Puzzel Puzzels
ZVdP
Artikelen: 0

probleem met wormgat-stelling

Men stelt dat men kan tijdreizen door wormgaten.

Ten eerste geloof ik niet in wormgaten, maar was toch benieuwd naar de manier waarop ze dat zouden doen, terug in de tijd reizen bedoel ik.

De stelling die ik vind is de volgende;

Plaats de ingang van een wormgat bij de aarde, reis met je ruimteschip én de uitagang van het wormgat met een bepaalde snelheid, waardoor er dus minder tijd verstrijkt voor de uitgang van het wormgat dan voor de ingang. Laat nu een persoon in de ingang gaan, en langs de uitgang er terug uitkomen. De persoon die er in is gegaan en er terug is uit gekomen, is nu naar het verleden gereisd.

Nu, ik kan niet volgen hoe je hiermee in het verleden reist, hoor. Als wormgaten al zouden bestaan, en je zou deze opstelli,ng uitvoeren, dan ga je toch niet in het verleden volgens mij.

Nu, overal waar ik over wormgaten lees, kom ik het begrip tijdreizen tegen. Ik zie met bovenstaande manier geen reden waarom je hier mee terug in de tijd zou kunnen gaan. Maar misschien kan iemand mij uitleggen waarom je hier mee zou kunnen terug reizen in de tijd.

Want wat gebeurt er in de opstelling; voor de persoon die in het ruimteschip zit en samen met de uitgang van het wormgat gaat, gaat de tijd trager dan voor de mensen op aarde. Voor de reiziger is er minder tijd verstreken. Bv de reiziger is 5 minuten onderweg, maar de mensen op aarde zijn 100 jaar verder. Nu stelt men dat als iemand van de aarde, die 100jaar ouder is geworden, in het wormgat stapt, naar het verleden reist, omdat deze maar 5 minuten heeft gereisd. Maar in zie echt niet in waarom de persoon van de aarde terug in de tijd reist.

Kan iemand mij uitleggen waarom deze persoon terug in de tijd gaat. Want naar mijn mening is dit gewoon wat gegoochel met wetten, waardoor dat het op het eerste zicht lijkt dat je terug reist, maar in feite toch niet. Een beetje zoals met een wiskundig bewijs, door gefoefel met berekeningen, bewijzen dat 1+5 gelijk is aan -3, of zo.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

ads

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

wim600008149

Re: probleem met wormgat-stelling

Ik dacht altijd aan zoiets, zoals hieronder :

Afbeelding

Hier wordt zo'n wormgat dus beschouwd als een verbindingsweg tussen twee "zones" in de gekromde ruimte-tijd.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

ZVdP

Dank u voor de reactie,

maar (er is altijd een maar), ik weet wat men bedoelt met het concept wormgat, maar zie niet in hoe men er mee tijdreist. Ik heb alles doorgenomen, maar kom niet tot hun conclusie dat men terug keert in de tijd.

wim600008149

Door een negatieve kromming van de ruimte-tijd...

Een wormgat tussen twee delen die positief gekromd zijn zou je naar de toekomst doen reizen.

De idee van wormgaten zijn ontstaan toen de wetenschap een alternatieve oplossing moest vinden voor het probleem dat zich stelde wanneer men aan tijdrijzen zou willen doen door zich te verplaatsen met een snelheid groter dan het licht. Dit kan immers niet, dus op deze manier zou tijdsreizen (althans in de praktijk) totaal onmogelijk zijn en men ging er van uit dat dit ook zo zou blijven. De beperking van de maximumsnelheid waarmee we theoretisch ooit zouden kunnen reizen maakte de droom van het tijdreizen dus kapot.

Enkele wetenschappers opperden toen het idee dat het misschien mogelijk zou zijn om de ruimte-tijd zodanig te krommen dat er een korte verbinding tussen twee tijdstippen A en B zou kunnen ontstaan. Een wormgat is dus een dunne "buis" tussen twee zeer ver van elkaar af gelegen tijdsgebieden, die deze gebieden onderling kan verbinden.

De idee van wormgaten tussen de verschillende tijdsgebieden ontstond in feite reeds voor WW II, toen Einstein en Nathan Rosen reeds spraken over zogenaamde "bruggen" die pasten in de regels van de ART. Dit waren de zogenaamde "Einstein-Rosen bruggen", die echter een bestaansduur hadden die niet lang genoeg bleek om een ruimtereiziger te laten passeren.

Men diende dus een theorie te ontwikkelen die toeliet om deze zogenaamde bruggen open te houden. Hiervoor was een gebied in de ruimte-tijd nodig dat negatief gekromd is dus er was materie nodig met een negatieve energiedichtheid, hetgeen een voorwaarde was om naar het verleden te kunnen reizen. Dit zou een enorm probleem zijn mocht de quantumtheorie al niet zo ver gevorderd geweest zijn als toen. Immers, de quantumtheorie staat toe dat er in een systeem hier en daar een negatieve energiedichtheid heerst, zolang het totaal gemiddelde maar positief blijft.

De huidige theoretische situatie is zo dat men een manier zou moeten vinden om de ruimte-tijd op zo'n manier te krommen dat de vorming van wormgaten mogelijk zou zijn. Dus wormgaten zijn op dit ogenblik een pure theorie.

De vraag dient ook gesteld te worden waarom dat, als het ons ooit zou lukken om naar het verleden te reizen, er tot nu toe nog niemand uit de toekomst naar ons is gekomen om ons te vertellen hoe wij een tijdsmachine zouden kunnen bouwen... :wink:
ZVdP

Tweede maar.

Ik heb het over een bewegend wormgat.

Men zegt dat men door het bewegen van één uiteinde van een wormgat, dus resulterend dat de tijd hiervoor trager gaat, men terug in de tijd kan reizen.

Nu, ik heb dit proces overlopen wat men beschrijft, en kom tot de enige conclusie dat men hiermee niet in de tijd kan reizen en dat men een kleine denkfout maakt in verband met het trager lopen van de tijd.

wim600008149

Men zegt dat men door het bewegen van één uiteinde van een wormgat, dus resulterend dat de tijd hiervoor trager gaat, men terug in de tijd kan reizen.
Oh, da's nog een neuwe theorie voor mij, maar ja, er bestaan al zoveel theorieën hé... :wink:

En hoe meer je weet hoe minder je weet, dus nu heb ik zelf een hele hoop vragen.

Ik veronderstel dat men dan het bestemmingsuiteinde beweegt. maar ik kan me moeilijk voorstellen op welke manier men dat uiteinde dan wil bewegen, tenzij het natuurlijk slechts theoretisch is. Ik veronderstel niet echt dat ze daar wielekes onder gaan zetten. Afbeelding

En als het startuiteinde niet beweegt, dan moet de "buis" alsdusdanig toch ook "flexibel" zijn...

Maar dan heb ik nog een vraag, een beweging is een verplaatsing tov een referentiepunt. Zonder referentiepunt is het begrip beweging een betekenisloos begrip. Welk referentiepunt wordt er dan genomen als men het over de bewegin van het uiteinde van een wormgat heeft.

Als we ff terug naar de tekening kijken, zou het dan misschien niet mogelijk zijn om te kiezen naar welk ogenblik in het verleden je wil door de positie van het bestemingsuiteinde te bepalen (theoretisch uiteraard), dus de plaats waar het wormgat uitkomt bij het onderstaande gedeelte van de afgebogen ruimte-tijd.... :shock:
aaargh

De vraag dient ook gesteld te worden waarom dat, als het ons ooit zou lukken om naar het verleden te reizen, er tot nu toe nog niemand uit de toekomst naar ons is gekomen om ons te vertellen hoe wij een tijdsmachine zouden  kunnen bouwen...   :wink:

Zucht... Voor de honderdste keer, pas wanneer we met een tijdmachine terug in de tijd gaan, zullen we ons herinneren dat we onszelf bezocht hebben.
Raynor

Ik heb een vraag bij deze theorie:

Ten eerste: hoe is men aan de conlcusie gekomen dat als je sneller als het licht beweegt, je terug in de tijd gaat?

Daarnaast zijn er nog wat andere dingen die ik me afvraag hierover:

Waarom gaat juist licht zo snel?

Wat wordt er bedoeld met een positieve- en negatieve kromming (ik heb er al vaker iets over gelezen maar het maakte het er voor mij niet duidelijker op)?

ik zag trouwens ook dat dit topic al aan de oude kant is, maar het gaat wel over het onderwerp en het zou nog irritanter zijn om een nieuw topic te starten...
dekale

Als de tijd voor de reiziger langzamer gaat, (hoewel de tijd voor de reiziger volgens mij gewoon normaal loopt), en voor de rest van de wereld heel snel, dan reist hij hoe dan ook de toekomst in. Voor de reiziger maar 5 minuten voor de andere komt hij bijvoorbeeld 100 jaar later aan. Terug in de tijd gaat hij geenzins.
Ik kan het fout hebben en dat zal ook wel.
Dalton

Volgens mij, wat ik uit de eerste post begrijp, werkt het zo:

Een wormhole onstaat met een ingang en uitgang in het jaar 0.

Bij de ingang van de wormhole gaat de tijd sneller dan bij de uitgang (waarom? geen idee).

Dus als het bij de ingang het jaar 2006 is, is het bij de uitgang pas het jaar 500.

Dus als je er nu ingaat reis je terug naar het jaar 500.
peterdevis

Een wormgat heeft geen in of uitgang. Het is ook geen gat. Bekijk de tekening nog eens goed. Het getekende opervlak stelt een twee dimensionale wereld voor. Al wat buiten het oppervlak valt moet je als onbestaande beschouwen. Een bewoner van deze wereld zal nergens een gat vinden enkel twee manieren om naar een bepaald punt te bewegen: een lange en een korte weg.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"
Glacius

Ik vind het tijdreizen naar het verleden sowieso een raar idee... Hoe kan tijd de andere dimensies ontkennen, en bijvoorbeeld materie. Dat wat nu bestaat hoeft niet op dat punt te bestaan en al helemaal niet in de staat van waar het nu in zit.. Hoe kan tijd dit ongedaan maken? En hoe kan jij het betreden? Volgens mij is het gewoon niet mogelijk in praktijk... (Langzamer in de tijd reizen is trouwens wel heel wat anders, dan tijd ongedaan maken..)
Raynor

Het idee dat ik altijd bij een wormgat heb gehad is dat je vele malen sneller dan het licht van de ene plek in het universum naar de andere kant kan gaan, van tijdreizen met een wormgat heb ik nog nooit eerder gehoord. Dat er een soort van weg wordt geopend waardoorje naar een plek wordt gevoerd klinkt zoiezo veel logischer dan de tijdreis versie... Ik vraag me af hoe men erachter is gekomen dat zulke verschijnselen bestaan, en hoe ze zouden weten hoe zoiets zou werken, want volgensmij is het gewoon allemaal verzonnen (ik zeg niet dat het toevallig waar kan zijn). Net zoals de uitspraak dat het heelal oneindig is of juist niet, geen bewijzen, alleen wat theorieen...
Dalton

Misschien is het allemaal verzonnen om de mensen hoop te geven.

Wie heeft er zin om geld te betalen aan ruimteverkenning als het toch omogelijk is ooit bij een andere ster te komen?

Maar stel dat de ruimte volzit met wormgaten en gelijk achtige structuren.

Zou het dan mogelijk kunnen zijn dat het heelal veel minder sterren/sterrenstelsels bevat dan men nu denkt?

Het licht van een sterrenstelsel kan ons op twee (of duizenden) verschillende manieren bereiken. De ene weg duurt 10^6 lichtjaar (wormgat) de andere 10^9 lichtjaar dus ziet er heel anders uit.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Glacius

Dat zou inderdaad kunnen kloppen... Maar zouden ze die sterrenstelsels in dat geval niet gewoon herkennen aan z'n eigenschappen? Niet alleen aan de afstand van het sterrenstelsel toch?

Ik denk trouwens niet dat dit verzonnen is om mensen hoop te geven hoor, maar simpelweg om verder te komen. Zelfs als het niet lukt, kan je er nog steeds van leren... Ik vind het vreemd dat mensen het meteen al beschouwen als nep, als ze het zich niet kunnen voorstellen of als sci-fi klinkt... Je hoeft het natuurlijk ook niet meteen te geloven, maar de testen zullen het wel uitwijzen..

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!