ik schets even de situatie:
je hebt 2 personen, aan de linkerkant 1 en aan de rechterkant 1, de persoon aan de rechterkant heeft een ultra dodelijk geweer bij, en een kogel klaar om gevuurd te worden
nu beweegt de persoon aan de linkerkant zich met een snelheid van 200 km/u weg van de persoon aan de rechterkant. de persoon aan de rechterkant merkt het ontsnappingsmaneuvre (waarschijnlijk fout geschreven) en schiet zijn ultra dodelijke bullet af.
(bovendien beweegt deze kogel zich met een constante snelheid, ook aan 200 km/u)
de persoon aan de rechterkant wrijft al in zijn handen want hij denkt dat hij raak zal schieten. hij is echter niet zo "fysica minded" want de kogel die hij heeft afgevuurd zal de persoon die aan de linkerkant stond nooit kunnen inhalen (ze hebben immers dezelfde snelheid)
teleurgesteld keert hij terug naar huis...
nu doe ik een beroep op het feit dat beweging eigenlijk een klein beetje relatief is:
nu beweegt de persoon aan de rechterkant zich met een snelheid van 200 km/u, de persoon aan de linkerkant blijft staan
(dit is in principe dezelfde situatie als helemaal in het begin)
nu vuurt dien kerel aan de rechterkant (dus den diene die em nu beweegt met een snelheid van 200 km/u) zijn kogel nog eens af
nu is mijn vraag: aangezien beide situaties toch dezelfde zijn,
zal de kogel de persoon die aan de linkerkant stil staat raken
(ikzelf heb er toch moeite mee om aan te nemen dat de kogel stil staat ten opzichte van de linkerpersoon)
wat jij?
Puzzels