Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
$tijn K.
Artikelen: 0
Berichten: 89
Lid geworden op: do 28 jul 2005, 15:18

Re: Herkomst vrijmetselarij

Beste Boaz,

Ik zie ook absoluut 0 % kwade bedoelingen in de vrijmetselarij, maar is het niet een tikkeltje naief om dit ook gelijk uit te sluiten, m.a.w. als de vrijmetselarij een "gemeen plannetje" zou hebben met de wereld en haar inwoners zou kennis van deze feiten dan niet strikt bestemd zijn voor de elite van de organisatie? Of bestaat er binnen de vrijmetselarij een plicht tot het delen van alle informatie over de doeleinden van de organisatie, m.a.w. is het volgens jou 100% uit te sluiten dat de elite van de vrijmetselarij er een geheime agenda op nahoud?
All we can learn from history is that we can't learn from history...

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Gebruikersavatar
BigTwinkie
Artikelen: 0
Berichten: 29
Lid geworden op: do 30 jun 2005, 21:57

Re: Herkomst vrijmetselarij

De Vrijmetselaars hebben van oudsher veel rangen en standen. Dit in tegenstelling tot wat eerder in deze thread werd gepost.

Hoe hoger je doorstoor in de rangorde, hoe meer geheimen er met je gedeeld worden.

Het vervelnde is dat een echte Vrijmetselaar altijd zal ontkennen dat hij Vrijmetselaar is.

Het is dus wat moeilijk een gesprek over dit onderwerp aan te knopen.

De Vrijmetselaars die in de "Gouden Gids" staan kunnen meer beschouwd worden als een soort Rotary-club.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Johan2
Artikelen: 0
Berichten: 1.778
Lid geworden op: zo 04 dec 2005, 00:58

Re: Herkomst vrijmetselarij

Het vervelnde is dat een echte Vrijmetselaar altijd zal ontkennen dat hij Vrijmetselaar is. ... De Vrijmetselaars die in de "Gouden Gids" staan kunnen meer beschouwd worden als een soort Rotary-club.
Dit is erg vermoeiend. Ik ken een heel hoge vrijmetselaar die met smaak kan vertellen over dit soort complotteuze types die hem op open dagen komen uitleggen dat hij dan welliswaar misschien niets weet van duistere praktijken, maar dat dat dan alleen maar komt omdat hij nog niet hoog genoeg gestegen is.

Maar men kan natuurlijk ook niet veel anders verwachten van iemand die de Seti2-site aanprijst, een site waar tot voor kort trouwe deelnemers (als BT, Bigtwinkie?) zelfs meenden dat de protocollen van Sion serieus historisch materiaal bevatten.
KabouterKlus
Artikelen: 0
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 12 sep 2005, 16:21

Re: Herkomst vrijmetselarij

BT schreef:De Vrijmetselaars hebben van oudsher veel rangen en standen. Dit in tegenstelling tot wat eerder in deze thread werd gepost.

Hoe hoger je doorstoor in de rangorde, hoe meer geheimen er met je gedeeld worden.

Het vervelnde is dat een echte Vrijmetselaar altijd zal ontkennen dat hij Vrijmetselaar is.

Het is dus wat moeilijk een gesprek over dit onderwerp aan te knopen.

De Vrijmetselaars die in de "Gouden Gids" staan kunnen meer beschouwd worden als een soort Rotary-club.
Klets. Een vrijmetselaar zal dikwijls geen behoefte voelen om zijn lidmaatschap aan de grote klok te handen, maar dat heeft meer te maken met de onzin die door de BT's van deze wereld rondgebazuind wordt. Dat een Mat Herben geen geheim maakt van zijn lidmaatschap zal bij een aantal broeders ook de schroom om "uit de kast te komen" alleen maar doen toenemen. Maar verboden is het niet.

Maar BT kan zijn lol op, want binnenkort komt Dan Brown met een boek dat over vrijmetselaars gaat, en dat zal er weer ingaan als Gods woord in een ouderling.

BT, over welke "geheimen" heb je het? En over welke "rangorde"? Ik herken deze terminologie van christen-fundamentalistische of fascistoide haat-sites. Misschien heb je betere bronnen waar je naar kan verwijzen?
Gebruikersavatar
BigTwinkie
Artikelen: 0
Berichten: 29
Lid geworden op: do 30 jun 2005, 21:57

Re: Herkomst vrijmetselarij

Johan2 schreef:
BT schreef:
Maar men kan natuurlijk ook niet veel anders verwachten van iemand die de Seti2-site aanprijst, een site waar tot voor kort trouwe deelnemers (als BT, Bigtwinkie?) zelfs meenden dat de protocollen van Sion serieus historisch materiaal bevatten.


Dit is een heel ander onderwerp.

Maar beste Johan2.......de Protocollen van Sion zijn wel degelijk zeer belangrijke historische documenten.

Verwerpelijk, maar wel belangrijk aangezien er veel ellende uit is voortgekomen.
Gebruikersavatar
BigTwinkie
Artikelen: 0
Berichten: 29
Lid geworden op: do 30 jun 2005, 21:57

Re: Herkomst vrijmetselarij

BT schreef:
BT, over welke "geheimen" heb je het? En over welke "rangorde"? Ik herken deze terminologie van christen-fundamentalistische of fascistoide haat-sites. Misschien heb je betere bronnen waar je naar kan verwijzen?
Dit is weer typisch de reactie van iemand die een onwelgevallige discussie dood wil maken.

Nergens zal je mij kunnen betrappen op dergelijke denkbeelden. Niet omdat ik ze goed verborgen houd maar omdat ze er gewoonweg bij mij niet zijn.

Ik dacht dat wetenschap ( wetenschapsforum.nl) altijd met open-blik en zonder barrieres en drempels zaken onderzocht. Ook al is het semi-wetenschap, amateur-wetenschap, het maakt niet uit.

Dus Kabouterklus, ik zou het zeer op prijs stellen als je mij niet in een hoek wil zetten waar ik niet thuishoor.

Wees blij dat er mensen zijn die het onmogelijke onderzoeken en tegen de stroom ingaan. Dat houd iedereen scherp en soms ontdek je zelfs dat de aarde rond is en niet plat.

Dat is wetenschap.
KabouterKlus
Artikelen: 0
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 12 sep 2005, 16:21

Re: Herkomst vrijmetselarij

KabouterKlus schreef:
BT schreef:
BT, over welke "geheimen" heb je het? En over welke "rangorde"? Ik herken deze terminologie van christen-fundamentalistische of fascistoide haat-sites. Misschien heb je betere bronnen waar je naar kan verwijzen?
Dit is weer typisch de reactie van iemand die een onwelgevallige discussie dood wil maken.
De discussie is mij niet onwelgevallig. Jou bijdragen zijn mij dat wel; je denkt blijkbaar niet na over de gevolgen van het posten van loze kreten.

Eerst dat vrijmetselaars en tempeliers gelijkende riten zouden hebben, dan roep je wat over geheimen en een rangorde.

Die rangorde is reeds uitgelegd: je hebt de blauwe graden en een aantal verdiepingstrajecten, die openstaan voor meesters vrijmetselaar. Denk aan de Schotse ritus, merkmeesters, het Koninklijk Gewelf.

Verder is er een bestuur in iedere loge en is er een nationale grootloge. That's it. Nu wil ik van jouw weten over welke rangorde jij het hebt. Dat is een legitieme vraag.

Over de geheimen kunnen we kort zijn. Die zijn er niet. Althans, geen geheimen die niet al heel snel na 1717 op straat zijn komen te liggen. Beide waarheden (geheimen en rangorde) zijn ontnuchterend, en mensen die komplotten zien nemen er geen genoegen mee.

Dus nogmaals, over welke geheimen heb je het? Welke rangorde bedoel je?
KabouterKlus
Artikelen: 0
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 12 sep 2005, 16:21

Re: Herkomst vrijmetselarij

BT schreef:.

Maar beste Johan2.......de Protocollen van Sion zijn wel degelijk zeer belangrijke historische documenten.

Verwerpelijk, maar wel belangrijk aangezien er veel ellende uit is voortgekomen.


Onder die ellende schaar ik de inhoud van deze site: http://www.seti2.nl/index_bestanden/Vrijmetselaars.htm De quote over de "wereldheerscher" komt rechtstreeks uit de Protocollen. Tot op heden blijft men dus vrijmetselaars met complotten in verband brengen. Dat is zeer spijtig te noemen. Zeer spijtig. De propaganda van de Protocollen is blijkbaar onuitroeibaar...BT, hoor graag waar jij je ideeën over rangorde en geheimen vandaan haalt.
Gebruikersavatar
BigTwinkie
Artikelen: 0
Berichten: 29
Lid geworden op: do 30 jun 2005, 21:57

Re: Herkomst vrijmetselarij

Jij gaat er dus van uit dat de Vrijmetselaars in 1717 zijn opgericht ?

De Londense Grootloge ?

Er is grondig onderzoek gedaan door o.a. Christopher Knight en Robert Lomas. Zij menen aan te kunnen tonen dat in 1400 er in Schotland al een grote loge was die rechtstreekse banden had met de Tempeliers. Deze Tempeliers waren uit Frankrijk gevlucht nadat Philp de Schone opdracht had gegeven de Tempeliers te arresteren en hun bezittingen inbeslag te nemen.

De officiele Londense Grootloge ontkent dit natuurlijk krachtig. Binnen de rest van de Vrijmetselaars is men echter een andere mening toegedaan.

Dan ten tweede, er zijn een aantal officiele graden binnen de Vrijmetselarij:

Leerling, Gezel en Meester.

Er zijn er nog 30 !!

Nr. 33 noemt men Soeverein Groot Inspecteur Generaal.

Als ik de andere graden ook hier moet noemen dan zeg je het maar.
KabouterKlus
Artikelen: 0
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 12 sep 2005, 16:21

Re: Herkomst vrijmetselarij

BT schreef:Jij gaat er dus van uit dat de Vrijmetselaars in 1717 zijn opgericht ?

De Londense Grootloge ?

Er is grondig onderzoek gedaan door o.a. Christopher Knight en Robert Lomas. Zij menen aan te kunnen tonen dat in 1400 er in Schotland al een grote loge was die rechtstreekse banden had met de Tempeliers. Deze Tempeliers waren uit Frankrijk gevlucht nadat Philp de Schone opdracht had gegeven de Tempeliers te arresteren en hun bezittingen inbeslag te nemen.
Kight en Lomas willen boeken verkopen en zijn geen serieuze wetenschappers. Hun conclusies zijn gebaseerd op eigen veronderstellingen en op conclusies overgenomen uit boeken van drie Engelse journalisten die je vast wel kent, geobsedeerd door de bloedlijn van David (flauwekul uit de Protocollen van de Wijzen van Sion). Knight en Lomas putten gretig uit die boeken: kijk eens naar de Rex Deus families en andere vondsten.

Er is geen bewijs dat tempeliers voortbestaan in vrijmetselaars. Er zitten honderden jaren tussen het verscheiden van de eerste, en het ontstaan van de tweede, dus het kan daarom al niet. Voor enig ondergronds bestaan van de tempeliers is geen bewijs. Ook niet voor het bestaan van speculatieve loges ten tijde van de tempelridders, of zeker driehonderd jaar na de opheffing van die orde. Ridder Ramsey heeft dit contact verzonnen.
De officiele Londense Grootloge ontkent dit natuurlijk krachtig. Binnen de rest van de Vrijmetselaars is men echter een andere mening toegedaan.
Natuurlijk, net zoals het vaticaan de da vinci code ontkent? Dan moet er wel een kern van waarheid in zitten bedoel je? Een ... complot?

De onderzoeksloge Quatur Coronati ontkracht het omdat er geen bewijs voor is. Natuurlijk zijn er individuen die zich tot romantische ideeën aangetrokken voelen. Dat maakt die ideeën niet waar.
BT schreef:Dan ten tweede, er zijn een aantal officiele graden binnen de Vrijmetselarij:

Leerling, Gezel en Meester.

Er zijn er nog 30 !!

Nr. 33 noemt men Soeverein Groot Inspecteur Generaal.

Als ik de andere graden ook hier moet noemen dan zeg je het maar.
Hoeft niet. www.stelling.nl is een goede opvolger van de honderden "veradersgeschriften" die vanf 1719 het licht zagen. Dit bewijst dat er geen geheimen zijn.



De graden buiten die van de "blauwe" graden leerling/gezel/,meester bevinden zich vooral in de Schotse Ritus (de "rode"graden). Deze Ritus is mede ontwikkeld door Ramsey, de man die tempeliers zag.

Hiermee is al gegeven dat de vrijmetselarij niet "van oudsher' hogere graden heeft gekend, zoals Knight en Lomas beweren: historisch onderzoek leert dat de oer-vrijmetselarij (voor 1717) er slechts twee kende! Eerder dus minder dan meer.

Maar ik weet nu hoe je aan je kennis komt. Knight en Lomas. Begin je in je volgende post over Rosslyn Chappel?
Sandeman
Artikelen: 0
Berichten: 206
Lid geworden op: ma 05 dec 2005, 22:04

Re: Herkomst vrijmetselarij

OneStepForward schreef:Wat doet nou eigelijk de vrijmetselarij?

Is het eigelijk een soort filosofie clubje, of is er meer?
Hier is wat ze zoal doen:

http://www.freedomdomain.com/freemason.html

Erg fijn allemaal... :roll:
Johan2
Artikelen: 0
Berichten: 1.778
Lid geworden op: zo 04 dec 2005, 00:58

Re: Herkomst vrijmetselarij

OneStepForward schreef:Wat doet nou eigelijk de vrijmetselarij? Is het eigelijk een soort filosofie clubje, of is er meer?
Hier is wat ze zoal doen:http://www.freedomdomain.com/freemason.html
Bagger die link. Zijn er hier serieuze links gegeven? Vast wel. (Heb geen zin om topic na te lezen). Zo niet, laat maar weten.
D.G.Boswijk
Artikelen: 0
Berichten: 78
Lid geworden op: di 03 jan 2006, 19:37

Re: Herkomst vrijmetselarij

tzo wat een informatie ineens

Even alles op een rijtje wat houd het vrijmetselarij in? ik hoorde de dat het een occulte organisatie is, en wat voor mensen zitten er bij, en wat doen ze precies...en welke Godsdienst volgen ze?
Maar, wij die sterk zijn, zijn schuldig de zwakheden der onsterken te dragen en niet onszelven te behagen.-Romeinen 15:1
Gebruikersavatar
Elmo
Artikelen: 0
Berichten: 3.437
Lid geworden op: ma 27 okt 2003, 13:47

Re: Herkomst vrijmetselarij

Bagger, die link.
Kan het ook wat vriendelijker? En graag ook een inhoudelijke reactie.
Zijn er hier serieuze links gegeven? Vast wel. (Heb geen zin om topic na te lezen). Zo niet, laat maar weten.
Als je niet eens zin hebt om dat kleine beetje moeite te doen, waarom verwacht je dan wel dat anderen je helpen?

In de Regels bij het posten staat specifiek vermeld:

1) Kijk even rond voordat je een vraag stelt

2) Een post moet bijdragen aan de discussie

3) Niet toegestaan zijn [...] beledigende of denigrerende taal

4) Respecteer medegebruikers

Gelieve daar in het vervolg wat beter aan te denken (geldt overigens niet alleen voor Johan2).
Never underestimate the predictability of stupidity...

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Johan2
Artikelen: 0
Berichten: 1.778
Lid geworden op: zo 04 dec 2005, 00:58

Re: Herkomst vrijmetselarij

Johan2 schreef:Bagger, die link.
Kan het ook wat vriendelijker?
Nee, Elmo, erger dan bagger. Heb je het bekeken? De man achter de site rakelt niet alleen alle complot- en werelddominantie cliche's op, maar dan nog een slag erger:

"While I was working on Venice Beach, I was approached by a young girl, roughly the age of 19. She was a street girl, like a punk, but she had this very nice charm about her. She was a little chubby, and very cheerful. Anyways, she saw my Mason books on the booth and asked about them. We started a conversation and before long she was telling me about her grandfather and how he was a really high-up Mason. She told me that she, herself had escaped from a "drug-house" run by members of the Golden Dawn and Masons out of Pasadena or somewhere. She talked about how she now rescues these youngsters from these places. She described in detail to me, how these young kids were kidnapped or lured there with drugs, and they were kept at these places against their will. They are kept, she said, in a drugged-out state, usually on heroin or speed and deprived of food and nourishment until they agree to do things for more drugs. Then they are taken out and prostituted by these fellows in the Mason and Golden Dawn groups. This was not the most fascinating part, though, because I had heard of several stories of related incidents over the years, through my studies, but what did surprise me was when she told me that her Grandfather kept a book that she once peeked into. It was with his Masonic possessions in a box in the attic. She said it was a "Spiritual Family" chart that showed the "magical children" from secret masonic "spiritual marriages". She told me that she learned that these marriages were often kept secret from the wives of these Masons. (I wonder what they would think if they knew). These masons were apparantly secretly married to women members of the golden dawn etc. who were selected from higher masonic authorities. I have never heard of this before this girl told me and I doubt many others have either, but this incident happened and I don't have any reason not to believe her. We talked about many things and she seemd to have a good handle on reality". "

I have many more secrets to expose, but I don't feel "inclined" at this time to do so, but I'm sure with a little encouragement from people like Mr. Edward L. King Reptile, I'm sure I could sit down and write a few more for you all.


Als ik dit geen bagger mag noemen, wat dan wel?

Daarnaast is de man ook nog eens paranoide, in de psychiatriche betekenis van het woord, in normale mensentaal, een gestoorde gek: It is these kind of sneaky, underhanded tactics that Masons have always used to try to dissuade the masses from realizing their ultimate goal. That is why they have attacked me and my website at this time.
Johan2 schreef:Zijn er hier serieuze links gegeven? Vast wel. (Heb geen zin om topic na te lezen). Zo niet, laat maar weten.
Als je niet eens zin hebt om dat kleine beetje moeite te doen, waarom verwacht je dan wel dat anderen je helpen?
Ik verwacht geen hulp, ik bied het aan.

Hier dan, voor D.G. Boswijk: www.vrijmetselarij.nl/GL/OverOns/Beginsel/IKB/ikb.htm

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏺Geschiedkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!