste willen zijn? Dat laatste lijkt me meer richting dierlijke drift te gaan of instinct ofso, maar dat dieren besef van goed en kwaad hebben, kan ik hier niet uit concluderen.Dieren hebben dan misschien geen gevangenissen, maar ze bannen andere dieren weleens uit in hun groep.
Dat doen de meeste vogels toch door te fluiten? En tuurlijk zijn er dieren die eten verzamelen, maar dat heeft meer met overlevingsinstinct te maken. Terwijl de mens gewoon van alles en nog wat wil hebben, tja... voor de heb. Mensen zijn hebzuchtig.Ook zijn er genoeg vogels die ook bezittingen verzamelt, waar dan ook niemand aan mag zitten. Hij gebruikt dat om zo vrouwtjes te versieren.
Dat afspraken maken is nieuw voor me. In geen enkele documentaire die ik over leeuwen heb gezien, werd gesproken over het maken van afspraken tussen leeuwen onderling. Natuurlijk zijn er dieren die in groepsverband jagen, maar dat heeft volgens mij toch meer met instinct te maken. Bij de opsomming die ik gaf over wat de mens zo uniek maakt, bedoel ik met afspraken maken, afspraken met je agenda, om op een bepaalde tijd elkaar te ontmoeten enzo. Dat soort afspraken maken dieren niet.En wat dacht je van leeuwen, die jagen. In principe maken die ook afspraken, namelijk welke leeuw waar gaat staan. (Leeuwen hebben een tactiek wat jagen betreft)
Weet ik. Ik ben er toch maar even op ingegaanIk snap trouwens wel wat je bedoelt, maar ik kijk automatisch naar de individuele dingen.
Er zijn zelfs dingen die dieren nooit zullen kunnen, hoe ver ze zich ook gaan ontwikkelen. Maar wat klopt er dan niet aan wat ik zei?Er zijn dingen die mensen wel kunnen en dieren niet, mensen zijn verder ontwikkeld. Maar niet alles klopt helemaal wat je zegt.
Zou je dit misschien eventjes wetenschappelijk willen onderbouwen? We zijn geen dieren, we zijn wel biologische wezens. Maar dat is wat anders dan dieren.Er is geen verschil tussen mens en dier omdat we dieren zijn.
Wat is het verschil tussen intelligentie en instinct? En dieren zijn dus niet intelligent? Geldt dat dan bijvoorbeeld ook voor een hond om maar wat te noemen?Er zijn wel verschillen tussen mens en andere dieren. Inteligentie zou ik als belangrijkste punt willen noemen.
Prima. Geef mij de kenmerken en eigenschappen van een dier maar.Zou je dit misschien eventjes wetenschappelijk willen onderbouwen? We zijn geen dieren, we zijn wel biologische wezens. Maar dat is wat anders dan dieren.OneStepForward schreef:Er is geen verschil tussen mens en dier omdat we dieren zijn.
Ja. Honden hebben geen zelfbewustzijn, om maar een voorbeeld te noemen. Honden kunnen ook niet nadenken.Wat is het verschil tussen intelligentie en instinct? En dieren zijn dus niet intelligent? Geldt dat dan bijvoorbeeld ook voor een hond om maar wat te noemen?
OneStepForward schreef:Ik kan het nog scherper stellen, we zijn zelfs zoogdieren.
Ook daar aan voldoen wij.
lngr schreef:OneStepForward schreef:
Ik kan het nog scherper stellen, we zijn zelfs zoogdieren.
Ook daar aan voldoen wij.
Homo sapiens is een Afrikaanse aap.
Waarschijnelijk zul je nog meer verschil zien met de rat.Ik zie een hoop overeenkomsten tussen mens en aap(achtige). Maar ik zie zoveel verschillen, dat het er bij mij echt niet ingaat dat ik een aapachtige zou zijn...
Het grote verschil volgens jouw is de Geest .Ik zie een hoop overeenkomsten tussen mens en aap(achtige). Maar ik zie zoveel verschillen, dat het er bij mij echt niet ingaat dat ik een aapachtige zou zijn...
Een dier kan dit ook allemaal alleen van een veel lager niveau.Een mens kan nadenken, zijn handelingen nagaan, overwegen, bewust kiezen, hoeft niet naar zijn driften of instincten te leven, heeft zelfbewustzijn, heeft cultuur, houdt geschiedenis bij, maakt kunst, maakt muziek, spreekt, dicht, lacht, schrijft, versiert zichzelf, kleedt zich (dieren kleden niet zichzelf maar worden door mensen aangekleed), sluit een huwelijk, richt verenigingen op, kent waarde toe aan dingen, maakt afspraken, produceert, drijft handel, heeft geld, verzamelt bezittingen, runt een bedrijf, gaat op vakantie, heeft gevoel van schoonheid, spreekt recht, heeft gevangenissen, heeft besef van goed en kwaad, is moreel, kan liefhebben, doet goed, is religieus.
Maar ik zie zoveel verschillen, dat het er bij mij echt niet ingaat