Puzzel Puzzels
Phillip
Artikelen: 0

Re: de ark van Noach.

Is het onrespectvol om iemand op gaten in zijn kennis te wijzen of kennis bij te brengen?  

indien ja dan is elke leerkracht continu aan het beledigen.  
maw, u kunt dan zeggen:"het geloofsverhaal om Jezus is ook een verzonnen versie". dan neem ik aan de kerst en pasen voor u één grote zeverij is. goed, dat is uw recht. maar moet jij dan zeggen 'al diegen die daar in geloven zijn krankzinnig -gekken; idioten;..- :roll:

de Bijbel is niet één boek maar een hele verzameling van boeken.

Jezus wordt vertelt in het NT

Ark van Noach in Genisis (het ontstaan)

btw, gezien ik idd weinig kennis geef omtrendt:

hoe werd de wereld ontstaan? van waar komt het water? de mensen, want blijkbaar kunnen we niet ontstaan uit één koppel (Adam &Eva)althans voor sommige?

wel mijn beste lieve wetenschapperkes:

vertel mij dan de hele waargebeurd verhaal, van a tot z :D

er is niks dat mij zo intresseert of 'hoe was het allemaal begonnen'.

wel, ik ben vertrokken vanuit de boek Genisis.

'moet je dat allemaal letterlijk nemen?'

tja, vgl het in een café, hé men overdrijft altijd een beetje maar het moet toch gebaseert zijn op iets! zomaar uit de duim zuigen, hmm :D

u zei hier over zoet en zoutwatervissen. akkoord zoet vissen,in de Zee kunnen ze niet leven. blijkbaar wel in een aqaurium.

maar zout? in de zeeën

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vissen_(dieren)

onestepforward spreekt over 12000 jaar geleden. of je nu het zekers zijt of niet, soit. ik denk wel dat de Natuur de tijd genoeg geeft om te herstellen. en ook te evolueren. ( niet zozeer Darwin)

btw dinosaurus = 250 tot 210 miljoen jaar geleden :P vgl 12000 jaar
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

jdr

onestepforward spreekt over 12000 jaar geleden. of je nu het zekers zijt of niet, soit. ik denk wel dat de Natuur de tijd genoeg geeft om te herstellen. en ook te evolueren. ( niet zozeer Darwin)
Darwin evolueerd idd niet meer (mag ik hopen).

12.000 jaar is niet genoeg tijd om in zulke vormen te evolueren.

Lees eens wat over de evolutietheorie zodat je het leert te begrijpen.

Met name als je oprecht geinteresseerd bent in het ontstaan van zaken is dit een goeie opsteker.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

lngr

Phillip schreef:wel mijn beste lieve wetenschapperkes:

vertel mij dan de hele waargebeurd verhaal, van a tot z :roll:
Wel, mijn beste lieve theistische goedzak, stel dat wij dat niet ongeveer zouden weten, dan zou dit natuurlijk niet meteen impliceren dat god bestaat.
ik geloof in God, de Schepper van ALLES -de ruimte/planeten/...-
De wetenschap doet daar geen uitspraak over. Wat de wetenschap wel kan zeggen is dat god dat in ieder geval niet 6000 jaar geleden heeft gedaan.

Info over de Big Bang kun je googlen.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
Ger

Phillip schreef:btw, gezien ik idd weinig kennis geef omtrendt:  

hoe werd de wereld ontstaan? van waar komt het water? de mensen, want blijkbaar kunnen we niet ontstaan uit één koppel (Adam &Eva)althans voor sommige?  

wel mijn beste lieve wetenschapperkes:

vertel mij dan de hele waargebeurd verhaal, van a tot z :roll:
Het feit dat we niet geloven in God cq. de schepping cq de bijbel en dus tevens cq de Ark van Noach, betekent niet dat wij weten hoe het echt gebeurd is.

Wij geloven niet in deze zaken omdat het wetenschappelijk geen hout snijdt. En daarentegen zijn de hierboven genoemde theoriën wetenschappelijk onderbouwd. Niet bewezen, wel onderbouwd.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
OneStepForward

Phillip schreef:onestepforward spreekt over 12000 jaar geleden. of je nu het zekers zijt of niet, soit. ik denk wel dat de Natuur de tijd genoeg geeft om te herstellen. en ook te evolueren. ( niet zozeer Darwin)

btw dinosaurus = 250 tot 210 miljoen jaar geleden   :roll: vgl 12000 jaar
Dino's max zo'n 65 miljoen jaar.

Geen enkel probleem, toen bestonden er nog geen mensen.

Oja, over die vloed staat hier wat:

http://www.nationalgeographic.com/blacksea...a/ax/frame.html

Volgens NG wat het trouwens 7000 jaar geleden.

12.000 jaar geleden was het einde van de ijstijd die wel in verband staat met de overstroming.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Erik

osf schreef:n verder, tja, het Gilgamesh epos is ouder.  

Al kan ik best een argumentatie verzinnen waardoor het genesis verhaal ouder zou kunnen zijn.
Verzinnen?

Waarom zou je dat moeten verzinnen?

En als je het verzonnen hebt wat toont dat dan aan?
Immers ook het gilgamesh epos is jatwerk. Het gilgamesh epos is een samenstelling van oudere mesopotaamse verhalen, die op hun beurd voor ze op schrift stonden mondeling werden over gebracht.
Fijn dat je het ook inziet.

En wat zegt je dat nu over het arkverhaal?
osf schreef:Ik zou best kunnen stellen dat of het een zijtakje is geworden van het oorspronkelijke verhaal wat in de bijbel te vinden is. Of dat uit de zelfde bron afkomstig is, maar door de tijd wat verdraait en aangepast is.  

Ik zou dat best kunnen stellen. Ik heb er alleen geen bewijs voor, en ik geloof het zelf ook niet direct...
Ik zou kunnen stellen dat "duizend mijlen onder de zee" een zijtakje is van een oorspronkelijk verhaal uit geschriften ouder dan de bijbel maar dat het door de tijd wat verdraait en aangepast is.

Ik heb er geen bewijs voor maar ........ :roll:
Die verhalen hebben allemaal een boodschap, ongeacht welke verhalen echt gebeurd zijn of niet.
Probleem is dat die boodschap op honderden verschillende manieren wordt uitglegd en elke uitleg wordt geacht de enige juiste te zijn.

Die boodschap wordt ook nog eens zonder blikken of blozen boven iedere wetenschappelijke waarneming die het tegendeel aantonen verheven, je reinste arrogantie! :P

Ik zou zeggen ga er inderdaad een theologische discussie over voeren.
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."

Isaac Asimov
OneStepForward

Erik schreef:Verzinnen?

Waarom zou je dat moeten verzinnen?

En als je het verzonnen hebt wat toont dat dan aan?
Omdat ik er geen bewijs voor heb, daardoor zeg ik verzinnen en niet bewijzen.

En waarom? Omdat het opties schept.

Het is aannemelijker dat de Joden het in de babylonische ballingschap hebben over genomen van de mesopotamiërs, en dat die het weer uit andere nog oudere verhalen hebben (samengesteld).

Maar het geeft geen keihard "en zo is het dus ook".

Ik kan me ook best voorstellen dat niet iedereen dat wilt geloven.

Dat zul je dan moeten geloven, maar het is niet zoiets als dat ik zou geloven in een 6000 jaar oude aarde, die eventueel nog plat is ook.
Fijn dat je het ook inziet.
En wat zegt je dat nu over het arkverhaal?

Dat beschreef ik in de regels onder de tekst die je quote.
Ik zou kunnen stellen dat "duizend mijlen onder de zee" een zijtakje is van een oorspronkelijk verhaal uit geschriften ouder dan de bijbel maar dat het door de tijd wat verdraait en aangepast is.

Ik heb er geen bewijs voor maar ........ :roll:
Dat zou je kunnen doen, dat klopt.

Maar geloof in het algemeen leunt niet op empirisch bewijs.

Kennelijk is er voor bepaalde mensen een absolute waarheid.

En de wetenschap is dat niet. (Als je oa. Nietzsche wilt geloven)

Als je die waarheid hebt, dan hoef je er geen bewijs voor. Dan is het gewoon onderdeel van je geloof.
Probleem is dat die boodschap op honderden verschillende manieren wordt uitglegd en elke uitleg wordt geacht de enige juiste te zijn.

Die boodschap wordt ook nog eens zonder blikken of blozen boven iedere wetenschappelijke waarneming die het tegendeel aantonen verheven, je reinste arrogantie! :P
Dan begrijp je me verkeerd.

Met die boodschap bedoel ik geen geschiedenis lesje.

Het is net zoals bijvoorbeeld het offeren van een lam naar de dood van Jezus refereerd. En of er nou wel of niet een dier geofferd werd in een bepaalde tekst, dat doet niet aan de boodschap af.

Beetje slecht voorbeeld. Maar iets anders is bijv. de gelijkenissen van Jezus, die zijn ook niet echt gebeurd, ze heten niet voor niets gelijkenissen. Toch gaat het om de boodschap in het verhaal.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
1207

maw, u kunt dan zeggen:"het geloofsverhaal om Jezus is ook een verzonnen versie". dan neem ik aan de kerst en pasen voor u één grote zeverij is. goed, dat is uw recht. maar moet jij dan zeggen 'al diegen die daar in geloven zijn krankzinnig -gekken; idioten;..-   :P
Het verhaal an sich is krankzinnig. Dat mensen erin geloven is gewoon het jammerlijke gevolg van jarenlange systematische hersenspoeling. dat Pinguins niet in woestijnen kunnen overleven weet jij ook maar bij Arksprookje kan het plots wel volgens gelovigen. mja dat is niet serieus
Phillip schreef:de Bijbel is niet één boek maar een hele verzameling van boeken.

Jezus wordt vertelt in het NT  

Ark van Noach in Genisis (het ontstaan)
Jezus heeft weinig vandoen met ark. verwijzing houdt dus geen steek
Phillip schreef:btw, gezien ik idd weinig kennis geef omtrendt:

Biologie mijn beste. informeer je eens over inteelt. vraag je eens af hoe het komt dat meeste mensen gruwelen aan de gedachte van seks met naaste familieleden (afgezein van uitzonderingen)
Phillip schreef:wel, ik ben vertrokken vanuit de boek Genisis.

'moet je dat allemaal letterlijk nemen?'

tja, vgl het in een café, hé men overdrijft altijd een beetje maar het moet toch gebaseert zijn op iets! zomaar uit de duim zuigen, hmm :P
Hoe het begonnen is heeft weinig met jouw waarheidsclaim arksprookje te maken. alleen dit: genesis is duimzuigerij.

Phillip schreef:u zei hier over zoet en zoutwatervissen. akkoord zoet vissen,in de Zee kunnen ze niet leven. blijkbaar wel in een aqaurium.

maar zout? in de zeeën

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vissen_(dieren)
geen zout in de zeeën of begrijp ik je verkeerd ? Ik hoop het iig
Natuur misschien wel maar geen enkele vd beestjes op het bootje. Vleeseters konden niet jagen en voor planteneters was er niet eens gras de 1e maanden door het water (om maar iets te zeggen)
dino's ver voor de mens wetenschappelijk gezien. Volgens genesis gelijktijdig met adam en eva.
Rogier

Och, ik heb ook wel eens iemand volkomen serieus horen beweren dat de dinosauriërs zijn uitgestorven omdat ze niet op de ark pasten... :P

Maar even voor de duidelijkheid. Geloof jij, Philip, of anderen, écht letterlijk dat er een grote boot is gebouwd, dat alle diersoorten uit heel de wereld daar heen kwamen en aan boord gingen, een dag of 40 hebben rondgedobberd, en toen allemaal de draad weer hebben opgepakt?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
zpidermen

Phillip schreef:btw dinosaurus = 250 tot 210 miljoen jaar geleden   :roll: vgl 12000 jaar
Och, ik heb ook wel eens iemand volkomen serieus horen beweren dat de dinosauriërs zijn uitgestorven omdat ze niet op de ark pasten... :P

Maar even voor de duidelijkheid. Geloof jij, Philip, of anderen, écht letterlijk dat er een grote boot is gebouwd, dat alle diersoorten uit heel de wereld daar heen kwamen en aan boord gingen, een dag of 40 hebben rondgedobberd, en toen allemaal de draad weer hebben opgepakt?
Ik volg al een poosje deze discussie en ik sta werkelijk met stomheid geslagen... Het verhaal over de zondvloed geloof ik van A tot Z. En ik zal binnenkort, als ik iets meer tijd heb, uitgebreid op jullie opmerkingen ingaan. Om jullie alvast een beetje lekker te maken: in de ark zaten helemaal geen vissen... En dino's en mensen hebben naast elkaar geleefd... Ja inderdaad, daar is wetenschappelijk bewijs voor. Maar goed, heb nog eventjes geduld aub.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Johan2

Johan2 schreef:Is dit echt jullie hoogste niveau?
Dit is een wetenschapsforum en geen bijbelforum Johan. Mis je de absolute elementaire basis over beestjes in het algemeen ( lagere school) dan moet je eerst je kennis bijspijkeren
Precies, elementaire lagere school kennis over beestjes, dat is het niveau waar ik op doelde. Hoe oud ben je, 1,207? Origenes (ca. 185-254) begreep al dat je dergelijke verhalen niet letterlijk moet nemen (allegorische exegese, heet dat). De wetenschap heeft dus wel wat beters te doen, maar als jij daar je intellectuele bevrediging uithaalt, leef je lekker uit met zpidermen, zou ik zeggen.
Phillip

jah Rogier, eerlijk gezegd ik wijger om een atheïst te zijn. iedereen moet toch in iets geloven, of niet soms? of ben je een agnost? of geloof u echt dat de wetenschap op een dag het hele universium zal verklaren?

mag ik dat vraag eventjes anders suggeren,

stel dat de wetenschapper vandaag zeggen -op een dag-:" binnen 100jaar zal de wereld vergaan" wat gaan we dan doen?

1) niks, ons laten vernietigen.

2)een Ark bouwen -lees: een ruimteschip- en pogen om alle dieren;planten;mensen;... op te slaan in het schip. hoe? misschien met DNA of whatever.

begrijp je wat ik bedoel? stel dat Noach aantal X-eeuwen geleden het zelfde mee maak, maar dan met een vloedgolf -Tsunamie-, dan ik dat Noach toch een boot gemaakt heeft. alles wat kon gered worden..

ps: ik lees deze topic met veel intresse :wink:
geen zout in de zeeën of begrijp ik je verkeerd ? Ik hoop het iig
'k was een beetje slordig, 1207 :roll:

bedoeld hiermee:

zoutvissen konden toch in de zee leven,

terwijl bij zoetvissen heb ik ook vraagtekens bij. misschien leefden ze in groten, 'k weet het ook niet. :P
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!
Archeopteryx

lngr schreef:  

Quote:  

En dino's en mensen hebben naast elkaar geleefd... Ja inderdaad, daar is wetenschappelijk bewijs voor.  

Nee.  

En het boeit me ook totaal niet hoe jij hierover denkt, want deze discussie gaat in eerste instantie over de ark van Noach en niet over dino's en mensen.
Dan moet je dat voorbeeld niet noemen, want het is inderdaad een absurde bewering. Mensen gaan dan toch denken dat je niet zoveel verstand van zaken hebt...
Phillip

dat mensen met dino's geleefd hebben geloof ik ook niet zozeer.

gezien hun grote en destructieve krachten, maaaar...

in de Ijstijden leefden wel mensen met Mammoets;sabeltijgers;enz.

dit heeft niks te maken met een Zondevloed.

want de mensen moesten vluchten van de Ijstijden! (is er daar geen naam voor van de wereldse verspreiding?)

dus... gelieve dat verhaal met dino's achterwege te laten.

btw, in Genisis verhaal spreek men dat God eerst planten en dieren geschapen heeft, daarna de mens.

(euh.. in zeven dagen. het getal zeven is een symbolistisch getal. het getal van hunstig(?) 'k ben het niet zekers)

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Rogier

jah Rogier, eerlijk gezegd ik wijger om een atheïst te zijn. iedereen moet toch in iets geloven, of niet soms?
Met alle respect, dat is toch een waanzinnig krom argument om in dit soort sprookjes te geloven? Je moet tenslotte toch iets, dus dan maar dit? :P

Het boeit me wel omdat het eigenlijk mijn begrip te buiten gaat, dat mensen met een gezond verstand werkelijk serieus kunnen geloven dat er pinguïns en zeeberen door de woestijn zijn getrokken om hun plekje op die boot te bemachtigen. Om maar één van de duizend absurditeiten aan dit verhaal te noemen. Serieus, gaat daar nou nooit iets bij je knagen, of hoe kijk je er tegenaan dan? Denk je van dat soort dingen "tja, dat is inderdaad wel erg onwaarschijnlijk, maar ja het zal nou eenmaal wel op de één of andere manier gebeurd zijn.." :roll:
of ben je een agnost? of geloof u echt dat de wetenschap op een dag het hele universium zal verklaren?
Ik geloof dat de mens het hele universum niet kan verklaren. Niet met wetenschap, en zeker niet met religie.

Of ik atheïst danwel agnost ben weet ik niet, want ik weet niet wat God is. Als jij het wel weet zou ik het heel graag hier zien.
mag ik dat vraag eventjes anders suggeren,

stel dat de wetenschapper vandaag zeggen -op een dag-:" binnen 100jaar zal de wereld vergaan" wat gaan we dan doen?

1) niks, ons laten vernietigen.

2)een Ark bouwen -lees: een ruimteschip- en pogen om alle dieren;planten;mensen;... op te slaan in het schip. hoe? misschien met DNA of whatever.

begrijp je wat ik bedoel? stel dat Noach aantal X-eeuwen geleden het zelfde mee maak, maar dan met een vloedgolf -Tsunamie-, dan ik dat Noach toch een boot gemaakt heeft. alles wat kon gered worden..
Ik begrijp wat je bedoelt ja. Een ruimte-ark bouwen om alle levensvormen mee te nemen lijkt me binnen 100 jaar al onmogelijk, laat staan in de tijd van Noach.
ps: ik lees deze topic met veel intresse :wink:
Ik ook :P
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!