Uit het topic: hoe het universum is ontstaan.
Gieter schreef:interessant onderwerp. Ik zelf denk hier al heel veel jaren over na. Volgens mij missen wij een paar zeer belangrijke elementen in onze kennis om daar een antwoord op te kunnen. De snaartheorie vormt een paar heel interessante mogelijkheden maar daar zitten een paar onvolkomenheden. Volgens mij zal een gedegen kennis van zwaartekracht al een stap in de goede richting zijn.
Heeft iemand ook maar een kleinste idee wat dat is? Zwaartekracht.
Het lijkt simpel. Twee lichamen die elkaar aantrekken. Maar wat doet dat, wat zorgt voor die interactie?
Ik denk dat daar best een belangrijke sleutel ligt naar het onstaan van het heelal.
Heeft iemand een idee wat zwaartekracht is?
Dat is een vraag die mij ook al een tijdje bezig houdt, en waarover we nog veel te weinig weten volgens mij.
Ik zie de Big Bang overigens als een manier om de zwaartekracht (die uiteindelijk zal leiden tot de vorming van een (gigantisch) zwart gat) te overwinnen. Energie is nodig om de zwaartekracht te overwinnen (denk aan een raket), dus lijkt de oerknal me: de omzetting van een zwart gat naar energie (waaruit dan later weer materie ontstaat, volgens een afgeleide van de formule E=MC^2)
Pieter
Nou, ik bedoelde eigenlijk meer: waar komt uberhaupt die ruimte vandaan, nog los van de vraag of ie leeg kan zijn of niet. Waarom is er ruimte, die kennelijk ook nog eens kan plooien, en waarom gebeurde dat niet 2 minuten eerder?
LBO UT schreef:Rogier schreef:
Nou, ik bedoelde eigenlijk meer: waar komt uberhaupt die ruimte vandaan, nog los van de vraag of ie leeg kan zijn of niet. Waarom is er ruimte, die kennelijk ook nog eens kan plooien, en waarom gebeurde dat niet 2 minuten eerder?
In mijn denkbeelden is de vraag over het bestaan van omeindige ruimte niet zo belangrijk. Ik ga er maar vanuit, dat de oneindige lege ruimte ergens in een ver verleden het startpunt was van het ontstaan van iets uit het schijnbare niets.
Het feit, dat het absolute niets heeft plaats moeten maken voor een ruimte waarbij ook energie en later massa en zwaartekracht etc. tot de mogelijkheden behoorden is dan de volgende stap.
Wanneer dat proces om wat voor reden dan ook is opgestart is mij uiteraard ook niet duidelijk. Ik heb wel het idee, dat de start van de verstoringen heel veel eerder geplaatst dient te worden dan zo'n 15 miljard jaar geleden. De natuur heeft daarbij alle tijd genomen, die nodig was tot het vormen van energie en later de uiteindelijk de atomen etc.
Bij dat proces hoeft in mijn visie geen enkele mensaanbeden God een rol te hebben gespeeld. Zoals al eerder gesteld geeft een God alleen maar een extra probleem binnen de ontstaangeschiedenis van het Heelal.
Immers waar komt die God en die Goden dan weer vandaan.
Let er daarbij wel op, dat de mens ruim 10.000 jaar geleden nog amper weet heeft van het denkbeeld God. Pas na dat prille startpunt van het God of Godenbesef, komt deze binnen de denkwereld van de mens op de proppen. Na de verdere vervolmaking van de taal en de schrift hebben de Goden een plaats gekregen binnen de menselijke samenleving.
En hoe, de mens raakt er niet over uitgepraat en geschreven!
Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden, en denk dan ook wel te weten wat deze persoon gestemd heeft, mocht hij dat gedaan hebben.
Pieter
Ik bedoel dat zwarte gaten alles in de buurt opslokken met hun zwaartekracht en door de materie die ze verzamelen dus ook een steeds sterkere zwaartekracht krijgen. Hun reikwijdte wordt dus steeds groter, en op een gegeven moment zullen twee zwarte gaten elkaar aantrekken en tot 1 zwart gat samensmelten, met de kracht van die twee gaten samen. Als dat zo doorgaat zal alles dus uiteindelijk in 1 minuscuul maar ongelooflijk sterk zwart gat samenvallen. Dit kan nooit lang blijven bestaan en het zal dus uit elkaar spatten. Voilá, een nieuwe oerknal is geboren.
Precies wat ik bedoel Ger.
Alleen waarom zou dat ene punt persé minuscuul moeten zijn?
Meer dan 99.9999% van het atoom bestaat uit lege ruimte (Antoon), en die valt natuurlijk weg, maar al die (ruimteloze) atoomkernen bij elkaar, zijn daarom nog niet minuscuul te noemen toch?
Noem je het misschien minuscuul, omdat het (wat) gemakkelijker is om te veronderstellen dat er uit het "niets"
iets minuscuuls is ontstaan, en daaruit dan weer de rest?
Pieter
Ons menselijke brein kan uberhaupt de redenering niet aan dat iets uit niets komt, dus je kan nooit zeggen dat er een big-bang is geweest uit het niets waaruit alles ontstaan is.
En zo zijn er nog wel meer dingen waar ons brein veel moeite mee heeft, zoals: het voor waarheid aannemen van onwaarheden, een begrensde ruimte, een onbegrensde ruimte, enz.
De kunst is dan ook om een theorie te vinden waar het brein de minste moeite mee heeft, en waar onze waarnemingen het best in passen.
Pieter
Ger schreef:Klopt, net zoals we niet kunnen bevatten dat
1. Het heelal een grens heeft. Wat is daarachter dan, niets? En hoe ziet het niets er dan uit?
2. Het heelal oneindig is. Hoe kan dat dan?
Ofwel we kunnen een aantal zaken nog niet verklaren of niet bevatten. Sommigen komen dan met God op de proppen, ik persoonlijk geloof daar ook niet in. Want net zoals ik de bovengenoemde punten niet kan bevatten kan ik een hogere almachtige blabla (= naam van de betreffende God) ook niet bevatten.
En ik zie dat Ger ook al tot deze conclusie was gekomen (stond een pagina verder), en dat soort dingen sterkt me in mijn ideeën, het feit dat ook anderen soortgelijke conclusies trekken, zonder dat we elkaar op enigerlei wijze hebben kunnen beïnvloeden. Vandaar ook deze toevoegingen aan mijn topic.
Pieter
tjah schreef:even over het voorstellen hoe het heelal eruit ziet.....
je zou moeilijk kunnen zeggen dat het heelal bolvormig is of dat het een kubus is.
Zonder centraal punt waar zwaartekracht aanwezig is kan iets volgens mij niet in een perfecte bolvorm uitgroeien( of in dit geval uitdijen )........
maar er zijn naar mijn weten nooit metingen gedaan die bewezen dat er een groot ( eerder reusachtig) centraal zwaartekracht punt bestaat dat invloed heeft op het gehele heelal...
dus hoe ziet het heelal er dan uit?
heeft het heelal hoeken?.....het is erg raar als je je dat voorstelt......
nu heb ik ook een vraag...........is het ooit bewezen dat bijv. het melkwegstelsel om een punt draait?......dan zou het namelijk kunnen dat het heelal bolvormig is.......
of raken de sterrenstelsels telkens verder van elkaar af omdat het heelal uitdijt?( dat is namelijk wat wel bewezen is.....geloof ik)
Het middelpunt, waar de oerknal ooit heeft plaatsgevonden, zou nu best leeg kunnen zijn, maar de rechtlijnige verplaatsing (zoals licht) van de oerknal is omgezet naar rotatie, onder invloed van de zwaartekracht. Rotatie om allerlei middelpunten en zwaartepunten, behalve om dat oorspronkelijke middelpunt.
De bolvorming is uiteraard te verklaren doordat de energie naar alle kanten is uitgestoten (tijdens en na de oerknal), zoals het licht van de zon, of de rimpeling (golf) in een plas water, wanneer je er een steen in gooit.
Pieter
Kwantum schreef:Ik denk volgens de Big Bang theorie, ik verklaar:
- de uitdijing: het zich van elkaar verwijderen van de sterrenstelselsd door die grote knal
- de achtergrondstraling (3K) --> restwarmte van de Big Bang
- De vorming van lichte elementen
- Het ontstaan van sterrenstelsels en andere grote structuren
Misschien is het bereiken van 0 Kelvin (rond een zwart gat) wel de aanzet voor een nieuwe oerknal, volgens een eerder door mij beschreven principe.
Pieter
LBO schreef:Skyguy schreef:
Maar kun je jezelf dan ook het "niets" voorstellen
Ook daar heb ik geen enkel probleem mee.
Niets is toch de absolute afwezigheid van iets.
Wat is daar de moeilijkheid aan om dat te begrijpen, of denk ik dan te simpel?
Dat ligt er aan of de ruimte op zich, als iets, of als niets beschouwd, volgens mij. Wanneer je de ruimte beschouwd als iets (dat ontstaan is), dan kan ik me niet voorstellen wat je met niets bedoelt.
Pieter
Allemaal heel leuk en aardig (vooral wetenschappelijk), maar als ik een andere denkwijze heb, geeft dat een andere logica.
In en andere denkwijze kan misschien logica ontbreken, het kan echter geen andere logica aangeven.
Logica is immers de leer van de wetmatigheden in het redeneren. En staat daarmee dus boven het denkkader.
Een logica die wordt ontleend aan feitenlijke waarnemingen.
Iets waarover je bij religie ook nauwelijks spreken kunt, waardoor het gelovigen ook geheel vrij staat om hun eigen logica te ontwikkelen, ware daar niet "De Leer" of "Het Vaticaan" om regulerend op te treden en "De Waarheid" te verkondigen.