Chriis schreef:Van Dale:
athe·ïs·me (het ~)
1 levensbeschouwing die uitgaat van niet-bestaan of niet-bestaanbaarheid van een god
Dit is voor mij dus het 'probleem' omkeren, door het woordje god netjes terug te laten komen in de definitie. Erg slecht, maar goed, het heet niet voor niets a-theist..
Leon de Winter was laatst bij Knevel, hij noemde zichzelf een religieuze-atheïst. M.a.w. hij gelooft niet in het bestaan van een god, maar hecht veel waarde aan de tradities van het Jodendom. Waarom zou een atheïst al deze tradities moeten verwerpen? Hij gelooft gewoon niet dat er echt een god achter zit en ziet de tradities los van deze god. Ik vind het van belang dat Leon te kennen geeft dat hij niet echt in god gelooft en zichzelf een atheïst noemt.
Hier val jij, Johan2, ook onder, toch? Waarom noem je jezelf geen atheïst?
!-> Hierboven wordt 'god' niet gedefinieerd, maar ik lees daar: een god zoals in monotheïstische religies, een die aanbeden moet worden, een die oordeelt over personen, een die zich bemoeit met het aardse, ... je weet wel.
Weet je wat ik denk als ik dat stukje over de Winter lees? Ik denk dat de meeste mensen zo leven. Echter er zullen er weinig voor uit komen. Ik geloof niet in een bepaalde religie, ik vind het boeddhisme wel wat hebben, kan me wel vinden in het idee van Tao en vind sommige dingen van en over Jezus wel interessant. Ik ben nieuwsgierig naar de achtergrond en de boodschap achter al die religies. Ik wil er voor mezelf iets uit halen. Daarvoor hoef ik (gelukkig) niet voor een bepaalde religie te kiezen; het betekent voor mij dat ik zelf de belangrijke punten uit texten kan halen. En dat doen de meeste mensen lijkt mij. En zo hoort het ook naar mijn mening, aangezien iedereen zijn eigen ontdekkingen moet doen en doorstaan [wortel]
Verder bewijst dit topic eens te meer dat Yin en Yang echt bestaan. Waarom anders een woord - wat tegenover theisme staat - bedenken? [wortel]
Erg jammer is dat dit het ultieme hokjesdenken is, terwijl de post van chriss nou juist aangeeft dat die scheidslijn ontzettend dun en grijs is.. Niet zwart-wit. Er zullen vast wel mensen zijn die overtuigd (a)theist zijn, maar het overgrote deel zal de goede punten uit beide halen.. zoals Theo Maassen afgelopen zaterdag ook al zei: aan de ene kant god, aan de andere kant evolutietheorie.. mag ik dan niet gewoon in het midden staan?
Want daar gaat het hier ook om. Durf het midden te kiezen heb ik dan zo het idee. Want beide kanten zijn m.i. extremen van een in balans zijnde middenweg..

Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.