Puzzel Puzzels
Heidewachtel
Artikelen: 0

Re: verschil tussen mens en dier

Er zijn ook genoeg virussen en bacterieen die ons in hun greep kunnen hebben tot de dood aan toe. En insecten die ons voedsel kunnen uitroeien. De mens kan in grotere mate de materie om ons heen manipuleren dan dat andere organismen dat kunnen. Daardoor lijkt het alsof wij de regie in handen hebben, maar dat is een beperkte visie.

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Anonymous

Ik geloof dat dieren en mensen hetzelfde zijn, wat betreft botten en organen. Dieren hebben wel heresenen en hoewel ze niet altijd even slim voorkomen, zijn ze dat wel. De dieren hebben geleerd gebruik te maken van de natuur op een manier waarop dat voor de natuur niet schadelijk is. Wij mensen kunnen dat niet. Het verschil tussen mensen en dieren is dat mensen verder omtwikkeld is dan een dier. Dieren hebben wel degelijk gevoelens en door naar hun lichaamstaal te kijken, kun je die gevoelens ontdekken. Sommige dieren zijn hele trouwe moeders, en liefdevoller. Soms zelfs liefdevoller dan een mens. De Dieren hebben goede redenen voor de dingen die ze doen en niet doen. dieren geven zeker niet alleen voor het praktische, maar ook voor de emotionele kant. Mensen zien dat niet omdat mensen niet de gewoontes van dieren begrijpen. je moet een dier goed kennen, wil je de betekenis achterhalen van zijn acties. Als je die betekenissen hebt achterhaalt, zul je zien dat dieren niet veel verschillen van mensen, afgezien van uiterlijk, communicatie en ontwikkeling.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

zpidermen

De mens bestaat uit een lichaam en uit een geest. De geest is niet gelijk aan hersenen ofso en het zit ook niet in je DNA opgeslagen. Als de mens alleen maar uit biochemische reacties zou bestaan, zou dat betekenen dat de mens dus geen verantwoordelijkheid heeft. We kunnen het dan iemand als Hitler niet kwalijk nemen dat hij miljoenen mensen de dood in heeft gejaagd. Maar omdat de geest niet fysich/lichamelijk is, kan de geest niet door de wetenschap bestudeerd worden. De wetenschap onderzoekt immers alleen maar het materiele. De geest is van een hogere orde dan het lichaam, wat van een lagere orde is. Je hoeft me daarom ook niet te vragen wat de geest dan is, of waar de geest van de mens dan zit, want dat is een materialistische vraag. Mensen hebben net als dieren een psychisch, biologisch en fysisch aspect, maar naast deze 3 overeenkomsten heeft de mens ook nog een spiritueel / geestelijk aspect. Dat ontkennen is onverstandig, want 5 op de 6 mensen is spiritueel. Dat zijn vandaag de dag zo'n 5 miljard mensen.

Een mens kan nadenken, zijn handelingen nagaan, overwegen, bewust kiezen, hoeft niet naar zijn driften of instincten te leven, heeft zelfbewustzijn, heeft cultuur, houdt geschiedenis bij, maakt kunst, maakt muziek, spreekt, dicht, lacht, schrijft, versiert zichzelf, kleedt zich (dieren kleden niet zichzelf maar worden door mensen aangekleed), sluit een huwelijk, richt verenigingen op, kent waarde toe aan dingen, maakt afspraken, produceert, drijft handel, heeft geld, verzamelt bezittingen, runt een bedrijf, gaat op vakantie, heeft gevoel van schoonheid, spreekt recht, heeft gevangenissen, heeft besef van goed en kwaad, is moreel, kan liefhebben, doet goed, is religieus.

Genoeg verschillen tussen mens en dier? Ik kan me voorstellen dat er nu mensen zijn die me op een bepaald voorbeeld willen gaan aanvallen, maar het gaat me niet om dat ene voorbeeld, maar om het totaalplaatje, om de essentie. Ik hoop dat ik dat enigszins duidelijk heb kunnen verwoorden.
Banana

Een mens kan nadenken, zijn handelingen nagaan, overwegen, bewust kiezen, hoeft niet naar zijn driften of instincten te leven, heeft zelfbewustzijn, heeft cultuur, houdt geschiedenis bij, maakt kunst, maakt muziek, spreekt, dicht, lacht, schrijft, versiert zichzelf, kleedt zich (dieren kleden niet zichzelf maar worden door mensen aangekleed), sluit een huwelijk, richt verenigingen op, kent waarde toe aan dingen, maakt afspraken, produceert, drijft handel, heeft geld, verzamelt bezittingen, runt een bedrijf, gaat op vakantie, heeft gevoel van schoonheid, spreekt recht, heeft gevangenissen, heeft besef van goed en kwaad, is moreel, kan liefhebben, doet goed, is religieus.

Maar kan het niet zijn dat dieren dat ook doen, maar dat wij het niet zien. Dieren hebben dan misschien geen gevangenissen, maar ze bannen andere dieren weleens uit in hun groep. Ook zijn er genoeg vogels die ook bezittingen verzamelt, waar dan ook niemand aan mag zitten. Hij gebruikt dat om zo vrouwtjes te versieren. En wat dacht je van leeuwen,die jagen. In principe maken die ook afspraken, namelijk welke leeuw waar gaat staan. (Leeuwen hebben een tactiek wat jagen betreft)
Banana

Ik snap trouwens wel wat je bedoelt, maar ik kijk automatisch naar de individuele dingen. Er zijn dingen die mensen wel kunnen en dieren niet, mensen zijn verder ontwikkeld. Maar niet alles klopt helemaal wat je zegt.
zpidermen

Maar kan het niet zijn dat dieren dat ook doen, maar dat wij het niet zien.
Dan wordt het hoog tijd voor een paar wetenschappelijke experimenten om erachter te komen in hoeverre we precies verschillen van dieren.
Dieren hebben dan misschien geen gevangenissen, maar ze bannen andere dieren weleens uit in hun groep.
Doen ze dat omdat die andere dieren verkeerd hebben gehandeld, of omdat ze zelf de sterkste willen zijn? Dat laatste lijkt me meer richting dierlijke drift te gaan of instinct ofso, maar dat dieren besef van goed en kwaad hebben, kan ik hier niet uit concluderen.
Ook zijn er genoeg vogels die ook bezittingen verzamelt, waar dan ook niemand aan mag zitten. Hij gebruikt dat om zo vrouwtjes te versieren.
Dat doen de meeste vogels toch door te fluiten? En tuurlijk zijn er dieren die eten verzamelen, maar dat heeft meer met overlevingsinstinct te maken. Terwijl de mens gewoon van alles en nog wat wil hebben, tja... voor de heb. Mensen zijn hebzuchtig.
En wat dacht je van leeuwen, die jagen. In principe maken die ook afspraken, namelijk welke leeuw waar gaat staan. (Leeuwen hebben een tactiek wat jagen betreft)
Dat afspraken maken is nieuw voor me. In geen enkele documentaire die ik over leeuwen heb gezien, werd gesproken over het maken van afspraken tussen leeuwen onderling. Natuurlijk zijn er dieren die in groepsverband jagen, maar dat heeft volgens mij toch meer met instinct te maken. Bij de opsomming die ik gaf over wat de mens zo uniek maakt, bedoel ik met afspraken maken, afspraken met je agenda, om op een bepaalde tijd elkaar te ontmoeten enzo. Dat soort afspraken maken dieren niet.
Ik snap trouwens wel wat je bedoelt, maar ik kijk automatisch naar de individuele dingen.
Weet ik. Ik ben er toch maar even op ingegaan :roll:
Er zijn dingen die mensen wel kunnen en dieren niet, mensen zijn verder ontwikkeld. Maar niet alles klopt helemaal wat je zegt.
Er zijn zelfs dingen die dieren nooit zullen kunnen, hoe ver ze zich ook gaan ontwikkelen. Maar wat klopt er dan niet aan wat ik zei?
OneStepForward

Er is geen verschil tussen mens en dier omdat we dieren zijn. Er zijn wel verschillen tussen mens en andere dieren.

Inteligentie zou ik als belangrijkste punt willen noemen.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
zpidermen

Er is geen verschil tussen mens en dier omdat we dieren zijn.
Zou je dit misschien eventjes wetenschappelijk willen onderbouwen? We zijn geen dieren, we zijn wel biologische wezens. Maar dat is wat anders dan dieren.
Er zijn wel verschillen tussen mens en andere dieren. Inteligentie zou ik als belangrijkste punt willen noemen.
Wat is het verschil tussen intelligentie en instinct? En dieren zijn dus niet intelligent? Geldt dat dan bijvoorbeeld ook voor een hond om maar wat te noemen?
OneStepForward

OneStepForward schreef:Er is geen verschil tussen mens en dier omdat we dieren zijn.
Zou je dit misschien eventjes wetenschappelijk willen onderbouwen? We zijn geen dieren, we zijn wel biologische wezens. Maar dat is wat anders dan dieren.
Prima. Geef mij de kenmerken en eigenschappen van een dier maar.

Wat is een dier? En aan welke algemene kenmerken van dat dier voldoen wij niet?

Ik kan het nog scherper stellen, we zijn zelfs zoogdieren.

Ook daar aan voldoen wij.
Wat is het verschil tussen intelligentie en instinct? En dieren zijn dus niet intelligent? Geldt dat dan bijvoorbeeld ook voor een hond om maar wat te noemen?
Ja. Honden hebben geen zelfbewustzijn, om maar een voorbeeld te noemen. Honden kunnen ook niet nadenken.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
lngr

OneStepForward schreef:Ik kan het nog scherper stellen, we zijn zelfs zoogdieren.

Homo sapiens is een Afrikaanse aap.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
OneStepForward

lngr schreef:
OneStepForward schreef:
Ik kan het nog scherper stellen, we zijn zelfs zoogdieren.

Homo sapiens is een Afrikaanse aap.

Ook dat, al zou ik liever aap achtige zeggen.

Aan aap denk ik al snel aan "monkeys".
zpidermen

Ik zie een hoop overeenkomsten tussen mens en aap(achtige). Maar ik zie zoveel verschillen, dat het er bij mij echt niet ingaat dat ik een aapachtige zou zijn...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
OneStepForward

Ik zie een hoop overeenkomsten tussen mens en aap(achtige). Maar ik zie zoveel verschillen, dat het er bij mij echt niet ingaat dat ik een aapachtige zou zijn...
Waarschijnelijk zul je nog meer verschil zien met de rat.

Of met de pinguin?

Het pantoffeldiertje?

De rozenstruik?
Jap

Het grote verschil volgens jouw is de Geest .

Welk bewijs heb jij dat een dier geen Geest zou kunnen hebben?

Natuurlijk heeft elk ander dier(behalve de mens dan) dan wel een Geest van een lagere orde, mede doordat de harde schijf(hersens) een stuk kleiner zijn maar dat zegt niets over het wel of niet hebben van een Geest. Want laten we eerlijk zijn zonder die hersens zijn we natuurlijk niets.
Een dier kan dit ook allemaal alleen van een veel lager niveau.

Kijk naar een verstandelijk gehandicapt persoon die bijv. door zuurstof gebrek in de hersenen tijdens de geboorte veel minder gebruik maakt van zijn hersenen,en niet veel meer is dan een kasplantje(bij een zwaar geval tenminste) deze persoon is en blijft een mens, ondanks zijn Geest van het niveau van een dier of zelfs lager, toch?
Kite high or stay low!

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

lngr

Maar ik zie zoveel verschillen, dat het er bij mij echt niet ingaat

Luister eens, we hebben het hier niet over een subjectief iets. Het is niet iets wat je kunt vinden. Strikt genomen zijn wij dieren. Punt. Of het er nou bij jou ingaat of niet.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!